Ринок праці, який почав оживати з осені 2009 року, зараз переживає стадію стриманого оптимізму. Кількість вакансій поступово збільшується. Багато компаній вже готові розвиватися. А відповідно їхні працівники можуть претендувати на підвищення зарплати.
Потрібні менеджери з продажу та робітники
Наталія БУРДЕНЮК, директор кадрового агентства "Протеже", відзначає, що з нового року в області відчутно збільшилася кількість вакансій. І пропозиції щодо оплати праці також стали вищими. Наприклад, якщо порівнювати зарплатню менеджера до нового року і після, вона зросла в середньому на 10-15 відсотків.
Найзатребуваніші професії, як і торік, – менеджери з продажу (вони приносять до компаній "живі" гроші) і фахівці робітничих спеціальностей. Також з початку року з’явилося багато заявок на конструкторів-дизайнерів.
– Підприємці реагують на потреби ринку. Якщо підприємство виготовляє меблі на індивідуальне замовлення або шиє одяг і це користується попитом, то і професія конструктора-дизайнера стає актуальною, – пояснює Наталія Бурденюк. – Загалом працівники з творчими здібностями зараз дуже потрібні.
Але є сфери, в яких розраховувати на підвищення зарплатні цьогоріч навряд чи є сенс. Наприклад, у банківській сфері, яка пережила період масових скорочень.
Чернівчанка Ольга ПЕРШИНА, колишній банківський працівник, зараз шукає роботу. З початком кризи працівників відділу кредитування, в якому працювала дівчина, скоротили. Ользі запропонували роботу банківського агента. "Але мене влаштовує робота в офісі, – запевняє дівчина. – За зарплатню менше двох тисяч гривень я навіть з дому не вийду. Краще перечекати і знайти щось гідне". Та наразі їй, з економічною освітою, знанням комп’ютера та англійської мови, не щастить.
Більшості ніяково просити про прибавку
Якщо ви не задоволені своєю платнею, перш ніж почати пошуки нового місця роботи, варто поговорити з начальником. Керівнику завжди легше підвищити зарплатню досвідченому підлеглому, ніж шукати нового.
– Просити про підвищення зарплатні – нормально, людина повинна тягнутися до того, щоби заробляти більше, – вважає Наталія Бурденюк. – Головне – адекватно оцінювати свої можливості. Цікавитися, чи задоволений роботодавець вашою роботою, стежити за рівнем зарплат на подібних підприємствах. Якщо керівник зацікавлений у працівникові, він завжди піде назустріч.
– В Україні ще не прижилася традиція самостійного відстоювання працівником своїх інтересів, зокрема й клопотання про підвищення зарплатні, – вважає Оксана ПЕНДЕРЕЦЬКА, практикуючий психолог. – Більшості наших громадян соромно просити про підвищення платні навіть тоді, коли вона очевидно є замалою. Насправді тут нема чого соромитися, бажання отримати адекватну оцінку своєї праці є нормальним, а вміння "продати себе" та провести щодо цього успішні переговори – додаткове свідчення професіоналізму. Крім того, відчуття власної недооціненості й невдоволення розміром грошової винагороди – це один із чинників ризику професійного вигорання.
Прохання повинно бути мотивованим
Варто розуміти, що, підвищуючи працівникові зарплатню, фірма збільшує свої витрати. Тому ваше прохання повинно бути мотивованим. Перш ніж вирушити на переговори, потрібно конкретно визначити: на скільки більшими стали ваші обов’язки, на скільки збільшилася відповідальність, як зросла якість роботи тощо. А також правильно обрати час, місце, обставини і формат розмови з керівником.
–Починаючи розмову про підвищення платні, ви повинні бути впевнені у собі та в тому, що говорите, – радить Оксана Пендерецька. – З іншого боку, не варто ставитися до таких переговорів, як до питання життя і смерті. Краще розслабитися і поводитися невимушено. Це додатково вказуватиме на вашу впевненість у собі.
Марина КАРАСЬОВА
ДУМКА РОБОТОДАВЦІВ
Роман КЛIЧУК, керівник товариства з обмеженою відповідальністю "Рома":
"Якщо людина добре працює, про підвищення зарплатні просити не потрібно. Хороший керівник сам знає, що працівника потрібно мотивувати. Інакше він може піти на іншу роботу. Якщо це хороший спеціаліст, його не хочеться втрачати. На пряме прохання про підвищення зарплатні я не відреагував би. Прохання має бути обгрунтованим".
Вадим СУШКО, директор товариства з обмеженою відповідальністю "Епіцентр К":
"У нас є система мотивації працівників. Вона передбачає, що працівник, який демонструє хороші результати роботи, отримує підвищення як зарплатні, так і посади від свого безпосереднього керівника. У нас є дев’ять керівників відділів, вісім із них починали працювати продавцями. Керівники відділів стежать за працівниками і бачать, хто заслуговує на підвищення, а хто – ні. Проте є різні ситуації. Між керівником відділу та підлеглим може виникнути конфлікт, через що робота не буде оцінена належним чином. Тоді працівник може прийти до мене. І якщо його робота cправді недооцінена – прохання ми розглянемо. Хоча намагаємося створювати позитивну атмосферу в колективі, тому подібне трапляється рідко". (М. Салітра)
Говорити про підвищення платні варто, якщо:
зарплатню протягом тривалого часу не підвищували;
розмір вашої платні є нижчим за середній розмір платні в інших подібних організаціях;
вас нещодавно хвалили за конкретні й очевидні успіхи в роботі;
розширилося коло ваших обов’язків або зросло навантаження;
підвищилася ваша кваліфікація та зросла професійна компетентність (наприклад, ви отримали додаткову освіту, пройшли курси та тренінги, побували на стажуванні тощо);
ситуація у вашій компанії є сприятливою, немає загрози скорочень штату тощо;
шеф перебуває у доброму гуморі.
Чого категорично не варто робити
Не шантажуйте. Якщо ви лякатимете керівника заявами на кшталт: "Не підвищите платню – піду", то, отримавши відмову, найімовірніше, вам все-таки доведеться піти.
Не порівнюйте себе з іншими працівниками, наприклад: "А Петренко працює менше і отримує при цьому більше". В такий спосіб ви ніби ставите під сумнів об’єктивність оцінок людини, до якої зараз звертаєтеся з проханням. Тим більше не говоріть про своїх колег погано, навіть якщо для цього є привід. Це тема для іншої розмови.
Не використовуйте аргументи "Дуже потрібні гроші", "В мене складна фінансова ситуація" тощо. Так можна просити лише про позику чи разову матеріальну допомогу.
Ніколи не випрошуйте підвищення.
Що зробити обов’язково
Розмовляти з керівником лише сам на сам, у зручний для нього час.
Підготуватися до розмови. Корисно мати документальні підтвердження власної успішності та інформацію щодо зарплатні працівників вашого рівня в інших організаціях.
Демонструвати активність та ініціативність, але не надмірну зайнятість.
Сформувати про себе позитивну думку в найближчого оточення шефа та у так званих "сірих кардиналів". Можливо, керівник буде радитися з ними.
26-01-2010, 11:14
0
4 949