"МБ" вже неодноразово торкався теми запровадження нової системи розрахунків за світло. Однак виникає чимало нових питань у читачів, на які погодився дати відповідь начальник Чернівецького міськРЕМу Олександр ХАРАБАРА.
– Коли остаточно буде запроваджено нову систему розрахунків?
– Нова система від вже звичної споживачам відрізняється лише тим, що розрахункових книжок уже не буде. Тепер наші контролери самі обходитимуть квартири і будинки, зніматимуть показники лічильників і вручатимуть рахунки. Саме за цими рахунками і сплачуватимуть за спожите світло мешканці. У такий спосіб розраховуватимуться лише приватні споживачі. А юридичні особи працюватимуть за іншою схемою.
Нині у Чернівцях налічується майже 80 тисяч приватних абонентів, з них 32 тисячі вже переведено на сплату за спожите світло за рахунками. До березня 2009 року ми призупиняємо переведення споживачів на нову систему для того, щоби "відшліфувати" роботу, а до кінця наступного всі чернівчани розраховуватимуться саме так.
– Як часто люди отримуватимуть рахунки?
– Рахунки наші контролери розноситимуть раз на місяць. Ми розробили спеціальний графік і маршрути для кожного контролера. У певні дні вони повинні обійти окремі вулиці та будинки – спочатку для знімання показників лічильника, а потім для вручення рахунка. Цей рахунок є фінансовим документом, який вручатимуть лише під розпис мешканця. Плануємо розносити рахунки до 15 числа щомісяця.
– Пенсіонери звикли платити тоді, коли отримують пенсію. Нова система для них буде незручною.
– Справді, контролер не може орієнтуватися на зручний для кожного споживача день. Але, переконаний, що це лише справа звички. Хіба не звикли ми сплачувати до певного числа за телефон? А зараз розрахунок за центральне теплопостачання теж здійснюється лише за отриманими рахунками. Звикнемо і до нової системи оплати за світло, потрібен лише час.
– Невже так погано розраховуються, що треба всіх примушувати платити регулярно?
– Аналіз розрахунків свідчить, що лише третина мешканців cплачує за світло щомісяця. Ще третина – раз на два-три місяці. Ще близько третини – двічі-тричі або й лише раз на рік. А ми повинні розраховуватися з виробником електроенергії регулярно. Тому й змушені посилити у такий спосіб контроль.
– Як зможуть споживачі контролювати нарахування?
– Сам рахунок дуже нагадує сторінку звичної книжки. На ньому є рахунок і банківські реквізити, адреса і прізвище споживача, показники лічильника і сума до сплати. Якщо, наприклад, скріплювати всі рахунки, буде така ж книжечка. Тож їх можна звіряти з лічильником. Коли виникають спірні ситуації, слід звертатися до наших сервісних центрів на вулицях Прутській, 23, та Глінки, 5.
Водночас у нас існуватиме своя система внутрішнього контролю. Спеціальна бригада вибірково перевірятиме роботу контролерів. Тобто виїжджатиме за певними адресами для перевірки заповнення рахунків.
– До редакції вже не раз зверталися чернівчани зі скаргами на контролерів, які кілька тижнів не приносять рахунків. Як плануєте вирішити цю проблему?
– Тепер у контролерів буде значно більше навантаження і відповідальності, ніж раніше. Від них найбільше залежатиме, як працюватиме нова система розрахунків. Ми маємо намір підготувати 80 контролерів, щоби на одного припадало тисяча абонентів. Контролери матимуть ненормований робочий день, працюватимуть і у вихідні, щоби заставати мешканців удома. Гадаю, знайдемо 80 надійних і відповідальних людей, які зможуть працювати як слід. Крім того, постійно їх навчатимемо і контролюватимемо якість роботи.
– Які перші результати роботи нової системи?
– Нам вдалося зменшити заборгованість населення за спожиту електроенергію на два мільйони гривень. Адже тепер облік 30 тисяч абонентів здійснюється більш ретельно, правильно знімають показники лічильників і нараховують пільги – з цим раніше були найбільші проблеми.
Ігор ДОВГАНЬ