"Безсоромна українська мафія оголює дівчат, які збираються заміж", "проклята українська хунта контролює весільний бізнес у Москві", "в хуторі під Чернівцями процвітає весільний бізнес – ось звідки гроші в українських націоналістів", – російські журналісти не шкодують епітетів у своїх телебайках.
Московський телеканал РЕН-ТВ на початку червня видав сюжет про весільні сукні, які виготовляють на Буковині та постачають до російської столиці. У сюжеті програми "Свободное время" журналісти розповідають, що собівартість однієї сукні, яку виготовили в Україні, дорівнює одному долару. А в Москві, мовляв, ці сукні продають за ціною дві тисячі доларів. Автори сюжету звинувачують "українську хунту" в тому, що начебто через неї простоює весільний бізнес москвичів.
Ми поїхали у головне "весільне" село Буковини Волоку, щоб на власні очі побачити, чим же "насолили" буковинські підприємці Росії і чому московське телебачення "має зуб" на наших виробників весільних суконь.
"Три дні годували їх, поїли. А вони все оббрехали…"
Волока протягом останніх кількох років є улюбленим місцем репортажів для багатьох українських та світових ЗМІ. Скажімо, британська газета The Guardian два роки тому назвала буковинське село "весільною столицею пострадянського простору". Та виявилося, що в селі не люблять російських журналістів – бо ті, як правило, завжди оббріхують у своїх сюжетах місцевих людей.
– Ось, позаторік приїхали з російського каналу "Мир", – розповідає "МБ" сільський голова Волоки Валентин ГЛОПІНА. – Ми спочатку не дуже хотіли з ними спілкуватися. Але вони вийшли на ОДА, яка дала завдання Глибоцькій РДА, аби ті уже в "наказовій" формі "наїхали" на нас: "Давайте, приймайте їх!". Три дні ми годували, поїли тих журналістів. Забезпечили всім – і помешканням, і транспортом. Влаштували їм цілий подіум із весільними сукнями. Годували їх у ресторані – то вони ще й не хотіли наші національні страви куштувати… А потім показали такий дешевий брехливий сюжет: наче один підприємець з Волоки раніше був трактористом, а його дружина дояркою. Продали корову, взялися за бізнес – і стали мільйонерами. Після цього сюжету пішли по селу клички: "тракторист", "доярка"…
На останній сюжет на РЕН-ТВ про "українську весільну мафію" в селі відреагували сміхом.
– Дивився той репортаж в Інтернеті, – каже Валентин Глопіна. – Ну, не може собівартість сукні дорівнювати одному долару! Якщо підприємець сплачує щомісяця в податкову приблизно 800 гривень – а це щонайменше, то виходить, що він має за місяць виготовити дві-три тисячі таких суконь. Це нереально! Зайдіть у будь-який магазин і поцікавтесь прейскурантами на тканину. То не секрет, вам дадуть! Та один камінь Сваровскі коштує лише до 12 доларів…
– Показали чоловіка одного в тому сюжеті. Представили його "западенцем". Але щось ті журналісти "проморгали": ми тут з’ясували, що та людина взагалі має громадянство Росії, – розповів Валентин Глопіна.
"Москвичка із сюжету сама "затарюється" на Калинці"
Журналісти "МБ" завітали до кількох весільних салонів у селі. Власниця одного салону спілкуватися з нами про свій бізнес відмовляється. "Давайте, я вам кави зроблю чи чаю. Пригощу чим завгодно. Але інтерв’ю давати не хочу", – каже вона.
В іншому салоні молоді продавці про сюжет російської пропаганди говорили зі сміхом.
– Та посміялися з того, – каже дівчина, яка торгує весільною матерією. – За один долар нині нормальних трусів не купиш… Ви напишіть, що ті москалі не знають, як той один долар важко заробити, а таке дурне в телевізорі мелять…
– А що у вас можна купити за один долар? – запитуємо дівчину.
– Та хіба що шматок тканини дешевої, – відповідає продавець і повертається до свого співробітника: "Вріж хлопцям один метр кристаліну". – Бачите, ви навіть за один долар підвестися зі стільця не хочете, – жартуємо з продавцем.
Дівчина дає нам шматок матерії. "Цим хіба що обмотатися можна і зверху причепити прищепку. Але то не на кожну фігуру дівчачу підійде", – жартує продавець.
Що ж насправді стало причиною ненависті москвичів до наших підприємців?
– У селі побутує думка, що цей сюжет взагалі не пов’язаний із подіями на Сході, – каже Валентин Глопіна. – Наприклад, жінку, яка говорила в сюжеті про те, що на бізнес москвичів тиснуть українці, бачать раз у два місяці на Калинівському ринку – вона сама скуповує тут продукцію. Річ у тім, що хтось має великий бізнес у Москві, але йому заважають наші люди зі своїми дрібними заробітками.
Микола КОБИЛЮК
Шановний відвідувач, Ви зайшли на сайт як незареєстрований користувач. Ми рекомендуємо Вам зареєструватись або зайти на сайт під своїм ім'ям.