Дорогам Буковини цього року пощастило. Через м’яку зиму вони не такі зруйновані, як торік. Але ті, які все ж потребують ремонту, можуть залишитися в ямах. Грошей на дороги виділили мізер.
Коли розпочнеться ремонт доріг в області, начальник обласної служби автомобільних доріг Ігор Гах не береться прогнозувати. Пояснює, що спочатку потрібно забезпечити фінансування, закрити кредиторську заборгованість, погасити борги із зарплати, отримати кошти на закупівлю матеріалу.
"Ремонти на дорогах розпочнуться після того, як почнеться фінансування", – констатує Ігор Гах. А поки що область отримала того фінансування по мінімуму, навіть на ямковий ремонт не вистачить.
Просили півмільярда – отримали вдесятеро менше– На 2014 рік ми підготували пропозицію щодо ремонту доріг в області на загальну суму 455 мільйонів гривень, – розповідає Ігор Гах і показує синю папку. – Зробили презентаційний матеріал, де розписали кожен об’єкт, усе обгрунтували й поїхали із цим у Київ. У січні було узгоджено й прийнято до розгляду наші пропозиції на 350 мільйонів гривень. А в березні довели фактичний план фінансування, який підтверджено документами, – усього 47 мільйонів гривень. Це поки що та сума, яку маємо, але сподіваємося, що вона буде коригуватися, бо це дуже мало. Частина суми вже пішла на зимові роботи. А лише на латання ям потрібно 30 мільйонів гривень.
Нам запропонували дати пропозицію першочергових об’єктів на суму 106 мільйонів гривень. Тобто поки що планується на область виділити на дороги 153 мільйони гривень. Торік виконали робіт на 107 мільйонів гривень.
За словами Ігоря Гаха, щоб зробити всі ремонти на буковинських дорогах, потрібно два мільярди гривень. Але на таку суму навіть ніхто не претендував. Дорожники просять хоча би із заборгованості кілька мільйонів погасити.
– Від початку року було профінансовано сім мільйонів гривень, а за виконані роботи нам не заплатили приблизно шість мільйонів гривень, – розповідає Ігор Гах. – Крім того, є кредиторська заборгованість за 2013 рік, яка складає понад вісім мільйонів гривень з держбюджету. Також неоплачені роботи за минулий рік на 500 тисяч гривень з обласного бюджету.
Відремонтують об’їзну біля Хотина та дорогу на ЗаставнуГрошей недостатньо, тому дорожники визначили лише найнеобхідніші об’єкти, де цього року планують зробити ремонти.
– Буде продовжено роботи на об’їзній дорозі Хотина, – каже Ігор Гах. – Ремонтуватимуть дорогу Чернівці – Заставна. Там фактично дороги немає. Вісім кілометрів дороги ми запланували для ремонту.
У нас є велика проблема щодо Путильського району – це два мости у селі Розтоки, які були зруйновані ще під час паводків 2008 року. Сполучення з Путильським районом здійснюється двома металевими мостами, які не розраховані на значні навантаження. Їх встановлювали як тимчасові. Наприклад, один міст мав бути всього два роки, а працює вже шостий рік. Тому запланували 40 мільйонів гривень на мости у Розтоках.
Ремонту потребує міст у Сторожинці. На автомобільній дорозі Сторожинець – Панка паводком 2010 року теж був знесений міст. Торік там виконали підготовчі роботи, але плануємо виділити ще десять мільйонів гривень для повного завершення.
Ми хотіли приділити увагу центральним дорогам, які ведуть на Київ, Івано-Франківськ. На 40 кілометрах доріг планували зробити вирівнювальний шар, щоби підтримати дороги у належному стані кілька років. Але, на жаль, цього не зможемо зробити.
Запланували й продовження ремонтних робіт на мосту через Дністер у селі Звенячин. Нагадаємо, що його торік ремонтувала донецька фірма "Мост-1". Але коли розпочнуть роботи, не відомо, бо підряднику заборгували чималу суму.
– Міст у Звенячині фактично відремонтований, проїзд забезпечили. Але там є суттєві роботи, які потрібно завершити, щоби вважати об’єкт закінченим, – продовжує Ігор Гах. – Як ми можемо просити продовжити роботи на мості у селі Звенячин, якщо не розрахувалися з фірмою. За 2013 рік заборгували їй суму за виконання робіт у розмірі 4,5 мільйона гривень.
Дорожникам ще не виплатили зарплату за січеньТакої сутужної ситуації не пам’ятають навіть досвідчені дорожники. Заступник начальника служби автомобільних доріг Петро Харлашко каже, що працює тут вже 40 років, але такої кризи на підприємстві ще не було. Прокуратура області відкрила кримінальне провадження за безпідставну невиплату зарплати. Працівникам облавтодору не виплатили зарплату за січень-лютий.
– Я змушений констатувати, що таке фінансування призвело до того, що ми фактично стоїмо, – каже Ігор Гах. – Є заборгованість із зарплати понад 1,5 мільйона гривень по облавтодору. За січень ще не повністю розрахувалися з людьми. Але як можна розрахуватися, якщо немає коштів. І тут немає жодних зловживань із боку керівництва облавтодору.
Обсяг нинішнього фінансування не дозволяє утримувати у повному обсязі той штат людей, який є. Якщо ситуація не покращиться, буде скорочення працівників облавтодору. Їх недостатньо, щоби виконувати необхідні роботи, але їх нині забагато на ті кошти, які виділяються.
Облавтодор вже працює за скороченим робочим тижнем, працівники на два тижні йдуть у відпустку за власний рахунок.
Якщо ситуація не зміниться, то служба автомобільних доріг перейде на скорочений тиждень з 2 червня. Саме у період, коли мали би початися найбільші ремонтні роботи на дорогах.
– Торік люди часто перекривали дороги, щоб домогтися їхнього ремонту. Цього року така ситуація, що можна перекривати дороги, але це, на жаль, нічого не дасть. Я боюся, щоб наші працівники самі не почали перекривати дороги. У середньому працівник облавтодору отримує приблизно 800-900 гривень, які ще й вчасно не видають, – скаржиться Ігор Гах.
Дорожники нарікають і на свою техніку, яка має понад 20-30 років. Останнє оновлення техніки було вісім років тому. Щороку просять кошти на закупівлю нових машин, але кошти залишалися тільки на папері. Так само буде й цього року.
– Копійки, які виділяються, це гроші на утримання доріг, а не на ремонтні роботи, – вважає заступник начальника служби автомобільних доріг Петро Харлашко. – Ремонтів ми очікувати не можемо, щонайбільше аж п’ять об’єктів. Це, у порівнянні з потребами області, дрібниці.
Людмила ОСАДЧУК
До речі 95 тисяч квадратних метрів ямковості потрібно відремонтувати цього року. Щоби "залатати" всі ями, потрібно 30 мільйонів гривень. Торік на обласних дорогах "залатали" 105 тисяч квадратних метрів ям.
Понад 2 тисячі кілометрів доріг потребують серйозних капітальних видатків.
200 кілометрів доріг потребують серйозних ремонтів, бо їх вже немає сенсу "латати". Таких ділянок вистачає у кожному районі.
11-04-2014, 16:53
0
2 371