Розпочну з того, що останнім часом найбільшою цінністю для мене стали друковані книги. Запах, шелест сторінок, відчуття дотиком, причетність до чогось важливого, наявність під рукою в потрібну хвилину. Якось купила "П’ятикнижжя" Грицька Чубая. Пригортала його до себе так, як малу дитину, захоплюючись оформленням, зокрема оригінальністю обкладинки, на котрій, якщо повернути її до світла під певним кутом, можна побачити віршовані рядки.
Чудову роботу зробило "Видавництво Старого Лева" та ілюстратори з творчої майстерні "Аґрафка", про яких я вже згадувала в попередніх статтях. Однак було видання, якого я чекала ще з більшим трепетом.
Навесні цього року вийшла друком "Антологія української поезії ХХ століття" від "А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГИ".
Для її придбання витратила кошти, отримані за написання статті, бо знала, що вона вартує. Немає знайомих, які би не чули про чудесність цієї книги. А більшість з них, коли бачили, що ношу своє придбання в пакетику, щоб не забруднити чи пошкодити, кепкували: мовляв, дівчино, то ознака старіння, варто задуматися. Проте була вона мені корисною не лише для душевних рефлексій. Довелося одного разу як студентці магістратури спробувати себе в ролі лектора з комп’ютерної лінгвістики. Я відчувала, що другокурсники не надто зацікавлено зустрінуть суху розповідь про компресування інформації. Тому підбирала приклади, які стосувалися творчості українських письменників, видавничих новинок тощо; вдалося розповісти побіжно й про презентоване на Форумі видавців. Щодо "Антології", то вона чудово підійшла прикладом використання надтонкого паперу для передачі якомога більшого обсягу при збереженні компактності. Ще спонукала до написання кострубатих, але щирих віршованих рядків. Вибачення за надмірну патетику, але видання заслуговує окремого допису.
Упорядкував книгу Іван Малкович. Поділено її на дві частини. 1280 сторінок умістили творчість та життєписи авторів, які народилися до 1950 року. Близько ста поетів розташувались за принципом від старших до молодших. Його порушено лише щодо Павла Тичини (ним розпочинається "Антологія") та Майка Йогансена (розмістився на початку другої частини). Я читала, що багато хто критикуватиме вибір творців і їхніх поезій, але, як на мене, варто бути далекогляднішими. Наведу цитату Івана Малковича: "Хтось може спитати: а чому Тичина (сякий-такий, прорадянський) представлений аж 71 одним віршем (ціла поетична збірка!), а інші поети – меншою кількістю? Відповідь нелогічно-проста: я вибирав ті вірші, які до мене промовляють, і якщо в одного автора таких набралося кілька десятків, а в іншого – менше, то, незалежно від цього, їхні творці для мене однаково важливі. Бо якщо якийсь режисер зняв один гарний фільм, а інший – сім, то вони обидва є творцями гарних фільмів. Вірю, що саме такий вибір привабить ширше коло звичайних читачів, а не лише літературних критиків та літераторів". Він також наголошує на тому, що більшість віршів написано, коли авторам було 30–35 років. Також варто враховувати політичні дії, які призвели до смертей представників Розстріляного Відродження, голодомор, війну тощо. Життєписи подано максимально інформативно, але лаконічно; наявні цікаві факти, цитати відомих людей. Майже перед кожним є фото, коментар від упорядника, який читається живо, без зайвих синонімічно-красномовних рядів. Щодо оформлення. Про майже прозорий, але міцний папір я вже зазначала. Видання має палітурку, обтягнену блакитною тканиною; використано золотисте тиснення. Усе виглядає естетично та зі смаком.
Розповім і про власні враження. Я по-новому відкрила для себе надтонку та ліричну творчість Павла Тичини, вподобала вірші Євгена Плужника, Василя Голобородька. Щодо останнього, то йде мова про висунення його на здобуття Нобелівської премії. Є й доволі жіночої поезії. Якщо творчість Ліни Костенко полюбили чимало поціновувачів, то можна познайомитися з інтимними (з ноткою еротизму) віршами, наприклад, Наталі Лівицької-Холодної чи сонячно-самотніми творіннями Ірини Жиленко. Читач отримує змогу дізнатися багато маловідомих фактів. Я раніше не знала обставин смерті Михайла Драй-Хмари. Знайомий митця згадував, що на Колимі п’яний конвой, вирішивши розважитись, почав розстрілювати кожного п’ятого з шеренги. Поет вирахував, що от-от черга дійде до молодого студента, з батьком якого він колись дружив. Виштовхнувши хлопця, став на його місце. Пролунав постріл. Життя юнака врятовано за рахунок свого власного. Для мене було відкриттям, що Микола Вінграновський зіграв роль Івана Орлюка у фільмі Олександра Довженка "Повість полум’яних літ", отримавши за неї золоту медаль на кінофестивалі в Лос-Анджелесі. Уперше прочитала про те, що Майк Йогансен був прекрасним гравцем у більярд. Якось йому вдалося виграти в непереможного Володимира Маяковського. Після цього російському поету довелося лізти під більярдний стіл й там виконувати покарання – декламувати "Птичку божью". Він усе виконав, але через свій двометровий ріст застряг. Про такі цікаві речі (гумористичні, а інколи не дуже) інформує збірка. Видавництво "А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА" планує зробити антології, які поетично охоплять кінець ХІХ–початок ХХ століття, а також кінець ХХ–початок ХХІ століття. Я особисто буду дуже чекати.
Насамкінець ще дещо розповім. Одного разу виграла книгу. Її прислали з листівкою, на якій було написано, що кожна леді повинна завжди поповнювати власну книгозбірню. "Антологія української поезії ХХ століття" вартує того, щоб туди потрапити. До того ж завдяки зручному розміру її легко можна розмітити в жіночій сумочці. Оскільки видання зроблено з любов’ю, яку відчуваєш, то додам від себе кілька невмілих, але щирих рядки:
У руках тримаю книгу.
Обкладинка – небеса.
Трепет серця топить кригу…
І злотих слів тремка краса.
Пригортаю так дитинно
Мудрість тоншу, ніж папір.
Під вологим пальцем плинно –
Долі, що життя, як звір,
Вирвало з корінням!
Надчутливість рядкова приникла надмірна,
Стримує нам наше попри часозмінність.
А порядкувало воєдино її серце вірне…
Тішуся, бо кришталем в очах відчуваю цінність!
Корисні посилання:
1. "П’ятикнижжя" Грицька Чубая: goo.gl/cXdGdz.
2. "Антологія української поезії ХХ століття" від видавництва "А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА": goo.gl/DPrqTD.
27-11-2016, 17:21
0
3 030