...Чернівчани звикають слухати справжній американський блюз, захопливо обговорюють стиль кантрі... За цими культурними новинками стоїть 24-літній Олександр Буліч.
"Буліч так ненав’язливо завів моду на музику американських пастухів – вихідців з ірландських селищ. Напевно, це для того, щоб відлякувати від Чернівців пастухів-вихідців із найближчих сіл", – так говорить про Олександра колишній директор книгарні "Букініст" Марина Лібанова.Чим цікавий цей чернівчанин? Насамперед тим, що у всьому він талановитий самоучка. Чого досягнув? Він музикант, який уже в усій Україні на концертах грає на губних гармошках. Також освоює гітару та банджо. Він художник, сатиричні малюнки якого друкують в іноземних арт-журналах. Він же дарує городянам "не попсові" концерти талановитих музикантів. Однак сам хлопець ніяковіє і каже: "Не вважаю себе музикантом чи художником. Назвав би себе "бардом". А якщо пофантазувати, то я просто прибулець, який грає архаїчну музику".Спілкуємося з ним про нинішню культуру в Чернівцях.
"Чернівці почав відкривати через Кожелянка"
– Хочу подарувати тобі кубинську сигару, – на початку нашого інтерв’ю до Олександра підходить чернівчанин і вручає подарунок.
Справді, у місті Олександра важко не впізнати: стильний хлопець із закрученими вусами. "Вони стирчать вгору, коли навколо щирі люди", – усміхається він. На голові у нього часто – стильний капелюх. У кишені сорочки можна побачити губну гармошку. Інколи палить люльку. Під час бесіди часто зауважує, що з усіх українських міст хотів би жити саме у Чернівцях, культура та люди яких сформували його.– Моє дитинство не було сприятливим, щоб бути людиною мистецтва, – розповідає Олександр. – Син військового, я багато переїздив: то в Монголію, то в Закарпаття. Змінив сім-вісім шкіл, жив у десяти різних містах. Було постійне нерозуміння: хто ти і куди ти належиш. Я часто запитував себе, а чим займатися? Рости завжди доводилося у спальних районах, а не у гарному центрі міста, витканому із джазу, кави, вина, вистав та справжньої поезії. Так і сталося: спочатку я почав виражати себе у вуличній агресії, зокрема у футбольному насильстві (належав до спеціалізованої групи вболівальників, – авт.). Чому так? Це був протест і пошук себе. Я часто бачив соціальне бидло, сіру масу і не знав, куди вилити своє несприйняття цього... А ще я бачив серед цієї маси людей, які раптом відокремлювалися: хтось у потрібний момент прочитав гарну книгу, хтось дослухався до мудрої людини.
Пригадую, що до Чернівців приїхав у 13 років. Доти жив у Львові, Ужгороді, а тому не дивувався містам зі старою архітектурою. І тільки з роками почав відчувати феномен Чернівців. Це сталося, коли поступив до ЧНУ на філологічний факультет...
Одне з найбільш студентських вражень Олександра – це спілкування з письменником Василем Кожелянком.
– Ще не зіпсованим і не хитрим, із великими від подиву очима, я прийшов у "Букініст" взяти інтерв’ю у Василя Кожелянка. Саме через нього почав відкривати Чернівці, – пригадує хлопець. – Доти я розумів, що десь там на недосяжній відстані є письменники... А тут переді мною сидить Василь Кожелянко! Ми почали розмовляти, і це була дуже відверта розмова. Суть усього зводилося до єдиного – потрібно починати працювати із себе. "Я не можу подолати глобальні речі, але можу працювати над собою", – сказав мені тоді Кожелянко.
– "Усе починається із горнятка міцного чаю", – а ось так казав він мені, – зауважую.– Так! А те, як він говорив, про що він говорив, як дивився... У цій розмові я почав відкривати для себе Чернівці через людей. Це було потрясіння!
"Інколи образ Чернівців – це живий труп"Один із видів мистецтва, в якому Олександр виражає себе, – це графіті. Відтак позаду ОДА в історичному центрі можна побачити відомий вуличний малюнок, який художник називає просто: "Франц Йосиф рубає голову бикам..." Коли малюнок з’явився, у місті здійнявся галас: городяни тішилися іронічному змісту, а влада вирішила замалювати. Однак малюнок ми бачимо вже другий рік...
