
У Чернівецькій області зараз працює цілодобово 67 бригад. Найчастіші причини виклику: серцево-судинні захворювання, ГРВІ, діти, травми. Найбільше викликів диспетчери отримують з 05.00 до 09.00, з 18.00 до 21.00.
Про це molbuk.ua розповів Генеральний директор Чернівецького обласного центру екстреної допомоги та медицини катастроф Володимир Єленєв.
З 300-350 викликів, які отримує швидка за добу, половина припадає на Чернівці.
Володимир Єленєв пояснив, у яких випадках диспетчер може вам відмовити у виклику, а коли швидка обов’язково приїде.
"Телефонні дзвінки, які ми отримуємо, поділяють на звернення і виклики. Звернення не потребують виїзду швидкої допомоги, і їх стало більше – 500-600 на добу, – каже Володимир Єленєв. – Люди дзвонять, щоб отримати консультацію, коли підвищений тиск, висока температура, біль у спині тощо. Диспетчер перемикає на лікаря-консультанта, який і надає інформацію. Якщо лікар визначає, що потрібен виїзд швидкої, тоді вже скеровуємо бригаду".

Коли швидка точно приїде
Виклики у швидкій поділяються на критичні та екстрені.
Критичні виклики. Швидка точно приїде, коли є загроза для життя. Це критичний стан і найвища категорія, що вимагає негайного реагування – доїзду до 10 хвилин.
До таких належать стани, що загрожують життю: втрата свідомості; підвищений тиск з різким головним болем; різкий біль у серці, який супроводжується блюванням, запамороченням; висока температура, яка супроводжується судомами; гостра зовнішня кровотеча; ДТП; падіння з висоти тощо.
Під час повітряної тривоги швидка допомога виїжджає лише на критичні випадки, коли є загроза для життя.
Екстрені виклики обслуговують протягом 20 хвилин. Ці стани не загрожують життю миттєво, але можуть призвести до значного погіршення здоров’я.
До таких станів належить сильний головний біль з втратою координації; гострий біль за грудиною. Тиск понад 180 на 120 з нудотою та сильним головним болем — гіпертонічний криз. Сильне серцебиття, тривожність можуть бути ознаками аритмії або інших серцевих проблем.Також швидка допомога виїжджає на всі виклики, які стосуються дітей до двох років і вагітних.
Що говорити оператору "103"

– Коли людина викликає швидку, вона має чітко відповідати на запитання диспетчера, – зазначає Володимир Єленєв. - Людина, яка викликає швидку допомогу, має чітко назвати прізвище, ім’я, по батькові, адресу, куди викликають швидку, і головні ознаки того, що сталося. Диспетчер може далі консультувати й радити, що робити до приїзду швидкої допомоги. Тож можете не класти трубку і просити консультацію.
Коли швидка не приїде
Швидка не приїжджає, коли стан пацієнта не загрожує життю.
Температура тіла без судом: якщо висока температура не супроводжується іншими загрозливими симптомами.
Підвищений тиск без супутніх скарг: якщо тиск підвищений, але немає головного болю, нудоти чи інших симптомів кризи.
"Просто зле", "поміряти тиск", "зробити укол": ці запити не є підставою для виклику екстреної допомоги.
Чому швидка не виїжджає на всі виклики
Згідно з правилами, що діють від 2019 року, існують ситуації, коли бригада швидкої допомоги не виїжджає.
"Якщо у 2019 році у швидкій допомозі було зареєстровано 200 тисяч виїздів на рік, то зараз у середньому 110-115 тисяч викликів на рік. Зараз МОЗ контролює профільні та непрофільні виклики. Тому пацієнтам з непрофільними викликами можемо відмовити. Люди вже зрозуміли особливість викликів швидкої, і непрофільних викликів поменшало", – пояснив Володимир Єленєв.
Читайте новини "МБ" у Facebook | Telegram | Viber | Instagram