RSS logo rss  |  Вхід: Вхід в Молодий Буковинець
Головна | Війна з Росією | Допомога захисникам | ПРО ЧЕРНІВЦІ | Афіша | Історія успіху | Історія успіху Редакційна політика | Про нас | Підпишись Приєднуйся до читачів Приєднуйся до читачів Приєднуйся до читачів
  Новини: Чернівців | України | Світу | » Політика | » Економіка | » Культура | » Спорт | » Здоров'я | » Кримінал | » Життя | » Фото | » Відео |

З легкої руки цього режисера екзистенціалістське поняття "відчуження" здобуло наприкінці 50-х років минулого століття світову популярність. Тоді стало модно похмуро підсміюватися з усього, позіхати під час серйозних дискусій, нічому не дивуватись і скептично висловлюватися про кохання. Але незважаючи на славу "співця відчуження", Мікеланджело Антоніоні став творцем кіноматографа, головною рисою якого є краса: краса і гармонія кожного кадру, краса музики, краса й одухотвореність шляхетних облич. Сам режисер говорив: "Я не думаю, що фільми потрібно знімати заради глядачів, грошей чи популярності. Фільми потрібно знімати заради краси, і це, як мені здається, найкращий спосіб бути щирим у своїй роботі".
Мікеланджело Антоніоні народився 1912 року на Півночі Італії, у містечку Феррара. У батьківському домі панував дрібнобуржуазний стиль, характерний для робітника, що зумів піднятися до певного рівня заможності. Юність Мікеланджело була насиченою: він відвідував таверни, спілкувався з аристократами, грав у теніс, займався музикою та живописом, а також закінчив Болонський університет за спеціальністю "економіст". Але ще навчаючись в університеті, Антоніоні захопився театром і кіно, ставив спектаклі, писав кіносценарії та рецензії. Згодом захоплення переросло у професію.
Уже перший режисерський досвід Антоніоні виявив те, що згодом становитиме основу його творчих пошуків: прагнення розгледіти душевний надлом героїв. Свій перший фільм він намагався зняти у психіатричній клініці. Але спроба закінчилася нічим: хворі панічно боялись освітлювальної техніки і просто не давали себе знімати. Перед початком війни Мікеланджело остаточно вирішує присвятити своє життя кіноматографу і переїжджає до Риму, де працює в офіційному фашистському журналі "Cinema". На щастя, ця співпраця дуже швидко припинилась – як через гостре неприйняття фашистської ідеології, так і через важкий, безкомпромісний характер майбутнього майстра.
1950 року виходить, нарешті, перший повнометражний фільм Антоніоні "Хроніка одного кохання", в якому втілився знаменитий метод режисера. На знімальному майданчику він строго контролював дії знімальної групи, тому блискуча операторська робота в його фільмах значною мірою є заслугою самого Антоніоні. Крім того, в цьому і в наступних фільмах акцент зроблено не на зовнішні мотиви сюжету, а на внутрішній стан персонажів.
Перші фільми режисера ще пройшли повз увагу критиків і глядачів, але Антоніоні вже розпочав своє сходження на кіноматографічний Парнас. Розквіт творчості Мікеланджело Антоніоні припав на першу половину 1960-х років, коли він разом з актрисою Монікою Вітті зняв свою знамениту тетралогію "Пригода" – "Ніч" – "Затемнення" – "Червона пустеля".
Щоправда, публіка, яка очікувала детективного сюжету, спочатку освистала "Пригоду". У цьому фільмі багата і вродлива жінка Анна несподівано зникає на безлюдному острові під час круїзу, посварившись зі своїм коханцем Сандро. Але ця подія стає не зав’язкою детективу, а причиною зовсім іншої драми: пошуки Анни трансформуються у любовну пригоду Сандро та подруги Анни – Клаудії. Ні слова героїв, ні довгі плани не пояснюють подій, а лише підкреслюють їхню парадоксальність. При цьому мовчання має тут більше значення, ніж діалоги. Завдяки використанню зовсім нової кіномови фільм став революційною подією в історії кінематографа і попри реакцію тогочасних глядачів здобув гран-прі в Каннах та невдовзі приніс режисерові світове визнання.
Разом із наступними трьома фільмами, в яких теж знялася Моніка Вітті, "Пригода" утворює своєрідний цикл, який ще називають "тетралогією некомунікабельності". Ці фільми – про людей, які втратили здатність до близьких людських стосунків і марно намагаються позбутися самотності. Загальну атмосферу відчуженості режисер передає значною мірою за посередництвом явищ і станів зовнішнього світу: довгі і красиві кадри мовби живуть у цих фільмах власним життям, але водночас передають внутрішній світ персонажів.
Останній фільм цього циклу вийшов на екрани 1964 року. Це була "Червона пустеля" – стрічка, що тематично схожа на попередні, але своїм художнім вирішенням істотно від них відрізнялася. "Червона пустеля" стала, до того ж, першим кольоровим фільмом Антоніоні, який і досі залишається неперевершеним шедевром з погляду художнього використання кольорів. Головна героїня Джуліана внаслідок автомобільної катастрофи втратила душевний комфорт: вона переживає напади страху і тотальної самотності. Але нервова криза героїні – результат не так аварії, як розпаду контактів між людьми. Лише маленький син героїні безпосередньо вказує їй на те, що єдиним виходом із самотності є самопожертва кохання, "розчинення" в іншій людині. Інакше людська душа поглинається цивілізацією і перетворюється на "червону пустелю".
На відміну від чорно-білих фільмів Антоніоні, внутрішній світ героїні зображено тут не лише за допомогою форм і фактур зовнішнього світу, але й за допомогою його кольорів, які змінюються залежно від стану героїні. Паралельно у фільмі з’явилося кольорове зображення труб, диму та інших індустріальних атрибутів. Тобто режисер вловив настання нової урбанізації і намагався показати красу світу, де навіть заводи можуть бути прекрасними. Тоді ці художні аспекти залишилися не надто поміченими. Зате в останні десятиліття, коли техно-естетика почала домінувати у кіноматографі та відеокліпах, стало зрозуміло, що Антоніоні майже п’ятдесят років тому передбачив майбутні тенденції кіномистецтва.
Після тетралогії режисер виходить на міжнародний рівень і багато знімає за межами Італії. 1966 року в Лондоні виходить один із найвідоміших його фільмів "Фотозбільшення", знятий за мотивами оповідання не менш культового письменника Хуліо Кортасара "Слина диявола". Головний герой фільму – модний фотограф. Він випадково сфотографував убивство, але не може знайти доказів того, що це сталося насправді, а не примарилося йому. У такий метафоричний спосіб режисер виражає думку, іншого разу озвучену словами: "Світ і реальність, в яких ми живемо, невидимі, а тому ми повинні задовольнятися тим, що бачимо".
Важко, однак, цілком погодитися з цією заявою – хоча б на основі фільмів самого Антоніоні. Бо навіть якщо невидима сутність світу "відчужена" від свого видимого відображення, то все одно зафіксована режисером краса – жінок, хвиль, скель, хмар, навіть урбаністичних елементів – промовисто натякає нам на існування тієї прихованої реальності, врешті-решт – на існування також невидимої людської душі.
Ксеня ПРОКОПЕЦЬ
7-08-2009, 10:36
Коментарів 0 Переглядів 2 459