– Якось ішов попри пам’ятник імператорові Францу Йосифу і замислився, – Олександр розповідає історію свого вуличного малюнку. – Ось дивиться цей пам’ятник на нас, чернівчан: хтось облив його фарбою, навколо брутальна мовлення, часто беззмістовні погляди. Ось стоїть він серед міста, яке побудував, із якого зробив своєрідний австрійський Лас-Вегас! А ви гляньте на інші українські міста, до яких не дійшло оце! Він стільки дав місту, а нині навколо 90 відсотків людей ходить попри пам’ятник і не знає, хто це. Я запитував у людей, а вони мені відповідали, що це пам’ятник невідомому лорду! У моїй уяві виник образ Чернівців, як живого трупа... Боляче, бо дух міста втрачається не лише через політику, а й через кожну людину, яка не працює над собою. Ось тоді у мене і з’явилося бажання намалювати це графіті. Хто такі бики, як це брутально не звучало б? Це люди, які приїжджають у місто і везуть із собою неправильну культуру. Це агресивні люди...
– Так сумно чути, коли у різних колах про Чернівці говорять, як про велике село! – наголошує юнак. – Зачекайте, а що таке село? Це адміністративна одиниця, якою ніхто не займається, у якій люди самі по собі? Це те, звідки утікають талановиті? Це те, де люди варяться у своєму казані, і все деградує? І це про Чернівці?
– Мріючи про краще життя, ми часто принижуємо свою країну, – зауважую.– Так... Я розумію, що люди захищаються такими розмовами. Але я давно для себе зрозумів, що Чернівці повинні бути контрастними до всіх міст України. Чому зі Львова змогли зробити культ, а із Чернівців цього не роблять? А у нас є більше задатків бути культом! Чернівці повинні бути культом... Не потрібно боятися плекати австрійський міф. Ну чому чернівчани у такому місті просто відбувають свій біологічний термін? Як можна ходити на роботу, планувати правильне використання зарплати, хвалитися відпочинком у Криму і за все життя не розкрити для себе історію рідного міста? Я розумію, що складно жити. Але ж ми самі створюємо своє життя. Якби я собою не зайнявся, я і досі сидів би у спальному районі. У мене інколи запитують: "А чого ти не приходив на район "тусуватися"?" І це запитання 25-річних чернівчан.
– Чи не тому ти у місті щовечора організовуєш цікаві творчі вечори, концерти талановитих музикантів? – запитую.– Бачу різних людей, які приходять і слухають неповторну музику, розслабляються і водночас заново розкривають та осмислюють себе.
– Неабиякого галасу наробив приїзд у місто американського блюзмена Деррика Уокера разом із харківським гуртом The Blues Nephews. Ти очікував, що місто із захватом сприйме такий концерт?– Так, бо це чорношкірий блюзмен, це спрацювало. Набагато важче популяризувати наш, український, блюз... Це сумно.
У новому помешканні – "Кобзар"Говоримо про портрет щирого чернівчанина.
– Поважаю чернівчан як міщан. Саме у Чернівцях почав цінувати дух міщанства, не плутайте це з містечковістю! – каже Олександр. – Для мене щирі чернівчани – це люди, які знають свої історію та культуру. Але у нас є багато модних чернічан, які на крутій машині їздять розтринькувати гроші у клуб і у розмовах часто згадують про свої два контейнери на Калинці. Я радий, що знаю щирих чернівчан: у них незбагненна енергетика, харизма, запал в очах! Дуже поважаю колишнього, хоча для мене і теперішнього, мера Чернівців Миколу Федорука. У моїх словах зараз немає політики, лише опишу портрет, яким я бачив Федорука. Студентом, коли поспішав на перші пари в університет, часто бачив, як він ранесенько ішов пішки вулицею Ольги Кобилянської і милувався містом, заглядав у кожний куточок, говорив із людьми! Цього я не забуду... Це не та людина, якій підсовували мудрі звіти, він просто знав Чернівці... Коли я був прес-секретарем поетичного фестивалю Meridian Czernowitz, ми зустрічали делегацію поетів. Тоді ця європейська інтелігенція зауважила, що воліє бачити мера. Чому? Бо губернатора призначає влада зверху, а мера обирають городяни.
– Нещодавно переїхав у нове помешкання, – каже Олександр. – Насамперед туди приніс музичні інструменти та ключові книги у моєму житті. Перша з таких книг – це "Кобзар". Це у мене від дідуся Михайла, який багато у чому сформував мій світогляд. Перечитав "Кобзар" кілька разів. І щоразу згадую дідуся. У радянські часи він був стилягою. Він був асоціальним: викинув партійний квиток, відмовився від комсомолу і тому не склався як науковець. Але він дуже професійний орнітолог. Нині має вишукані голуб’ятники, але за життя працював театральним декоратором, багато бачив арт-тусовок в усьому світі. Я успадкував цю жилку від нього. А від батька успадкував впертість та наполегливість. Хоча він як військовий багато у чому мене не розумів. Був період, коли ми не розмовляли. Але нині я багато за що вдячний йому. А з коханою дівчиною Катею ми весь час говоримо про мистецтво. Раз на тиждень по черзі готуємо одне для одного лекції з історії різних країн...
Валерія Чорней
4-05-2013, 11:10
0
3 145