RSS logo rss  |  Вхід: Вхід в Молодий Буковинець
Головна | Війна з Росією | Допомога захисникам | ПРО ЧЕРНІВЦІ | Афіша | Історія успіху | Історія успіху Редакційна політика | Про нас | Підпишись Приєднуйся до читачів Приєднуйся до читачів Приєднуйся до читачів
  Новини: Чернівців | України | Світу | » Політика | » Економіка | » Культура | » Спорт | » Здоров'я | » Кримінал | » Життя | » Фото | » Відео |
Молодий буковинець » Новини Чернівців » Невідома Буковина: як і куди можна було полетіти з аеропорту «Чернівці»

Невідома Буковина: як і куди можна було полетіти з аеропорту «Чернівці»

Його відкрив 25 травня 1933 року король Румунії Кароль ІІ. Аеропорт вважався одним із кращих у Східній Європі.

Історія Чернівецького аеропорту розпочалася у 1930 році, коли румунський уряд ухвалив рішення про його будівництво. Фінансування здійснювалося за підтримки міністерства промислової торгівлі, товариства "ARPA" румунської асоціації пропаганди авіації, префектури Чернівецького повіту та примарії міста Чернівців.



12 жовтня 1930 року відбулося урочисте закладення наріжного каменю в майбутню будівлю летовища. 25 травня 1933-го на відкриття аеропорту прибув король Румунії Кароль ІІ. Ця важлива подія відбулася у присутності представників влади і тисяч буковинців. Одна з місцевих газет писала, що Чернівецький аеропорт є унікальною архітектурною спорудою свого часу і одним із найкращих аеропортів Східної Європи.

Та повноцінна робота летовища почалася лише через чотири роки. З Чернівців можна було полетіти до Варшави, Бухареста, Москви, Праги. Поступово збільшувалися кількість рейсів, їх регулярність, напрями польотів. Започаткували новий вид послуг – авіапошту.

Наприкінці червня 1940 року, коли на Буковину прийшли радянські війська, на території аеропорту базувався 149-ий винищувальний авіаполк, яким командував підполковник Михайло Волков. Уже в перший день війни німці здійснили три потужні авіаційні нальоти на аеропорт. Льотчикам полку вдалося знищити вісім ворожих літаків. Проте багато з них загинуло під час бомбардувань в аеропорту та в повітряних боях.

Цікаві факти про аеропорт

*Уперше чернівчани познайомилися з літальними апаратами ще до Першої світової війни. Ця знаменна подія відбулася 17 жовтня 1910 року, коли інженер-авіатор Ян Кашпар здійснив пробний політ. 23 жовтня він підняв свій літак на висоту 30 метрів і пролетів над летовищем.

*Румунський інженер-авіатор А. Влайку на показових польотах продемонстрував літак власної конструкції у присутності 30 тисяч глядачів. Тоді з повітря були зроблені фотознімки Чернівців, на основі яких пізніше виготовили листівки.

*Під час Першої світової війни літаки використовували для ведення розвідки та виконання бойових завдань. У червні 1915 року Чернівці не раз піддавалися авіанальотам з боку Росії. На місто з літаків скидали бомби та металеві "стріли". Декілька містян постраждали від них.

* У 1927 році вигін біля села Рогізна перетворили на чернівецький аеропорт. На цій злітній смузі в серпні 1928-го приземлився перший рейсовий пасажирський літак з Бухареста. В 1930-му тут приземлялися літаки, які обслуговували повітряні лінії Данциг – Бухарест, Прага – Москва.

*12 жовтня 1930 року відбулася урочиста закладка наріжного каменя нового Чернівецького аеропорту. При університеті почала діяти авіаційна школа, де навчали пілотів та планеристів.

*25 грудня 1945 року був створений 283-ий авіазагін спеціального призначення цивільного повітряного флоту з базуванням в аеропорту Чернівців. У 1946-му літаками було перевезено 9100 пасажирів, 21,2 тонни поштової кореспонденції, 215 тонн вантажів.

*У 1961 році відправки повітряним транспортом з аеропорту Чернівців складали: 30857 пасажирів, понад 230 тонн поштової кореспонденції, 1153 тонни вантажів. На початку 1962-го авіазагін визнали кращим в Україні.

