– Дітей, які не можуть правильно вимовляти звуки, з кожним роком стає дедалі більше, – констатує вчитель-логопед дошкільного навчального закладу №30 Ірина САБОДАШ.
На думку фахівців, є нагальна потреба створювати логопедичні групи у дошкільних закладах. Та найважливіше, щоби батьки приділяли своїм малюкам більше уваги, стежили за їхньою мовою та не "сюсюкали" з дітьми.
– Які основні причини дефектів мови у дітей дошкільного віку?
– Причиною багатьох дефектів мови є неправильне спілкування батьків із дітьми, так зване "сюсюкання", або ж двомовність у родині. Якщо батьки розмовляють різними мовами, кожен із них повинен звертатися до дитини своєю мовою. Батькам важливо правильно розмовляти з дітьми, адже вони наслідують кожне слово.
Дуже важливо з раннього віку оберігати слух дітей від сильних звукових впливів. Батькам потрібно стежити за тим, щоби діти не вмикали гучно радіо, магнітофон чи телевізор. Серед розповсюджених причин порушення мови у дітей також є навантаження дитини складним мовним матеріалом. Наприклад, громіздкі вірші зі складними словами, які дитина не завжди здатна правильно відтворити. Вона краще запам’ятає і розповість короткі чотирирядкові вірші.
– Які звуки важко відтворювати малюкам?
– Основні звуки, які діти не вимовляють або змішують, це – свистячі – "с", "ц", "з", шиплячі – "ж", "ш", "ч", та "р", "л". Якщо ви помітили проблеми у вимові цих звуків у дитини, варто звернутися до логопеда. І чим раніше, тим краще. Адже до п’яти років ще формується апарат мовлення і артикуляційний апарат. Якщо є вади, їх можна виправити в ігровій формі, що не обтяжливо дитині.
– Чи можна батькам працювати над вимовою дітей вдома?
– Усе залежить від вади, яка є у дитини. Тут важливий індивідуальний підхід та поради фахівця. Та зараз у продажу є чимало логопедичної літератури, яку спрямовано саме для занять батьків із дітьми.
Приділіть також значну увагу пальчиковій гімнастиці. Адже на кінчиках пальців є точки, які відповідають за мову наших дітей. Тож батьки можуть погратися з дітлахами у відтворення фігур різних звіряток за допомогою пальців. Дуже добре надавати можливість дітям самостійно вчитися шнурувати черевики, застібувати гудзики, липучки, кнопки тощо. Також варто купувати дітям пазли і мозаїку. Під наглядом дозвольте малюкам перебирати дрібні камінці чи гудзики, малювати та ліпити з пластиліну. Збагачуйте словниковий запас малюка новими словами, пояснюйте їхнє значення. Багато читайте дитині та просіть переказати почуте. Складайте разом цікаві історії за допомогою картинок. І головне, не забувайте хвалити дитину після кожного її успіху.
Антоніна БАБЧУК
19-02-2009, 12:10
0
6 373