"Моя донька навчається у п’ятому класі. Вона кмітлива й розумна дівчинка, але у школі її успішність – надзвичайно низька. Ще трохи і вона стане двієчницею. Як мені бути?" Олександра Клим, м. Чернівці.
Причини того, що дитина погано навчається, можуть бути різні. Серед них – конфлікти у сім’ї, неуважні вчителі, труднощі у спілкуванні з однокласниками… Однак у жодному разі низька успішність у школі не є показником того, що дитина не талановита.
– Часто батьки скаржаться на те, що вдома їхні син або донька – розумна дитина, але у школі – проблеми – говорить практикуючий психолог Альона ГОЛОВІНА. – Це і зауваження, і виклики до школи батьків, і низька успішність, і порушення дисципліни тощо.
Найбільша кількість звернень припадає на п’яті-сьомі класи. Це пов’язано з багатьма чинниками.
Діти у п’ятому класі входять у ранній підлітковий вік, період психофізіологічних змін. Особливість цього періоду – надзвичайна зацікавленість думкою товаришів й потреба у визнанні однолітками, бажання відстоювати свої права, зменшення авторитету дорослих (батьків, вчителів тощо).
Азарт і захоплення перших класів зникає, натомість навчання стає буденним й для декого досить виснажливим.
Поява нових предметів та вчителів вимагає пристосування до ситуації.
Що посилює ці труднощі? На першому місці – конфлікти й негаразди в сім’ї, сварки, бійки, моральне та фізичне приниження, від’їзд когось із батьків за кордон, поява нової дитини тощо. Усе це може погіршувати успішність дитини.
З іншого боку, байдужість і відсутність уваги до прихованих труднощів дитини. Адже часто погана поведінка
– спосіб отримувати увагу. А можливо, над дитиною сміються чи залякують, чи вона у такий спосіб хоче
довести одноліткам свою "крутість"…
Інколи і самі педагоги можуть бути надмірно прискіпливими… Відтак, якщо дитина їм не подобається, вони можуть підсміюватися чи навіть дражнити дітей і, наприклад, при всьому класі обговорювати погано написану контрольну. Дитина може від болю й сорому ображатися, злитися, ненавидіти учителя, ще гірше поводитися.
Валерія ЧОРНЕЙ
Як допомогти?
БАТЬКАМ: бачити, чути, розуміти й за будь-яких обставин підтримувати свою дитину. Бути з нею щирими, ділитися своїми труднощами, поганими й радісними спогадами зі свого шкільного дитинства. Не вимагайте від дитини бути такою, як ви (копією), або кращою.
ПЕДАГОГАМ: чути, у першу чергу, себе, розуміти свій внутрішній світ й більше підтримувати тепло своєї людської частини для того, щоби не ставати роботом чи актором. Адже сучасні діти дуже чутливі й розвинені, вони відчувають, коли внутрішнє єство педагога виїли злість, втома й перенапруження. Вони прагнуть дізнаватись те, чого вони ще не знають, й тут важливо знаходити нові методи зацікавлення й подачі матеріалу.
25-03-2010, 11:53
0
2 144