Теги -

На Габсбурзькій височині в Чернівцях створять сучасний артпростір "На буковинському ґанку"

Зараз вони перебувають у Польщі, відмовляючись контактувати з тренерами та колегами
• Новини партнерів
купити айфон 15 у Львові, ціни в Україні



Друге пришестя … Блог Ярослава Волощука
Цю подію так очікували у світі, наче йшлося про друге пришестя Ісуса Христа
"На Трампа сподіваймося, але люби, Боже, правду"
"Це важка, але необхідна правда, яку важко буде прийняти багатьом", - зазначає Сергій Рудик
ВІДЕО Переглянути все відео

Паровоз не курсував уже понад 60 років

Чернівецька філія Державного підприємства "Івано-Франківський науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації" — це надійний партнер із забезпечення точності вимірювань, сертифікації продукції та відповідності стандартам. Філія запрошує до співпраці місцевих виробників, організації та фірми, які займаються виробництвом, експортом та імпортом, реалізацією продукції.

Якщо ви або ваші близькі помітили ознаки, які можуть свідчити про розсіяний склероз, не відкладайте візит до спеціаліста.

"Профі-Центр" — це не стереотипне середовище для вивчення іноземної. Насамперед це осередок, який має не тільки ефективну навчальну базу, яку може запропонувати студентам, а й відповідні підтвердження цьому.