RSS logo rss  |  Вхід: Вхід в Молодий Буковинець
Головна | Війна з Росією | Допомога захисникам | ПРО ЧЕРНІВЦІ | Афіша | Історія успіху | Історія успіху Редакційна політика | Про нас | Підпишись Приєднуйся до читачів Приєднуйся до читачів Приєднуйся до читачів
  Новини: Чернівців | України | Світу | » Політика | » Економіка | » Культура | » Спорт | » Здоров'я | » Кримінал | » Життя | » Фото | » Відео |

Розповісти про Маланку ми попросили заслуженого діяча мистецтв, режисера Василя Селезінку. Коли Василь Михайлович почув тему розмови, відразу почав щедрувати. Це були щедрівки з його дитинства та юності.

– Маланка – це захопливий народний театр, збитошний гурт. Це колектив, який виступає стихійно, імпровізує, – каже Василь Михайлович. – Я виріс у селі Спас Коломийського району, там же бачив неабиякі виступи Маланки. Кілька десятків людей ходили від хати до хати і щедрували. Господарі повинні були гарно прийняти Маланку, бо вона могла наробити шкоду – вкрасти що-небудь чи щось віднести і залишити недалеко від хати.

Діти у Маланці не ходили, лише дорослі. За традиціями, про які писав Юрій Федькович, я бачив у дитинстві головних персонажів Маланку і Василя. Їх супроводжували інші персонажі – Коза, Чорт, Ведмідь та інші. У Маланку переодягався чоловік.

Василь Михайлович добре запам’ятав чоловіка, який брав у Маланку свого цапа:

– Мій сусід мав старого цапа із великою бородою. Коли Маланка приходила до якогось двору, чоловік сіпав цапа за бороду, він дуже голосно мекав. Це добряче покращувало настрій. Тож персонажі у Маланці мого дитинства були справжніми.

– На Маланку чекали всі, – зауважує пан Василь. – Ходили дворами різні колективи. Мені подобалося, як у Козу переодягався чоловік, й у дворі сценки починалися з того, що Коза здихає. Одразу ж з’являлися Лікар, Циган, Чорт…

Вперше Василь Селезінка побачив Маланку в першому класі. "Це було ще за німців", – каже чоловік. Та Маланка була для майбутнього режисера надзвичайною.

– Мені подобалося, що тоді люди виступали стихійно і дуже гарно імпровізували. Усе було легко, то були справжні забави. Яскраві давні костюми, різні щедрівки, театральні сценки… Це особливо вражало дітвору, – наголошує Василь Селезінка. – А Маланки у ніч з 13 на 14 січня було багато.
Тоді Чорти були дуже страшними. Одна дівчина навіть дуже злякалася, коли побачила Чорта і Смерть. Вони були наче справжні...

– Ніколи не можна було вгадати, який колектив буде кращим. Якось я знайшов колесо від велосипеда. Із нього стирчали лише шпиці. Всі у мене запитували, що це таке, а я малим сміявся і відповідав: "Це над нами зійшло Сталінське сонце". Це люди згадували ще довго…

Останніми роками я нечасто бачив гарну Маланку, до Чернівців колективи із сіл не заїжджають. А тому фестиваль Маланки – це для Чернівців неабияка подія. Гадаю, чимало молодих городян будуть вражені, коли побачать давні переберійні забави.
Валерія Чорней

З історії

Маланка – народний карнавал. Назва його походить від імені преподобної Маланки Римлянки, день якої припадає на 13 січня. Хоча звичай цей набагато давніший, він побутував у наших далеких предків ще до прийняття християнства.
На Буковині карнавал ходить селами у ніч із 13 на 14 січня. Центральною постаттю карнавалу є Маланка (хлопець, переодягнений у дівчину), її супроводжують парубок Василь (у гуцулів Безсильник), запорізькі козаки, пишні вояки. Усе супроводжується прадавніми маланчиними піснями.

(Джерело: книга Авксентія Яківчука "З роси і з води").

Думка священика
Маланка – це забави,
які вигадав народ

Отець Роман ГРИЩУК,
протоієрей, настоятель храму Святої княгині Ольги:

До християнського свята святого Василя Маланка не має стосунку. Це неправильно, що влаштовують гульбища і поєднують їх із таким великим святом. Адже відомо, що святий Василь виганяв злих духів з одержимих людей. А що ми бачимо нині? І дорослі, і діти переодягаються у Чортів. Таке не можна благословити.
Не розумію, чому не виділяють кошти на проведення фестивалю вертепів, конкурсів на найкращу колядку?
Знаю людей, яких у церкві не буває весь рік, а на Маланку вони переодягаються у Чортів. Це дуже засмучує. Адже Маланка – це язичництво, такі гуляння до християнських свят не мають жодного стосунку. Це просто забави, які вигадав народ. І до чого це призведе? В Англії організували опитування серед дітей, запитували, що таке Різдво. 70 відсотків опитаних не сказали, що це християнське свято, але сказали, що Різдво – це подарунки, розваги, сімейна вечеря. Сумно, коли й ми долучаємося до світової моди і забуваємо про істинне християнське свято. Людина повинна пам’ятати про християнські традиції, очищати свою душу”.
13-01-2011, 10:48
Коментарів 0 Переглядів 3 114

Теги -

Внаслідок аварії загинули 17-річна дівчина та 30-річний чоловік

Дівчина спакувала потрібні військовим речі в коробки, які так і назвала – "коробка допомоги"
• Новини партнерів
купити айфон 15 у Львові, ціни в Україні

ФОТОРЕПОРТАЖ Переглянути всі фоторепортажі


«По ліки їду дев’ять кілометрів». Блог Людмили Осадчук
Як живуть мешканці села Чорнівка, яке приєднали до Чернівецької територіальної громади
Долар не буде вищим за 47 гривень. Блог Богдана Сторощука
Які будуть ціни, курс долара та інфляція у 2025 році
ВІДЕО Переглянути все відео

Паровоз не курсував уже понад 60 років

Чернівецька філія Державного підприємства "Івано-Франківський науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації" — це надійний партнер із забезпечення точності вимірювань, сертифікації продукції та відповідності стандартам. Філія запрошує до співпраці місцевих виробників, організації та фірми, які займаються виробництвом, експортом та імпортом, реалізацією продукції.

"Профі-Центр" — це не стереотипне середовище для вивчення іноземної. Насамперед це осередок, який має не тільки ефективну навчальну базу, яку може запропонувати студентам, а й відповідні підтвердження цьому.

Кожен маленький гість отримає солодкий подарунок за віршик чи талант. Варто лиш продекламувати віршик чи розповісти, яким чемним був цього року.