RSS logo rss  |  Вхід: Вхід в Молодий Буковинець
Головна | Війна з Росією | Допомога захисникам | ПРО ЧЕРНІВЦІ | Афіша | Історія успіху | Історія успіху Редакційна політика | Про нас | Підпишись Приєднуйся до читачів Приєднуйся до читачів Приєднуйся до читачів
  Новини: Чернівців | України | Світу | » Політика | » Економіка | » Культура | » Спорт | » Здоров'я | » Кримінал | » Життя | » Фото | » Відео |

Щоранку Ярослав Іванович, помолившись, прямує до своєї майстерні, яка вже не один десяток літ є його творчою домівкою. Господар мовчки розкладає своє інструментарне начиння, молиться і бере до рук чистий кружень сухого дерева.
До спілки художників вступав тричі
– Ярославе Івановичу, як ви прийшли до цього мистецтва?
– Змалку любив малювати, а коли пішов до школи, то й поготів: уроки малювання були для мене найулюбленішими. Після школи здав документи в училище прикладного мистецтва. Вчився разом з Олександром Рябоконем, Михайлом Гацом, Олександром Стельмашенком, які пізніше стали талановитими і відомими художниками.
Після вступу нас завели в музей при училищі, і там я вперше побачив вироби з дерева. Особливо вразила монументально-декоративна ваза Савченка висотою півтора метра. Тоді дав собі слово, що буду різьбярем. Однак сталося це не скоро. З четвертого курсу мене призвали до армії, де впродовж трьох років малював різні агітки у військовому клубі. Повернувшись, закінчив училище. У Чернівцях при обласній організації Спілки художників України відкрили декоративно-прикладний цех. Майстерні розташовувалися на вулиці Руській, 13. Я потрапив туди – виготовляли сувеніри, готували експонати для виставок. На першу з них – 1969 року, присвячену 100-річчю з дня народження Лесі Українки, – виготовив альбом "Ятрань". Це була композиція зі шкіряною обкладинкою і металічною накладкою.
– Що за історія пов’язана з вашим вступом до спілки художників?
– До спілки я вступав тричі. Перший раз 1972 року. Не прийняли. Причому без будь-яких пояснень, – продовжує Ярослав Іванович. – Через сім років ситуація повторилася, хоча на той час за спиною була участь у 16 республіканських і трьох всесоюзних виставках. Щастя усміхнулося лише 1985 року. Спочатку прийняли тут, потім це рішення пролонгували у Києві і Москві, а в квитку стояв запис "Член Спілки художників СРСР". До речі, тоді хтось написав анонімного листа, мовляв, Пасічанський представляє на виставки не свої роботи. Це був, звичайно, наклеп.
– Як зробити справжній шедевр, а не лакований ширвжиток?
– Будь-який виріб розпочинається з рельєфу, конфігурації й композиційного рішення. Виточую виріб у два прийоми: обточив грубо кружок й залишив його "відпочивати" у теплому приміщенні. Це тому, що дерево всихається на три-п’ять міліметрів, а потім вже виточую начисто. Такий виріб стоятиме сотню років. Ще один важливий компонент у різьбярстві – гра тіней, це як у живописі гра кольорів. До цих секретів дійшов сам. Такої різьби, як у гуцулів, немає ніде в світі.
Найкращий матеріал – з дикої грушки
– Був якось у Косові на базарі, дивився на виставлені сувеніри й не міг стримати обурення, – розповідає пан Ярослав. – Виготовлені зі склеєних горіхових і черешневих дощок, не відшліфованих. Це халтура. Щоби виготовити справжній виріб, потрібен час. Я ж використовую заготовки з грушки-дички діаметром не менше 30 сантиметрів. Таких грубих дерев у Карпатах немає. Дека для скрипки, наприклад, виготовляється на яворовій основі, з грушки чи громової смереки – остання обов’язково має рости в густому лісі.
– У багатьох своїх виробах ви використовуєте національні символи.
– Так, скажімо, тризуб. Колись, ще хлопчаками, ми гралися в лісі чи шукали гриби, й неодноразово зустрічали на деревах викарбувані тризуби. Дорослі відганяли нас, бо боялися, що хтось може донести у відповідні органи, буцімто ми їх викарбували, а за таке родину могли вислати до Сибіру. Це залишилося в пам’яті, а значить і на моїх виробах. Зрештою, це символ нашої нації, яка ніколи й нікому не корилася.
Василь ГРИНЮК

ДОВІДКА
Ярослав Пасічанський народився 5 жовтня 1944 року.
Лауреат літературно-мистецької премії ім. Сидора Воробкевича.
Твори художника зберігаються в десяти музеях, а також у Папи Римського у Ватикані (різьблена скринька, виготовлена 2000 року), в приватних колекціях Австрії, Англії, Німеччини, Канади, Австралії, Ізраїлю.
Широко використовує в різьбі українську національну символіку, орнаменталістику, досягає їхнього органічного поєднання з фактурою дерева.
13-11-2008, 10:15
Коментарів 0 Переглядів 2 946

Теги -

Це дуже важливий інфраструктурний проєкт для Буковини, каже Руслан Запаранюк

На Габсбурзькій височині в Чернівцях створять сучасний артпростір "На буковинському ґанку"
• Новини партнерів
купити айфон 15 у Львові, ціни в Україні

ФОТОРЕПОРТАЖ Переглянути всі фоторепортажі

Виставку присвятили 60-річчю від дня народження художниці Наталії Ярмольчук


Друге пришестя … Блог Ярослава Волощука
Цю подію так очікували у світі, наче йшлося про друге пришестя Ісуса Христа
"На Трампа сподіваймося, але люби, Боже, правду"
"Це важка, але необхідна правда, яку важко буде прийняти багатьом", - зазначає Сергій Рудик
ВІДЕО Переглянути все відео

Паровоз не курсував уже понад 60 років

22 січня компанія Samsung представила свій новий флагманський смартфон Samsung S25 Plus — модель, яка здатна задовольнити вибагливих клієнтів, що знаходяться у пошуку передових технологій та стильного дизайну.

Чернівецька філія Державного підприємства "Івано-Франківський науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації" — це надійний партнер із забезпечення точності вимірювань, сертифікації продукції та відповідності стандартам. Філія запрошує до співпраці місцевих виробників, організації та фірми, які займаються виробництвом, експортом та імпортом, реалізацією продукції.

Якщо ви або ваші близькі помітили ознаки, які можуть свідчити про розсіяний склероз, не відкладайте візит до спеціаліста.

"Профі-Центр" — це не стереотипне середовище для вивчення іноземної. Насамперед це осередок, який має не тільки ефективну навчальну базу, яку може запропонувати студентам, а й відповідні підтвердження цьому.