Програма вивчення історії у школі зазнала певних змін. Нинішній міністр освіти Дмитро Табачник неодноразово заявляв про своє бачення історії України, яке відрізняється від того, яке викладали у школах раніше.
Тепер деякі погляди міністра знайшли своє відображення у шкільній програмі. Насамперед це стосується програми історії України для 5 класу. Автор цього підручника заявив, що за ініціативою міністерства освіти до підручника внесено правки. Зокрема у ньому подано лише позитивний образ Росії в українській історії, з програми вилучено героїв Крут, Українських січових стрільців, той факт, що УПА воювала не лише проти комуністів, але й проти нацистів, змінено оцінки Бандери і Сталіна.
– Для більшості класів програма з історії за змістом поки що практично не змінилася, – розповіла методист Чернівецького міського управління освіти Наталя ГЕРАСИМ. – Тому учні користуються старими підручниками. Зовсім новою є програма для 10 класу. Але підручник поки що існує лише в електронному варіанті. Однак це стосується не лише історії, а й усіх предметів 10-х класів, які загалом вивчають за новою програмою. Змінено курс історії України для 5 класу. З програмою ми ознайомилися, але підручника поки що теж немає, школярі навчаються за старими. Однак це поки що не створює незручностей, бо найбільших змін зазнав розділ історії ХХ століття, який вивчатимуть у четвертій чверті. До того часу нові підручники вже будуть.
Так, за словами Наталії Павлівни, замість розділу "Друга світова війна" з’явився розділ "Велика Вітчизняна війна". Немає питань, які стосуються національного руху, та деяких інших.
Зміни в програмі на викладання історії в школах не вплинуть.
– Наші вчителі – досвідчені педагоги, – каже Наталя Герасим. – Ми використовуємо у роботі європейський підхід, за яким дітей треба вчити відрізняти факти від інтерпретації, щоб історія не прислуговувала політиці.
Водночас доки немає самого підручника, детальніше про зміни говорити важко.
Як відомо, раніше міністр освіти та науки Дмитро Табачник, пояснюючи необхідність написання нових підручників з історії, заявляв, що підручник має наповнюватися тільки незаперечними фактами. До таких, на його думку, належить те, що лідери українських націоналістів Степан Бандера і Роман Шухевич були колабораціоністами, а Йосип Сталін – переможцем.
Ігор ДОВГАНЬ
коментар
Iгор БУРКУТ,
кандидат історичних наук:
Кожна влада намагається легітимізувати себе, в тому числі й за допомогою історії. Нинішня не приховує свого проросійського спрямування. Тому в підручники вносять зміни, які відповідають поглядам на історію сучасної російської школи – зокрема щодо Голодомору, УПА, січових стрільців, визвольних змагань. Це роблять не вперше, і не лише нинішня влада. Загалом до змін підручників слід ставитися позитивно, адже наука змінюється і не можна вивчати, наприклад, хімію за підручниками початку ХХ століття. До того ж, не лише підручники формують особистість і уявлення про історію. Важливішим є виховання у родині, те, що і як батьки розповідають дітям про минуле України, свого краю, своєї родини. Тим більше, що Табачники приходять і йдуть, а Україна залишається.
Щоправда, в дечому я погоджуюся з Дмитром Табачником. Зокрема переконаний, що у шкільному курсі треба менше розповідати про війни та більше про розвиток науки і культури. І викладати слід історію не українського етносу, а всіх народів, які проживають на території України й утворюють українську політичну націю. А ще у наших підручниках не вистачає "живої" історії – тобто того, чим і як жила проста людина".
9-09-2010, 10:38
0
2 199