Невідома Буковина: як і куди можна було полетіти з аеропорту «Чернівці»
Його відкрив 25 травня 1933 року король Румунії Кароль ІІ. Аеропорт вважався одним із кращих у Східній Європі.
Історія Чернівецького аеропорту розпочалася у 1930 році, коли румунський уряд ухвалив рішення про його будівництво. Фінансування здійснювалося за підтримки міністерства промислової торгівлі, товариства "ARPA" румунської асоціації пропаганди авіації, префектури Чернівецького повіту та примарії міста Чернівців.
{reklama}
12 жовтня 1930 року відбулося урочисте закладення наріжного каменю в майбутню будівлю летовища. 25 травня 1933-го на відкриття аеропорту прибув король Румунії Кароль ІІ. Ця важлива подія відбулася у присутності представників влади і тисяч буковинців. Одна з місцевих газет писала, що Чернівецький аеропорт є унікальною архітектурною спорудою свого часу і одним із найкращих аеропортів Східної Європи.
Та повноцінна робота летовища почалася лише через чотири роки. З Чернівців можна було полетіти до Варшави, Бухареста, Москви, Праги. Поступово збільшувалися кількість рейсів, їх регулярність, напрями польотів. Започаткували новий вид послуг – авіапошту.
Наприкінці червня 1940 року, коли на Буковину прийшли радянські війська, на території аеропорту базувався 149-ий винищувальний авіаполк, яким командував підполковник Михайло Волков. Уже в перший день війни німці здійснили три потужні авіаційні нальоти на аеропорт. Льотчикам полку вдалося знищити вісім ворожих літаків. Проте багато з них загинуло під час бомбардувань в аеропорту та в повітряних боях.
Цікаві факти про аеропорт
*Уперше чернівчани познайомилися з літальними апаратами ще до Першої світової війни. Ця знаменна подія відбулася 17 жовтня 1910 року, коли інженер-авіатор Ян Кашпар здійснив пробний політ. 23 жовтня він підняв свій літак на висоту 30 метрів і пролетів над летовищем.
*Румунський інженер-авіатор А. Влайку на показових польотах продемонстрував літак власної конструкції у присутності 30 тисяч глядачів. Тоді з повітря були зроблені фотознімки Чернівців, на основі яких пізніше виготовили листівки.
*Під час Першої світової війни літаки використовували для ведення розвідки та виконання бойових завдань. У червні 1915 року Чернівці не раз піддавалися авіанальотам з боку Росії. На місто з літаків скидали бомби та металеві "стріли". Декілька містян постраждали від них.
* У 1927 році вигін біля села Рогізна перетворили на чернівецький аеропорт. На цій злітній смузі в серпні 1928-го приземлився перший рейсовий пасажирський літак з Бухареста. В 1930-му тут приземлялися літаки, які обслуговували повітряні лінії Данциг – Бухарест, Прага – Москва.
*12 жовтня 1930 року відбулася урочиста закладка наріжного каменя нового Чернівецького аеропорту. При університеті почала діяти авіаційна школа, де навчали пілотів та планеристів.
*25 грудня 1945 року був створений 283-ий авіазагін спеціального призначення цивільного повітряного флоту з базуванням в аеропорту Чернівців. У 1946-му літаками було перевезено 9100 пасажирів, 21,2 тонни поштової кореспонденції, 215 тонн вантажів.
*У 1961 році відправки повітряним транспортом з аеропорту Чернівців складали: 30857 пасажирів, понад 230 тонн поштової кореспонденції, 1153 тонни вантажів. На початку 1962-го авіазагін визнали кращим в Україні.
*У 1970 році командиром підприємства став Володимир Пінчук. Під його керівництвом облаштували 12 стоянок для літаків з твердим покриттям, спорудили будівлі льотного загону, авіатехнічної бази, служби спецавтотранспорту.
*Для забезпечення надійної експлуатації літаків АН-24, що виконували рейси з Києва до Чернівців, у 1974–1975 роках побудували злітно-посадкову смугу довжиною 1500 метрів і шириною 42 метри. У 1986-му вона була подовжена ще на 700 метрів. Це дало змогу приймати літаки ЯК-42 і ТУ-134. *Чернівецький авіазагін виконував сільськогосподарські роботи в Єгипті, Афганістані, Малі, Індії, де боровся з нашестям сарани. Розпилював мінеральні добрива в Молдові, Азербайджані, Казахстані, Узбекистані. Працювали чернівецькі авіатори і на нафтових родовищах у Сургуті. Транспортували ягоди та свіжі фрукти з України і Молдові до північних районів Союзу. У 1956 році екіпаж гелікоптера Мі-1 працював в складі китобійної флотилії "Слава".
*Гелікоптери використовували для транспортування хворих. У 1959 році було виконано 758 вильотів для надання медичної допомоги, зокрема у високогірних
населених пунктах.
*У чернівецькому загоні літало 16 літаків L-200 "Морава" чехословацького виробництва. Були тут гелікоптери МІ-2 з Польщі.
*Директора аеропорту Андрія Нартова нагородили орденом Леніна. Згодом він отримав звання Героя Соціалістичної Праці.
*Найбільший розквіт авіації в Чернівцях припадає на 1980-ті роки. Тоді існував повітряний зв’язок з Києвом, Москвою, Мінськом, Ригою, Донецьком, Сімферополем, Дніпропетровськом, Харковом, Маріуполем, Кишиневом та іншими містами. Чернівецький авіазагін перший в Україні отримав нові літаки L-410, що дозволило перевозити більше пасажирів. Тут налічувалася понад сотня працівників.
*У 1994 році Чернівецький аеропорт виділили в самостійну юридичну особу. А в 1999-му він отримав статус міжнародного.
*Із 2002 року аеропорт був переданий з державної власності у власність територіальних громад області. А в 2006-му перейшов на баланс міськради.
Читайте найоперативніші новини "МБ" у Facebook і Telegram
Повернутися назад