А художник Олег Любківський почав відновлювати у Чернівцях старовинну європейську рекламу.
Днями зустрічалася зі знайомим львів’янином, який приїхав до Чернівців. Назар займається рекламою, отож, пройшовшись центральними вулицями та площами, дійшов висновку: "Ваше місто псують вивіски. Вони зроблені дуже непрофесійно, по-сільському – в найгіршому значенні цього слова. У Львові так просто не вивісиш вивіску, яку хочеш. Її потрібно обов’язково погодити в управлінні архітектури міської ради. Якщо вивіску встановлюють у межах історичного ареалу, то проект додатково погоджують із управлінням охорони історичного середовища. Вона повинна гармоніювати з архітектурою, оздобленням та кольоровою гамою будівлі. А в межах території історичної забудови, внесеної до Списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО, вивіски виконуються з природних матеріалів на основі технік, які є характерними для львівських ремесел. Встановлення рекламних щитів на фасадах будівель взагалі заборонено. А у вас будинки буквально обліплені рекламною продукцією. Це виглядає просто дико".
Хоча львівському гостеві сподобалися деякі чернівецькі вивіски. Скажімо, на готелі та ресторані "Аллюр Інн", що на Центральній площі, кафе "Піца-парк" на вулиці Головній. Та особливо вразила його вивіска "Найкращої кав’ярні на розі Університетської та Сковороди", яку створив відомий художник-графік Олег Любківський.
– Це просто шедевр! – не стримував емоцій львівський рекламіст. – Ось такими повинні бути вивіски у Чернівцях. Вони пасуватимуть їм. У Львові вивіски часто роблять безпосередньо на стіні будинку. Це виглядає стильно, не псує фасаду будівлі. У вас я теж бачив кілька таких зразків.
– Це монументальний настінний живопис, але мінімальних розмірів,– розповів про свою вивіску Олег Любківський. – Фактично, це фреска з нашарувань фарби та відновлення фактури старовинної штукатурки. Така традиція – не нова. Просто я вирішив, що потрібно її відновити у Чернівцях.
На думку митця, "базарні калинівські реклами уже забили все місто та наші голови". "Немає сил дивитися на таку рекламу, – нарікає пан Олег. – Для прикладу, маленький магазин жіночої білизни на 2,5 метра, а реклама – на 10 квадратних метрів. Тому ми вирішили започаткувати відновлення у Чернівцях традиційної європейської реклами. Настінна, скромна, не підносить себе вище дійсності. Сподіваюся, що таким чином будемо виховувати художній смак у людей. Він полягає не в нагромадженні багатоповерхових рекламних конструкцій, які виграють усіма кольорами фарби, а у стриманій достойній рекламі з чітко витриманою стилістикою. У Чернівцях збереглися три такі старовинні реклами: дві австрійського та одна румунського періоду на вулицях Лисенка, Заньковецької і Головній. Харизма цих реклам у тому, що вони не є нав’язливими. Дивлячись на них, розумієш, що настав час знову подумати про зовнішню культуру Чернівців".
Надія БУДНА,
Валерія ЧОРНЕЙ
Офіційно
Олена ПУШКОВА,
завідувач відділу охорони культурної спадщини
міськради:
– Проблема з вивісками у Чернівцях справді існує і її дуже важко вирішити. Ми наполягаємо, щоб вивіски розробляли виключно спеціалісти, які мають на це дозвіл. Власники закладів повинні узгодити проект з нами, хоча вони роблять це вкрай рідко. Дехто чіпляє їх самовільно – без жодного узгодження. Наприклад, ломбарди, кафе, магазини золотих виробів. Деякі підприємці негативно реагують на наші зауваження. Хоча дехто таки змінював вивіски. Нині маємо найбільше проблем з рекламною фірмою "Зорепад", яка робить все на свій несмак. Ми намагаємося штрафувати порушників. Але це досить складна процедура. Протокол потрібно складати у присутності власника закладу, записати його паспортні дані, а він ховається або не приходить на засідання адмінкомісії. Нам допомагають районні ради, які також мають право накладати штрафи. Хоча останнім часом почали встановлювати кращі вивіски. Підприємці також повинні дбати не лише про своє збагачення, а й про красу свого міста.
23-10-2014, 11:25
0
2 841