*У 1970 році командиром підприємства став Володимир Пінчук. Під його керівництвом облаштували 12 стоянок для літаків з твердим покриттям, спорудили будівлі льотного загону, авіатехнічної бази, служби спецавтотранспорту.

*Для забезпечення надійної експлуатації літаків АН-24, що виконували рейси з Києва до Чернівців, у 1974–1975 роках побудували злітно-посадкову смугу довжиною 1500 метрів і шириною 42 метри. У 1986-му вона була подовжена ще на 700 метрів. Це дало змогу приймати літаки ЯК-42 і ТУ-134. *Чернівецький авіазагін виконував сільськогосподарські роботи в Єгипті, Афганістані, Малі, Індії, де боровся з нашестям сарани. Розпилював мінеральні добрива в Молдові, Азербайджані, Казахстані, Узбекистані. Працювали чернівецькі авіатори і на нафтових родовищах у Сургуті. Транспортували ягоди та свіжі фрукти з України і Молдові до північних районів Союзу. У 1956 році екіпаж гелікоптера Мі-1 працював в складі китобійної флотилії "Слава".

*Гелікоптери використовували для транспортування хворих. У 1959 році було виконано 758 вильотів для надання медичної допомоги, зокрема у високогірних
населених пунктах.

*У чернівецькому загоні літало 16 літаків L-200 "Морава" чехословацького виробництва. Були тут гелікоптери МІ-2 з Польщі.

*Директора аеропорту Андрія Нартова нагородили орденом Леніна. Згодом він отримав звання Героя Соціалістичної Праці.

*Найбільший розквіт авіації в Чернівцях припадає на 1980-ті роки. Тоді існував повітряний зв’язок з Києвом, Москвою, Мінськом, Ригою, Донецьком, Сімферополем, Дніпропетровськом, Харковом, Маріуполем, Кишиневом та іншими містами. Чернівецький авіазагін перший в Україні отримав нові літаки L-410, що дозволило перевозити більше пасажирів. Тут налічувалася понад сотня працівників.

*У 1994 році Чернівецький аеропорт виділили в самостійну юридичну особу. А в 1999-му він отримав статус міжнародного.

*Із 2002 року аеропорт був переданий з державної власності у власність територіальних громад області. А в 2006-му перейшов на баланс міськради.

Читайте найоперативніші новини "МБ" у Facebook і Telegram
Редактор: Надія Будна
19-02-2020, 22:00
Коментарів 0 Переглядів 13 171


У Чернівціобленерго оприлюднили графік на завтра


Хоч і загальна кількість відвідувачів зменшилася порівняно з минулим роком, інтерес іноземців зріс.
• Новини партнерів
купити айфон 15 у Львові, ціни в Україні

ФОТОРЕПОРТАЖ Переглянути всі фоторепортажі


Чому всі заздрять українцям? Блог Ярослава Волощука
Не знаю, чи робив хтось дослідження, хто у світі найбільше задоволений своєю владою
Замість саміту миру – варіанти капітуляції. Блог Ярослава Волощука
Ви помітили, що останніми днями на єдиному марафоні поменшало розмов про другий та наступні саміти миру?
ВІДЕО Переглянути все відео

Уже цієї неділі – 24 листопада – у Чернівцях, за сприянням "Словацько-Українського культурно-освітнього товариства", відбудеться зустріч із представниками освітньої програми Free Student.

22 серпня 2023 року Президент України підписав закон, що стосується обов’язкового облаштування бомбосховищ у новобудовах. Як відреагували на ці зміни забудовники й що вони вважають пріоритетним у процесі зведення своїх новобудов, ми поцікавилися у Василя Воєвідка, генерального директора відділу продажів будівельної компанії "Родоліт".

Провайдер INTELEKT пропонує декілька надійних способів залишатися онлайн незалежно від перебоїв з електропостачанням.

В Україні є чимало компаній, що працюють в галузі архітектурного проєктування та дизайну. У міру того, як між ними зростає конкуренція, підвищується і професійний рівень архітектурних бюро. Про особливості роботи одного з таких чернівецьких бюро ми розпитали у Дарії Олексюк, операційного директора бюро архітектури та дизайну DAR group&partners.