Відкриття елітного стадіону "Донбас-Арена" 29 серпня у Донецьку співпало з Днем міста та Днем шахтаря. Донецьк зустрів похмурою погодою, але вже після обіду сонце почало припікати. Біля "Донбас-Арени" завершували останні приготування. Зводили намети, де можна було придбати символіку футбольного клубу "Шахтар" та атрибутику церемонії відкриття – Гранд-шоу. Оранжеву сорочку із символом шоу пропонували за 280 гривень, а запальнички, ручки, прапорці та інший дріб’язок з емблемою футбольного клубу – за символічні п’ять гривень. Ексклюзивний шкіряний м’яч з обличчями гравців "Шахтаря" можна було купити за 300 гривень. Доки шоу ще не почалося, донеччани розважалися, прогулюючись парком, фотографуючись біля фонтану та величезного гранітного футбольного м’яча.
Гранітний м’яч обертається на воді
Масштаби проекту вражають – загальна площа парку разом зі стадіоном складає 25 гектарів, а площа зелених насаджень – 13 гектарів. Щоб обійти півколо від центрального входу до Арени до іншого входу з боку парку, знадобилося добрих півгодини. Алеї парку засаджені деревами, спеціально завезеними з Німеччини. Каштан, верба, терен, бузок, барбарис, троянди, ехінацея – лише частина рослин, висаджених у парку. Їхня загальна кількість перевищує 70 тисяч. Половина з них – троянди. Дерев, яким по 20-30 років, приблизно півтисячі. Окрім шестирівневого світлодинамічного фонтану та алеї футбольної слави, головною визначною пам’яткою паркової зони є найбільший у світі м’яч, що обертається на воді. Скульптуру діаметром 2,7 метра і вагою 28 тонн створили у Німеччині з особливої породи граніту. Цікавинкою технологічної особливості парку є автоматизована система поливу. Вона складається з кільцевої мережі труб різного діаметру, які знаходяться під землею.
У день відкриття парк окупували відвідувачі. Ледь не на кожному кроці працюють промоутери, а на узбіччі доріжок продають надувні кульки різного кольору. Для донеччан відкриття Арени – свято національної гордості. Люди – з піднесеним настроєм. Навіть авто, які їздять поруч вулицею, пропускають перехожих. Біля кас стадіону, які знаходяться у зоні парку, – величезні черги. Найдешевший абонемент на весь сезон коштує 185 гривень. Найдорожчий – 14 тисяч. Донеччани купують абонементи сім’ями.
Спілкуватися з донеччанами можна було тільки російською. На запитання українською перепитують і кажуть, що не розуміють. Два молодики навіть обурилися – якою це ви мовою розмовляєте? Проте після декількох хвилин розмови мешканці Донецька починають переходити на українську.
У ложу за 14 тисяч гривень доставлять ліфтом і принесуть шампанське
Трибуни перед відкриттям почали заповнюватися приблизно о 19.00. На стільці кожен з глядачів знайшов ліхтарик (усього їх закупили 40 тисяч), – цими ліхтариками глядачі повинні були зустрічати зірок Гранд-шоу. Коли охоплюєш поглядом порожні трибуни "Донбас-Арени", перехоплює дихання. Розгледіти, що відбувається на протилежному боці трибун, практично неможливо – люди здаються не більшими за мурах. Так само і концерт Бейонс переглядати без величезних екранів було б неможливо.
Доки шоу не розпочалося, охочі могли придбати напої та закуски. Розрахунок на "Донбас-Арені" здійснюється безготівково пластиковими картками. Щоби придбати таку картку, потрібно заплатити десять гривень і потім "заправити" її грошима. Розрахунок карткою у фаст-фуді займає 15 секунд. За шість гривень можна купити кухоль пива, а від трьох до десяти – коштували горішки, сухарики, фісташки.
Стадіон має п’ять рівнів. На першому та другому рівнях знаходяться фан-кафе "Шахтаря" та великий спортивний магазин. Незабаром тут повинні відкрити інтерактивний музей історії гірняків. У кафе можна переглянути виїзні ігри "Шахтаря". У магазині – придбати сувеніри та спортивний одяг. На другому поверсі можна тренуватися в сучасному фітнес-центрі. Третій рівень на південно-західному боці стадіону відведено для сімейної зони. Тут працює дитяче кафе, а розважає дітей у дитячій кімнаті символ донецького клубу – Кролик у шахтарській касці. Четвертий рівень "Донбас-Арени" має чотири "срібні" бари, один "золотий" та один "платиновий" ресторани. Названо заклади за типом розподілу карток-абонементів. Наприклад, до "срібного" бару в дні матчів можуть зайти тільки ті, хто придбав абонемент за ціною від 2 до 3,5 тисячі гривень. До "золотого" ресторану – володарі абонементу за вісім тисяч гривень. "Платиновий" впускає за десять тисяч гривень. "Діамантовий" ресторан, який знаходиться на п’ятому рівні, розраховано на власників карток за 14 тисяч гривень. У нематчеві дні двері ресторанів усіх рівнів відчинені для кожного. На п’ятому рівні стадіону знаходяться офіси ФК "Шахтар" та дирекція "Арени". На найвищому рівні розміщується й VIP-ложа, до якої ведуть окремі входи та підйом ліфтом. У VIP-ложі усе обладнано таким чином, щоб перегляд матчу був максимально комфортним, – це і м’які крісла, і система кондиціонування повітря. Навіть офіціанти тут одягнені за найвищим розрядом і готові будь-якої миті принести вболівальнику бокал шампанського чи наїдки.
