Кореспондент "МБ" протягом кількох годин їздила Чернівцями із двома водіями: спостерігали за "крутими" машинами. Де паркуються, чи пропускають простий люд на "Жигулях" і потриманих іномарках...
Михайло Олексюк за кермом 20 років. Петро Зварич – кілька, має багатьох знайомих ровесників на машинах вартістю від 200 тисяч гривень і більше.
Виїжджаємо на Центральну площу. 10.00. Під ратушею біля жовтої лінії (паркування заборонено) впритул біля повороту (що категорично заборонено Правилами дорожнього руху) – джип "Тойота Ленд Крузер". Пішоходи ледь не перестрибують через автомобіль.
– Не знаю, для чого існують правила у нас, якщо нічого не виконують, – коментує побачене Михайло. – Вони для таких звичайних водіїв, як я. А з "мажора" що візьмеш? Він даішнику каже: "Слухай, сьогодні ти працюєш, а завтра – вже ні". А у того – сім’я, для чого йому це треба?
А автомобілі наших доблесних СБУ, прокуратури! Їх взагалі не можна рухати! Вони можуть їхати хоч на кермі головою!
Не можу сказати, що усі на дорогих машинах їздять, як хочуть. Є такі, які їздять акуратно. Вважаю, якщо чоловік заробив гроші важко – шанує, їздить акуратно. А якщо накрав – летить.
За годину виїжджаємо на вулицю Головну. Стрілка показує, що поворот можливий лише праворуч. "Мерседес-"очкарик" весело повертає ліворуч. Лише хочемо обуритися, як один із таксистів, машина якого припаркована на узбіччі, викидає у вікно зім’ятий одноразовий стаканчик від кави.
Вулиця Руська. У величезному, як танк, джипі – троє молодих хлопців. Роздратовано дивляться на наш автомобіль згори. Пропускають.
– Як у житті мажори думають, що їм все дозволено, так і на дорозі. Вони знають, що закони для таких, як ми – простих, – каже Петро Зварич.
Це реальна проблема. Їхав якось у весільному кортежі у дуже крутій машині, яких є лише кілька у Чернівцях. І водій раптом вмикає ментівську сирену (хоча це у нас заборонено). Тисне на газ, зустрічна смуга, летить... Йому кажуть: "Може, не будемо поспішати?" А він: "А мені то... Я собі їду, бо мені так надо".
Юлія Боднарюк
Думка
"Більшість із нас позбавлена прав"Ігор Буркут,
політолог:
– Сучасна Україна дедалі більше нагадує країну середньовічну, де є каста, навіть важко сказати, хто вони. Рабовласниками їх важко назвати, але є правляча каста, яка себе вважає елітою, і є мільйони, десятки мільйонів справжніх кріпаків. Фактично більшість із нас позбавлена прав. Нам це демонструють так звані "мажори". Вони роблять все, що хочуть, і не несуть відповідальності за свої дії. Найпомітніша їхня поведінка на дорогах. Але давайте подивимося і в інших сферах життя. Вся Україна нещодавно була свідком, як у центрі Києва виселяли вчительку з її хати, бо земля знадобилася комусь із дуже великих начальників. Викинули людину, забрали все. І таких випадків – дедалі більше.
Сподіватися на допомогу правоохоронців чи суддів звичайні люди вже не можуть. Вони зрозуміли, що на них не зважають, що усі права має лише ця невелика каста. І вона намагається ними користатися. Якби ці люди мали хоч трохи розуму, культури, виховання, вони розуміли б, чим для них це закінчиться. А закінчуватиметься воно так, як вже відбувається на дорогах. Носиться п’яний чи нанюханий коксу "мажор" – зійшло йому одне, зійшло інше, а потім на швидкості 200 кілометрів на годину врізається в металеву опору – і ні його, ні тієї машини. Люди в таких випадках кажуть, що Бог покарав. Можливо, і так.
На жаль, розвиток подій нині в Україні веде до того, що накопичується соціально небезпечний вибуховий матеріал. І хто його знає, що може призвести до великого вибуху.
Більшість "мажорів" вважає, що встигне добігти до літака і кудись полетіти. Можливо, і полетять. Але досвід показує, що після соціальних вибухів країни, куди втекли винуватці вибухів, видають їх повсталому люду, забираючи, до речі, гроші, які із собою вивозили ті мажори. Тому варто, мабуть, і їм замислитися про серйозність ситуації.
Позиція адвоката
Зеновій Мельник,
адвокат із ДТП:
– "Мажори" є, були і будуть. Про них пишуть, розповідають, але це проблему не вирішує. Адже вони відповідальності не несуть. І не будуть поки що в нашій державі нести, бо немає на них впливу. Жоден працівник ДАІ не хоче позбутися своєї роботи. Навіщо йому зупиняти водія на дорогій машині, а той телефонуватиме своїм дядькові, батькові, братові, сватові... І потім діашнику скажуть: "Алло, ти кого зупинив? Ось їде чоловік із села – його зупиняй..." Така система у нас. Доки її не зламати, як за кордоном, де, наприклад, порушив правила дорожнього руху прем’єр-міністр – і поліцейський його одразу ж штрафує, нічого не зміниться.
У мене був такий випадок: працівник ДАІ вирішив зупинити такого "мажора". Почалася суперечка. Потім у працівника ДАІ виникли неприємності з начальством. Його ледь із роботи не звільнили. Перевели працювати до іншої області.
Є правило трьох "Д", один із пунктів якого – "Дай дорогу дурню". Бачиш, що несеться "мажор" на машині, – зупинися, будь мудрішим". Бо з ним ти ніколи не виграєш. Він тебе зробить винним у цій аварії. Бо що можна зробити? Тим більше у нашій країні з нашими законами і нашим менталітетом.
Коментар
"Усе залежить від культури поведінки водія"Іван Добровольський,
старший інспектор ДАІ
в області:
– Працівники ДАІ зупиняють за порушення Правил дорожнього руху. Це не обов’язок працівника ДАІ запитувати, звідки кошти на автомобіль. Обов’язок працівника ДАІ під час патрулювання – виявляти і припиняти грубі порушення правил.
Не погоджуюся з думкою, що "мажорів" ніхто не затримує. Затримують за керування у стані алкогольного сп’яніння. На майданчику тимчасового тримання – і джипи, й інші дорогі авто.
Усе залежить від культури поведінки водія. Від марки автомобіля не залежить. У Європі сідають за кермо – одразу вдягають пасок безпеки. А у нас?
Якщо є грубе порушення Правил дорожнього руху, кожен громадянин має право звернутися на телефон чергової частини управління ДАІ
55-05-13 або на спецлінію 102, які працюють цілодобово.
14-06-2013, 15:44
0
3 033