19 квітня – визначна дата в історії автомобілебудування колишнього Союзу – цього дня 1970 року на головному конвеєрі Волзького автозаводу склали перший автомобіль ВАЗ-2101, знамениту "копійку". Із цієї нагоди в місті Чернівці та інших містах відбудеться автопробіг.
Автомобілі, які до того випускали в СРСР, уже не задовольняли потреби споживачів, а розробити власну модель не вдалося. Тож вирішили скористатися напрацюваннями іноземних фірм. Прототипом "Жигулів" став італійський Fiat 124 (1965 року його визнали в Європі автомобілем року).
Від базового "Фіата" має 800 відмінностей.
Для умов СРСР прототип довелося трохи змінити. Зокрема машина зазнала деяких косметичних змін зовні – це стосувалося бамперів, дзеркал, дверних ручок, інших елементів. Але найголовніші зміни відбулися в підвісці. Адже радянські дороги неможливо було порівняти з італійськими, й ходова Fiat виявилася не готовою до наших умов. Тож для ВАЗу підсилили пружини й кульові опори, трохи збільшили кліренс. Довелося переробити гальма – італійські колодки повністю стиралися за 3000 кілометрів пробігу. Після доопрацювання авто стало на 100 кілограмів важчим, але більш пристосованим до нових умов.
"Копійка" стала базою для цілої серії ВАЗів, які тепер називають "класикою" і у видозміненому вигляді випускаються досі. Нині ВАЗи становлять більше половини приватного автопарку держав колишнього Союзу.
Поставляли "копійку" і за кордон під назвою "Лада". Усього з конвеєра ВАЗ зійшло понад 2,7 мільйона цих машин, що зробило їх справді народними.
Проста, надійна й невибаглива
– Для початку 1970-х років це було сучасне авто, яке відповідало всім вимогам ринку, – вважає власник автосервісу Олег ВОРОНЦОВ. – А для радянського водія, який не звик до розкоші та різноманітності, тим більше. Колись і я мав "копійку", можу зазначити надійність та простоту машини, її невибагливість та можливість легко відремонтувати. Отож їздили вони довго, і навіть досі можна зустріти на дорогах "копійку".
У зміненому вигляді з іншим двигуном уже як ВАЗ-21013 цю машину випускали до 1986 року. Авто так полюбилося багатьом, що стало не просто машиною, а об’єктом хобі. У всьому СНД є клуби власників "копійок". Є такий клуб і в місті Чернівці.
До річниці улюбленого авто в найближчу неділю клуб організує автопробіг вулицями міста.
– Ми зберемося на Соборній площі, а потім проїдемося вулицями, – розповідає чернівчанин Андрій. – Подібні акції відбудуться в усіх містах України, адже прихильники авто є скрізь. У місті Чернівці буде приблизно 20 авто, серед них є одне 1972 року випуску.
За словами Андрія, на українському сайті "копійки" зареєстровано більше восьми тисяч відвідувачів, для яких це авто – більше, ніж просто засіб пересування.
Ігор ДОВГАНЬ
dovgan@molbuk.cv.ua
15-04-2010, 10:59
0
2 257