Ахметова назвали "зайчиком"
За реакцію глядачів під час концерту Бейонс було, чесно кажучи, соромно. Донеччани не те що, слів пісень не знали, а й відповісти на елементарне "Ukraine, hello! How do you do?" не могли. Зірка в очікуванні завмерла на сцені та чекала реакції публіки. Публіка ж не розуміла, чого від неї хочуть. Після закінчення виступу присутні зізналися, що концерт їм не сподобався. "Не зрозуміло, про що виконавиця співала, і виконання якесь дивне", – говорить слухачка. Було помітно, що донеччани просто не бачили якісного концерту західного зразка. Адже на сцені зірка може дозволити собі виконувати хіти не у звичній для формату радіостанцій обробці. Концертну версію виконання вважають показником майстерності співака.
Реакція публіки на перших осіб держави на Гранд-шоу одразу виявила, хто її улюбленець. Про те, що промову Президента, який читав з листочка, освистали, й говорити не варто. А ось кого ж більше люблять донеччани – Януковича чи Ахметова – стало несподіванкою. Янукович для земляків, скоріше, символ, а Ахметов – просто Бог. Численним словам подяки за новий стадіон та славу "Шахтаря" не було меж. Коли Ринат Леонідович вийшов для інтерв’ю ЗМІ, натовп людей хлинув до нього. Обступили так, що він і поворухнутися не міг. Охоронці відсували фанатів, які кричали Ахметову "Зайчик!", щоби було можливо зробити принаймні фото. Ринат Леонідович і слова не міг вимовити, захоплений натовпом. Відчувалося, що любов земляків до нього – щира. Ахметов теж був щиро радий такій любові. Йому навіть було трохи незручно через те, що його так люблять.
Цифри
50 тисяч місць вміщує стадіон (для порівняння – стадіон міг би розмістити п’яту частину населення Чернівців).
92 кв. метри – площа кожного зі світлодіодних табло (як чотирикімнатна квартира).
105х68 м – площа поля, з них 7992 кв. м – натуральний газон та 1877 кв. м – синтетична обшивка навколо поля.
54 метри – висота від рівня поля до найвищої точки даху (приблизно таку ж висоту має 20-поверховий будинок).
2000 lux – освітленість стадіону.
46 780 кв. метрів – загальна площа стадіону (це дорівнює площі шести футбольних полів).
400 мільйонів доларів – повна вартість "Донбас-Арени" і парку навколо стадіону (для порівняння – бюджет Чернівців на 2009 рік, за нинішнім курсом, складає приблизно 66 мільйонів доларів).
Гранд-шоу коштувало, як відкриття олімпіади
Продюсером Гранд-шоу – так називалася церемонія відкриття "Донбас-Арени" – став президент італійської компанії "K-Events" Марко Баліч. Він розповів, що церемонія коштує десятки мільйонів євро. Точну цифру італієць відмовився назвати.
– Наша компанія займалася продюсуванням шоу відкриття та закриття ХХ зимових Олімпійських ігор у Турині 2006 року та церемонією відкриття Параолімпійських ігор 2006 року. Вартість таких церемоній вимірюється десятками мільйонів євро. Наприклад, відкриття Зимових ігор у Турині обійшлося у 30-40 мільйонів євро. Вартість церемонії відкриття "Донбас-Арени" коливається у цих межах. Звичайне шоу за участю відомих команд "Rolling Stones" чи "U2" обійдеться у три мільйони євро. Але нашим завданням не було зробити найдорожче шоу. Святкування двотисячного ювілею Мексики обійдеться у десятки разів дорожче, – зазначив Марко Баліч.
На запитання, чому для церемонії відкриття стадіону в Донецьку обрали саме Бейонс, Марко відповів, що дві інші зірки, які претендували на це, були зайняті.
– Ринат Ахметов просив мене обрати для шоу топову зірку світової естради. Наразі найбільш оплачуваними зірками та тими, чиї концерти відвідують найбільше людей, є Мадонна, "U2" та Бейонс. Гурт "U2" 29 серпня давав концерт в Осло, а Мадонна цього дня виступала у Софії. Тому й обрали Бейонс. Перед Донецьком у неї був концерт у Токіо, а потім вона полетіла до Австралії. Нам довелося, окрім стандартного гонорару артистки, оплатити додатково переліт в обидва боки, – сказав продюсер Гранд шоу у Донецьку.
1-09-2009, 13:44
0
2 843