У Чернівецькій територіальній громаді приблизно 155 паїв ще не оформлені, а це майже 90 гектарів землі. Їх обов’язково необхідно оформити до першого січня 2025 року, щоб земля не перейшла громаді. Це стосується тих людей, у яких на руках є лише сертифікат на земельну частку (пай) і більше немає жодних документів.
Що робити власникам земельних паїв, які документи треба оформити й чому виникла така потреба, пояснив начальник департаменту урбаністики Чернівецької міської ради Андрій ТИМОФІЙЧУК.
Чому не підходить сертифікат?
У 90-х роках минулого століття, коли ліквідовували колгоспи й радгоспи, кожному їх учаснику, який отримав земельний пай, видавали сертифікат на право на земельну частку (пай). Сертифікат – це підстава для реєстрації права власності на землю. Він не є документом, який засвідчує право власності. Чимало людей багато років обробляють землю, маючи на руках лише цей сертифікат. Але за законом сертифікат має бути реалізований шляхом реєстрації державного права власності на землю.
Чому потрібно оформити земельні паї?
Відповідно до закону "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" встановлено: якщо до 1 січня 2025 року власник невитребуваної земельного паю або його спадкоємець не оформив право власності на земельну ділянку, його вважатимуть таким, що відмовився від одержання земельної ділянки.
Що треба зробити, щоб зареєструвати пай?
Подати до сільської чи міської ради, на території якої розташована земельна частка (пай), заяву про передачу у власність земельної ділянки й надання дозволу на розробку документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
Потім власник сертифіката має звернутися до землевпорядної організації, яка має право виготовляти технічну документацію. Є перелік організацій, які надають такі послуги. Вони мають розробити проєктну документацію із землеустрою й встановлення меж земельної ділянки. Далі треба звернутися до ЦНАПу із заявою про реєстрацію земельної ділянки для присвоєння їй кадастрового номера.
Відтак треба звернутися до місцевої ради, щоб затвердити розроблену проєктну документацію із землеустрою та оформити земельну ділянку у власність. Завершальний етап — це державна реєстрація прав власності на земельну ділянку. Тільки цей документ засвідчує право власності на земельний пай.
Що буде, якщо не оформити документи?
Неоформлена земельна ділянка до першого січня 2025 року за рішенням сільської чи міської ради на підставі рішення суду передається в комунальну власність територіальної громади й визнається безхазяйною. Протягом семи років цей земельний пай заборонено передавати в приватну власність, крім передачі її власнику або спадкоємцям. Норми законодавства уможливлюють продовження строку оформлення документів, але це буде за рішенням суду.
Скільки часу триває оформлення документів?
Людям варто вже починати оформлення документів, адже процес може тривати кілька місяців. Треба подати сертифікат на земельний пай, копію паспорта, ідентифікаційний код, рішення сільради про закріплення земельної ділянки.
Якщо загубили сертифікат на земельний пай?
Якщо сертифікат загубили, треба звернутися в архів і отримати цей документ. Без сертифіката документи може дозволити оформити лише суд.
Хто може оформити документи?
Документи на земельний пай оформляє той, хто має сертифікати. Також спадкоємці тих, кому було надано сертифікат. Вони теж можуть зареєструвати право власності на земельну ділянку.
Якщо право на земельний пай і сертифікат належить померлій особі?
Таке право треба спочатку успадкувати. У такому разі звертаються із відповідним сертифікатом і свідоцтвом про смерть власника сертифіката до нотаріуса для отримання повної та всебічної консультації щодо порядку спадкування й отримання свідоцтва про право на спадщину на земельний пай. З такими свідоцтвом і сертифікатом спадкоємець повинен звернутися до сільської чи міської ради й розпочати оформлення документів.