За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я, навіть працюючи за комп’ютером не більше однієї-двох годин, 73 відсотки підлітків відчувають загальну і зорову втому, тоді як після звичайних уроків втомлюються лише 54 відсотки дітей. Дедалі частіше зараз за комп’ютером сидять і першокласники. Внаслідок цього дитина може бути збудженою, роздратованою, некерованою. А коли вона засинає – спить погано, постійно прокидається.
– За гігієнічними нормами, дитині, яка навчається у першому класі, дозволено працювати з рідкокристалічним дисплеєм 45 хвилин на тиждень. Школяреві, який відвідує четвертий, п’ятий, шостий класи, можна сидіти за комп’ютером або одну годину на день, або чотири години на тиждень. 10-11-класникам можна працювати з рідкокристалічним дисплеєм сім годин на тиждень (одну годину впродовж дня), – розповідає Марина КАРЛІЙЧУК, доцент кафедри офтальмології БДМУ, консультант-офтальмолог. – Монітори з електронною трубкою варто використовувати ще рідше. Якщо учень працює з комп’ютером на близькій відстані, яка не повинна перевищувати 50-60 см, кожні 45 хвилин варто робити перерву на 10 хвилин. Під час відпочинку потрібно дивитися вдалечінь. Це знімає зорову втому.
– Верхня частина екрану повинна бути на рівні або трохи нижче рівня очей, – додає лікар. – Монітор потрібно обирати такий, щоби його можна було пристосувати для зручнішої роботи (нахилити, змінити ступінь контрастності). Освітлення повинно бути таким, щоби зменшити відблиски від монітора. Необхідно пам’ятати, що люмінесцентні лампи створюють додаткові відблиски, а це негативно впливає на очі, викликає зайву напругу в органах зору. У такому разі офтальмологи рекомендують одягати "комп’ютерні" окуляри, які поглинають рефлекси від випромінювання люмінесцентних ламп та монітора.
Якщо дитині доводиться часто друкувати матеріали, потрібно, щоби клавіатура знаходилася поруч – щоби рухів очима (наприклад, від монітора до клавіатури) було менше.
За словами лікаря, комп’ютерні ігри – "вбивці" очей. Неприпустимо дозволяти дитині "відпочивати" у такий спосіб, особливо під час перерви між заняттями. Не секрет, що спілкування з комп’ютером, а особливо з ігровими програмами, супроводжується сильним нервовим напруженням, оскільки вимагає швидкої реакції. Короткочасна концентрація нервових процесів викликає у дитини втому. Працюючи за комп’ютером, вона переживає своєрідний емоційний стрес. (Л. Токарюк)
10-09-2009, 10:16
0
3 384