Якою була реклама та оголошення у чернівецькій пресі періоду 1848 – 1918 років? Дізнатися можна на виставці, яка відкрилася 29 травня у галереї ратуші.
"Смерть усіх шкідників. А саме: тарганів (швабів, москалів), молі, мух, стоніжок, клопів... Гарантує застосування нашого найкращого порошку проти комах. Продається на вагу, у флаконах, баночках, пробних пакетах за 6, 10 і 20 геллер разом із необхідним розпилювачем у чернівецьких крамницях "Шмідт і Фонтін". Реклама засобу проти комах. Газета "Буковінер Пост" за 16. 06. 1901 р." - це одне із цікавих рекламних оголошень, про які можна дізнатися на виставці. Тодішня реклама була виконана з художнім смаком, часто з почуттям добротної іронії...
Архівні оголошення, представлені на виставці, є різножанровими. А тому крізь призму газетної реклами відвідувачі виставки мають змогу дізнатися більше про повсякденне життя Чернівців другої половини ХІХ – початку ХХ століття. Чим і як жили чернівчани, що продавали і купували, як працювали і де відпочивали? Відповіді на ці запитання - на виставці.
- Ми опрацювали більше 30-ти різних видів газет, а кількість номерів дуже важко підрахувати, - розповідає
менеджер музейних програм та зв’язків з громадськістю Чернівецького музею історії та культури євреїв Буковини, куратор виставки Анна ЯМЧУК. - Це газети, які виходили п’ятьма мовами, і з них ми відібрали найцікавіші оголошення. Зробили такий виснок, що чернівчани завжди хотіли бути красивими та успішними: реклами одягу та взуття вистачає у кожній газеті... А ще активно у місті рекламувалося культурне життя: сповіщувався приїзд не лише митців сусідніх міст, а навіть Японії та Америки.
- Виставка показує, яке значення мала колись преса, - наголошує
науковець, дослідник чернівецької преси, співробітник Інституту німецької історії та культури Південної-Східної Європи Університету Людвіга Максимільяна Маркус ВІНКЛЕР. - Аби зрозуміти, яка роль належала пресі колись, уявіть, на чому була сфокусована наша увага у світі без мобільного телефону, телевізора, інтернету чи навіть без радіо. Ми щодня чекали з нетерпінням на друковану інформацію, а газета і телеграма - це були найвидші засоби інформації. Отож, друковані ЗМІ довгий час не мали жодної конкуренції щодо поширення реклами чи оголошень...
- У Чернівцях знаходилися у руслі усіх новинок економічного, суспільного і культурного життя - про це засвідчує тодішня реклама, - говорить
міністр-посланник Республіки Австрія, директор Австрійського культурного форуму у Києві др. Форст-Баттаглія ЯКУБ. - Виставка також свідчить про те, якими були багатонаціональними Чернівці: реклама друкувалася різними мовами. А ще виставка засвідчує, якою потужною у місті була єврейська громада...
Виставка триватиме до 17 червня. Вхід вільний.Про виставкуВиставка була підготовлена у рамках проекту "Новинка на площі цісарівни Елізабет" за участю викладачів та студентів Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича у партнерстві з Державним архівом Чернівецької області, Науковою бібліотекою ЧНУ, Австрійською бібліотекою та Чернівецькою міською радою. Організатор виставки – Чернівецький музей історії та культури євреїв Буковини. Співорганізатори – Представництво OeAD у Львові, маґістрат Відня та центр "Ґеданкендах" при ЧНУ.
29-05-2015, 17:29
0
1 688