Не встигли пасажири на внутрішньообласних автобусних маршрутах звикнути до підвищених тиждень тому на 20 відсотків цін на проїзд, як обласна влада "чарівним помахом пера" повернула ціни назад.
Прес-служба Чернівецької ОДА на офіційному сайті рапортує про досягнення так: "Тарифи на перевезення пасажирів, які діяли в області до 15 вересня цього року, становили відповідно 18 та 22 копійки за один пасажиро-кілометр. Проаналізувавши рівень тарифів у сусідніх областях, можна дійти висновку, що ціни, затверджені у Чернівецькій області, є одними з найнижчих".
При цьому в ОДА "забули", що за розпорядженням губернатора Михайла Папієва тарифи підвищили на 20 відсотків буквально тиждень тому.
На початку вересня на офіційному сайті ОДА з’явилося повідомлення про те, що врегульовано (тобто підвищено на 20 відсотків, – авт.) тарифи на перевезення пасажирів на приміському та міжміському внутрішньообласному сполученні, відповідно до розпорядження голови ОДА Михайла Папієва № 28-р від 09.08.2010. Цю інформацію тоді підтвердили і в Головному управлінні регіонального розвитку, архітектури та інфраструктури ОДА. Мовляв, перевізники не можуть працювати збитково, а тарифи не змінювали з 2008 року. За цей час значно подорожчали пальне, автозапчастини, зріс рівень мінімальної зарплатні.
В Головному управлінні регіонального розвитку розповіли, що проїзд у межах області синхронно подорожчає з сьомого вересня. Тоді ж він і зріс.
А 14 вересня Михайло Папієв підписав ще одне розпорядження, яким встановив тариф на перевезення пасажирів – 0,15 гривні за один пасажиро-кілометр без податку на додану вартість для платників ПДВ і тариф 0,18 гривні за один пасажиро-кілометр для перевізників, які працюють на спрощеній системі оподаткування і не є платниками ПДВ. Як пояснює Ганна Мальона, начальник управління внутрішньої політики ОДА, зниження тарифів на перевезення пасажирів в межах області насамперед пов’язане з подешевшанням пального, зменшенням собівартості адміністративних і виробничо-технічних витрат. "Ми проаналізували тариф, і з’явилася можливість його зменшити", – зауважує Г. Мальона.
Тобто минуло трохи більше тижня, а ціни повернули на попередній рівень. Причому інформація про підвищення тарифів і турботу про підприємницькі інтереси перевізників із сайту ОДА зникла. Проте є інформація, датована шостим вересня, у якій повідомляється про винесення на обговорення проекту розпорядження про встановлення тарифів на перевезення пасажирів і багажу автобусами.
Один із перевізників Вижницького району розповів кореспонденту "МБ", що вартість проїзду вони підвищили сьомого вересня, як це і було заплановано, на чотири копійки за кілометр. Наприклад, проїзд із Вижниці до Чернівців тепер коштує на дві гривні дорожче.
– А ви знаєте, що позавчора (розмова відбувалася 16 вересня, – авт.) губернатор своїм розпорядженням повернув тарифи на попередній рівень? – запитую.
– І що він доброго зробив? По якому це? – здивувався співрозмовник.
Як розповідає перевізник, тарифи потрібно було підвищувати давно, адже вони не відповідають дійсності. І навіть після зростання не всі маршрути є рентабельними. Зокрема коли маршрут непопулярний і водієві доводиться везти п’ять-шість пасажирів.
Як стверджують джерела "МБ" у середовищі обласних управлінців, очевидно, за межі тарифу просто було виведено певні складові, щоби обгрунтувати дивовижне повернення цін назад. Але пізніше тарифи все ж доведеться підвищити. Можливо, ще до нового року.
Марина Карасьова
Довідка
Перевезення пасажирів на маршрутах загального користування в області здійснюють майже 200 перевізників. Діють 195 приміських та 161 міжміський внутрішньообласний автобусний маршрут.
Думки експертів
Ігор ГАВРАДА, політолог:
– Цікаво було би поставити питання: для чого було все це городити, підвищувати тарифи, а через тиждень знову їх знижувати? Як я розумію, влада в особі губернатора відповідь на це ще не дала. Влада, яка є і була в Україні, дуже часто працює так, коли права рука не знає, що робить ліва. Дуже важко цей крок вважати технічною помилкою, оскільки документ готує структурний підрозділ, у віданні якого перебуває це питання. Для того, щоби губернатор підписав це розпорядження, воно повинно бути узгоджене з декількома підрозділами. Можливо, підвищення тарифів було заплановано давно. Але глянули – вибори на носі, а тут такий непопулярний крок. Важко сказати, яке тут насправді підгрунтя: чи справді хтось проявив занадто багато ініціативи, ухваливши таке рішення, чи це було якоюсь передвиборчою технологією.
Ігор Мельничук, політолог:
– Напередодні місцевих виборів у політиків завжди актуалізується бажання вирішувати соціальні питання. Це рішення вкладається у цю формулу і набирає форм передвиборчого популізму, в якому звинувачували попередню владу. На мою думку, після виборів і до нового року і буковинці, і громадяни усієї країни побачать нові сюрпризи від влади. Але вони будуть далеко не такими приємними, як випадок із поверненням назад цін на проїзд. n
Ярослав КИРПУШКО, директор Буковинського центру реконструкції та розвитку:
– Коли підвищують будь-який тариф, дуже часто кажуть, що він повинен бути економічно обгрунтованим. А коли його знижують або довго не підвищують, для цього є якісь соціальні або політичні причини. Оскільки всі знають, що скільки би не підвищували ціни, люди все одно платитимуть, навіть якщо незрозуміло, на що ця ціна орієнтована. Ніхто вже себе не мучить питанням: а де розрахунки, а чому тариф зростає… Люди все одно це "проковтнуть". Але кожен з нас є одночасно не тільки споживачем, але й виборцем. І в цьому є суперечність. Спочатку на нас подивилися, як на споживачів послуг, і повідомили, що тарифи не зростали аж з 2008 року, тому саме час їх підвищити. А потім схаменулися – вибори. Навіщо ж це перед виборами робити? І на нас уже подивилися, як на виборців.
17-09-2010, 09:30
0
1 497