За перші 12 днів дії нових штрафів працівники ДАІ склали протоколів більш ніж на 10 мільйонів гривень. Про деякі особливості змін до законодавства розповів старший інспектор відділу ДАІ в області Іван ДОБРОВОЛЬСЬКИЙ.
Штраф не платять безпосередньо інспектору
– Тепер інспектор ДАІ має право сам призначити штраф. Як це відбувається?
– Нам повернули право визначати розміри покарання на місці. Однак інспектор має право чинити так лише в конкретних, визначених законом випадках. Зокрема:
за перевищення швидкості на 20 кілометрів за годину;
недотримання вимог дорожніх знаків;
невідповідність номерів агрегатів записам у документах;
порушення правил обгону, проїзду перехресть і залізничних переїздів тощо.
Але це не означає, що штраф треба платити безпосередньо інспектору ДАІ. Наш працівник лише складає протокол про порушення і видає копію водію, який це порушення допустив. Оригінал направляється за місцем проживання. А вже сам штраф треба сплатити в банку на рахунок, номер якого можна дізнатися в своєму райвідділі – у кожному районі є свій рахунок. Для сплати дається 15 днів. Упродовж 10 днів порушник може оскаржити рішення інспектора ДАІ в суді. З нового року в разі несплати через 15 днів нараховуватиметься пеня.
При цьому і далі залишаються порушення, рішення з яких ухвалюють виключно суди. Скажімо, перевищення швидкості на 20 кілометрів за годину – компетенція інспектора ДАІ, а вже на 50 і більше кілометрів на годину – розглядає суд.
– Для всіх видів порушень є не фіксований розмір, а в межах певної суми. Як інспектори визначаються із сумою?
– Справді, точний розмір штрафу не зафіксовано. У таких випадках вирішальним є людський фактор – ситуацію наші працівники оцінюють, виходячи з обставин. Зазвичай, водіям похилого віку на стареньких авто складають протоколи на менші суми. Але зараз переважно до всіх застосовують мінімальні штрафи, адже і ці суми є чималими.
За відсутність аптечки – усне зауваження
– Серед водіїв виник ажіотажний попит на аптечки і вогнегасники. Які нині покарання за їхню відсутність?
– Згідно з вимогами, всі автомобілі повинні бути обладнані аптечками і вогнегасниками. Однак сьогодні інспектор ДАІ не зупинятиме машину, щоби перевірити наявність аптечки. Не треба сприймати підвищення штрафів як намагання знайти спосіб серйозніше карати водіїв. Головне завдання – зменшення аварійності і загибелі людей на дорогах. Отож зараз наші працівники звертають увагу насамперед на тяжкі порушення, наслідками яких можуть стати ДТП. Якщо детально ознайомитися з таблицею нових штрафів, то вона містить майже всі порушення, які були раніше, а також деякі нові. Однак поки що всі не застосовуються, бо не всі порушення можуть мати тяжкі наслідки. Тобто нині за відсутність аптечки інспектор ДАІ зробить лише усне зауваження. Це стосується і ременів безпеки, і полісів страхування.
– Збільшено й покарання за порушення правил пішоходами. Як ДАІ їх каратиме?
– З водіями-порушниками нам простіше, бо в них завжди є документи при собі. Щодо пішоходів, то інспектори ДАІ тепер більше уваги приділятимуть і їм. Якщо у пішохода, який вчинив порушення, є документи – одразу на місці складатиметься протокол. Якщо документів немає, інспектор має право доставити людину до райвідділу міліції для встановлення особи порушника.
Непокора пішоходів сигналам регулювання, перехід проїжджої частини у невстановленому місті веде до покарання розміром від 51 до 85 гривень. Однак у таких випадках протокол не обов’язково складатимуть. Важливу роль грає і профілактична робота. Іншими словами, якщо інспектор ДАІ зробить усне зауваження, нормальна людина зробить висновки і наступного разу буде уважнішою.
Відеозапис
є доказом у суді
– Суди зможуть ухвалювати рішення навіть за фото чи відеозаписом?
– Для ДАІ головним інструментом є спецприлад "Візир". Він фіксує швидкість руху авто і може зробити фото. Причому не загальне, а саме того авто, яке перевищило швидкість.
Інші засоби – відеокамери. У Чернівцях вже раніше було встановлено кілька відеокамер на центральних площах для стеження за громадським порядком. Тепер їхні записи можуть бути доказом для суду при ухваленні рішення.
Уже найближчим часом відеокамер на дорогах області стане значно більше. Вже є попередня домовленість з міською радою і деякими районами про виділення з місцевих бюджетів коштів на придбання відеокамер. Їх встановлять у найбільш аварійно небезпечних місцях. Відеозаписи зберігатимуть у комп’ютерах у ДАІ і передаватимуть до суду.
– Які підсумки за перший тиждень дії нових штрафів?
– Сума нарахованих штрафів тут є другорядною. Найголовніше, – значно зменшилася кількість транспортних пригод і за минулий тиждень на шляхах області не загинула жодна людина. Загалом же в Україні, наприклад, за добу 17 листопада зафіксовано сім смертей у ДТП – це втричі менше, ніж зазвичай. У наступні дні ця цифра трохи зросла, але не так, як раніше. Водії стали їздити обачніше, фіксується менше порушень, значно зменшилася кількість випадків керування транспортом у стані алкогольного сп’яніння.
Ігор ДОВГАНЬ
27-11-2008, 10:51
0
4 625