Чернівці стануть містом-районом

---
2 086
0
Днями у столиці відбулася нарада у Президента України щодо здійснення територіальної реформи, а також Всеукраїнські збори представників місцевого самоврядування, де обговорювалася концепція реформи. На 24 травня в Івано-Франківську заплановано громадські слухання з проблеми територіального устрою. Про ті зміни, які очікуються під час територіальної реформи, розповідає міський голова Микола ФЕДОРУК.

– Чи є підстави вважати, що Чернівецьку область не буде ліквідовано?

– Зважаючи на концепцію територіальної реформи, яка пропонується, не йдеться про ліквідацію чи об’єднання регіонів. Навпаки, їх кількість зросте до 32-33. Адже міста, де є понад 750 тисяч мешканців – Донецьк, Харків, Одеса, Дніпропетровськ, Запоріжжя, Львів, – отримають окремий статус міст-регіонів. Що ж до нашої області, то, враховуючи національну та історичну специфіку, її ліквідація була б помилковою. Ще за часів, коли Буковина входила до складу Австрії і була з Галичиною однією адміністративною одиницею, місцеві представники ставили перед монархом і урядом питання про надання Буковині окремого територіального статусу. І після революції 1848 року – у 1849-му – ця земля отримала статус герцогства у складі Австро-Угорської імперії. Тому і сьогодні треба пам’ятати історію. Це, очевидно, розуміють автори концепції територіальної реформи.

– Що таке місто-район і як в такому разі виглядатимуть Чернівці?

– Суть реформи, автором якої є Роман Безсмертний, – надати можливість мешканцям отримувати необхідні послуги в межах свого населеного пункту. Наприклад, якщо брати такі села, як Коровія, Остриця, Магала, то їм значно ближче і легше доїхати до міста, ніж до свого райцентру, і отримати необхідну довідку, послугу нотаріуса, оформити субсидію тощо. Це видно й на прикладі міських пологових будинків, один з яких зараз майже цілковито обслуговує мешканців навколишніх сіл. Радіус впливу міста Чернівців на навколишні села – десь близько 20 кілометрів. А якщо поглянути на концепцію територіальної реформи, то таке місто-район, як наше, буде надавати послуги мешканцям навколишніх сіл десь у радіусі 20 кілометрів. Добре це чи погано? Є ще різні нюанси, але, мабуть, для мешканців цих сіл це буде краще хоча б з огляду на те, що їм до Чернівців ближче, ніж до своїх райцентрів. Тому такі міста, як Чернівці, матимуть статус міста-району.

– Мешканці цих сіл вважатимуться вже міськими жителями?

– Про це зараз важко сказати. Адже для реалізації територіальної реформи і усунення існуючих суперечностей потрібно ухвалити та внести зміни в ще майже 300 законодавчих актів.

– Чи виграє від цього міський бюджет?

– Я гадаю, що не програє. І на зустрічі з Президентом України, яка передувала Всеукраїнським зборам представників органів місцевого самоврядування я наводив приклад здійснення територіальної реформи у Швеції. Тобто, якщо є політична воля вищого керівництва у здійсненні реформи, має бути й ініціатива знизу. Бо якщо робити це силоміць, то така реформа матиме мало перспектив або відбуватиметься важко. Шведи ж зацікавили населення економічно в укрупненні громад. Чим більша була територіальна громада, тим більше на одного її мешканця виділялося коштів з державного бюджету. І мешканці були зацікавлені в об’єднанні громад для розвитку інфраструктури, доріг, комунікацій. Нам треба скористатися таким досвідом і врахувати його.

– Яким чином у місті-районі відбуватимуться вибори міського голови і депутатів?

– Зараз про це говорити ще важко. Як я розумію, буде, мабуть, рада громади, куди обиратимуться депутати-представники, а в кожному невеличкому селі чи населеному пункті буде виборна особа – староста чи війт, але функції її будуть трохи іншими. Адже зараз є чимало сіл, де витрати на утримання сільської ради в десятки разів перевищують дохідну частину сільського бюджету.

– Як складеться під час реформи доля міських районів у Чернівцях?

– Я, наприклад, відстоюю ту позицію, щоби необхідні послуги надавалися якомога ближче до людей. Тому не бачу тут протиріч. Ми так будували модель місцевого самоврядування у місті, щоби функції районів не дублювали

функції міської ради. І сьогодні у нас функції соціального захисту, утримання житла, санітарного очищення виконують райони. Можна дискутувати, чи потрібно обирати районні ради, але виконавчі органи мають функціонувати. Хоча в концепції територіальної реформи передбачено, що райони можуть мати міста з населенням не менше 400 тисяч осіб, але унікальність Чернівців у тому, що вони за площею такі, як Львів. Тому вважаю, що районні виконавчі структури, які надають послуги людям, необхідно зберегти.

– Реформа призведе до зменшення бюрократичного апарату чи, навпаки, до його збільшення?

– Досвід попередніх реформ свідчить, що кожна з них призводила до збільшення бюрократичного апарату. Тому хочу сподіватися, що у цьому разі такого не станеться. Але все це треба рахувати. Тому одразу сказати неможливо.

– Коли буде здійснено територіальну реформу?

– Є декілька пропозицій. Одна з них – що реформу необхідно здійснити у 2006 році. Інший варіант – після виборів, у 2007 році. Яка точка зору переможе, так і буде. Але необхідно: по-перше, розуміння більшості, задля чого вона здійснюється. По-друге, потрібні серйозні фінансові вливання. За неперевіреними даними, Польщі вона обійшлася у 12 мільярдів доларів. Але віддача, за відповідної продуманості реформи, для людей буде.
Шановний відвідувач, Ви зайшли на сайт як незареєстрований користувач. Ми рекомендуємо Вам зареєструватись або зайти на сайт під своїм ім'ям.

0 коментарів

Ваше ім’я: *
Ваш e-mail: *
Код: Натисніть на зображення, щоб оновити код, якщо він нерозбірливий
Введіть код:
Читають Коментують