"Що мене питати, краще питайте Ковалюка", – так відреагував на прохання кореспондента molbuk.ua розповісти про виділення коштів на тролейбуси
начальник Чернівецького тролейбусного управління Іван ІВАНІЧЕК.
На позачерговій сесії міськради 15 червня депутати відхилили програму розвитку електротранспорту на 2017 рік, запропоновану мером Олексієм Каспруком, де йдеться про придбання 20 нових низькопідлогових тролейбусів із кондиціонерами, опаленням, електронним табло. На це передбачалося 120 мільйонів із міського бюджету.
Депутати ж підтримали зміни до цієї програми, запропоновані депутатом Богданом Ковалюком, де передбачена закупівля старих тролейбусів.
"Коли той транспорт буде – невідомо"Згідно з рішенням сесії, на поточний рік виділили 71 мільйон гривень. Із них 24 мільйони – на два нових тролейбуси-"гармошки". Ще 14 мільйонів – на два нових тролейбуси, але звичайної місткості.
Плюс 26 мільйонів гривень – "на придбання вживаних тролейбусів іноземного виробництва, які експлуатувалися у країнах ЄС".
Отож, загалом на тролейбуси виділили 64 мільйони гривень, із них на нові – 38 мільйонів. Решту – понад сім мільйонів – на модернізацію контактної мережі, асфальтування території ЧТУ, придбання тролейбусних запчастин.
Іван Іванічек не приховує, що незадоволений таким рішенням сесії. Тому що лише чотирьох нових тролейбусів явно недостатньо. Та й то невідомо, коли вони будуть, – про тендер наразі й не йдеться. Поки що тендерний комітет прийняв рішення про оголошення закупівлі 11 вживаних тролейбусів на суму 15,1 мільйона гривень. Закупівля проводитиметься за трьома лотами. Перший лот передбачає закупівлю трьох вживаних тролейбусів віком не більше 19 років. Другий лот – на чотири одиниці транспорту, не старших 18 років. І третій лот – ще на чотири тролейбуси віком не більше 16 років. У Чернівцях вони мають з’явитися до першого листопада. Якщо транспорт виявиться дефектним, постачальник зобов’язаний буде його замінити впродовж трьох місяців.
Тендер на закупівлю решту дев’яти тролейбусів відклали, зважаючи на те, що окремі депутати та члени виконкому намагалися змусити членів тендерного комітету оголосити закупівлю дев'яти тролейбусів, яким майже під 30 років.
– Була ж альтернатива, яку пропонував міський голова, – закупити 20 нових тролейбусів на 120 мільйонів гривень, – зауважує І. Іванічек. – Та депутати не проголосували за неї. Зате підтримали програму Ковалюка. Будемо виконувати. Та поки що й нічого виконувати. Бо із 20 вживаних тролейбусів, які ми планували закупити на цих 26 мільйонів гривень, тендер оголошений лише на 11. Якщо будуть учасники тендеру, тролейбуси можуть з’явитися у Чернівцях у другій половині серпня. Щодо нових, то тендер ще не оголошували і невідомо коли оголосять. А це означає, що до кінця року місто їх може й не побачити. Ми орієнтувалися на нові тролейбуси "Богдан" та на вживані тролейбуси чеської марки "Шкода".
Запитую директора ЧТУ, чи вирішить закупівля згаданих тролейбусів проблему.
– Ні, взагалі не вирішить, – каже Іван Антонович. – Як показує практика, вживаних тролейбусів вистачає на три-чотири роки. Так, транспорт чеської марки "Шкода" якісний, але ж йому вже понад 20 років. Це те ж, що й людина. У 20 років у неї хвороб практично не буває. А в 60 вже є чимало. Так і з тролейбусами. Термін експлуатації нового тролейбуса – десять років. А тим, які ми закуповуємо з Європи, удвічі більше. Якби закупили нові тролейбуси, витрати на ремонт стали би значно меншими. Втім, Богдан Ковалюк краще знає, що потрібно місту і чим мають їздити чернівчани. Він сам розробляв свою програму і навіть не порадився з фахівцями тролейбусного управління.
Зараз у ЧТУ є 78 тролейбусів, із них на лінію щоденно випускають 55, решта 23 – на ремонті. Щодня з тих, які випускають на лінію, ламаються 10-15 одиниць.
"З новими тролейбусами трохи мали би спокій"Разом із
начальником дільниці технічного обслуговування ЧТУ Іваном ЗАЙЧУКОМ йдемо в депо. Чоловік демонструє мені "Шкоду 14-ТР", яка лише у січні цього року виїхала на чернівецькі дороги. Приблизно такі ж тролейбуси закуплять і на згаданих 26 мільйонів. Іван Зайчук пояснює, що тролейбус стоїть на ремонті уже чотири дні через серйозну поломку.
– Це його ще не пускали на нашу бруківку на третій–п’ятий маршрут, – каже І. Зайчук. – І вже ламається. Уявіть собі, лонжерони повністю зігнили. От, посвітіть телефоном – усе в дірках, іржі. Кронштейн відірвався. Ми вже дах латали, бо потік.
Хоча салони в іноземному транспорті кращі, визнає Іван Зайчук. "Вони експлуатувалися людьми із зовсім іншим менталітетом. Які не звикли нічого різати, малювати, рвати. Тому салон набагато кращий від наших. А от ходова система вже відслужила своє. Найкраще було би взяти нові тролейбуси, але розраховані під специфіку нашого міста. Під пагорби, бруківку... Також важливо купувати тролейбуси одного типу, а не щоразу інші. Бо на кожен тип транспорту – різні запчастини. А вони зараз дуже дорогі і мати резерв запчастин до всіх типів транспорту неможливо. Так, навіть нові тролейбуси з часом почнуть ламатися, але, гадаю, п’ять років ми мали би спокій.
Іван Зайчук також продемонстрував мені львівський ЛАЗ, який 11 років тому новим закупило місто. Дно тут проіржавіло повністю.
– Роботи тут на місяць, не менше, – розмірковує чоловік. – Він уже добуває свій термін... І це був новий, а що вже казати про вживані...
За хвилин 40, яких ми провели в депо, на ремонт заїхали три тролейбуси.
– На жаль, молоді фахівці не йдуть до нас. Основна маса виїжджає за кордон, – каже Іван Зайчук. – Попрацював півроку – і звільняється. Вся робота тримається на старих спеціалістах. Тут переважно пенсіонери або люди передпенсійного віку. Виходить, що пенсіонери ремонтують "пенсіонерів"...
Скільки планують виділити на тролейбуси (млн. грн)71,6 – загалом
24,0 – дві нові "гармошки"
14,0 – два нових звичайних тролейбуси
26,0 – 20 вживаних
7,6 – на ремонті роботи.