Сотні переодягнених людей пройдуть вулицями Вашківців 14 січня. Традиційно вони з музичним супроводом чіплятимуться до перехожих і бешкетуватимуть. Триватиме такий "буковинський карнавал" традиційно упродовж двох днів – 13 та 14 січня.
Учасники "Вашківецької Маланки" нині завершують підготовку масок і костюмів до Переберії.
Що нового покажуть цього року, учасники фестивалю у Вашківцях зберігають у суворій таємниці. Хоча кореспондентові "МБ" вдалося трохи розвідати, як готуються маланкарі.
"Чув, що мають бути якісь волхви"Уже 50 років переодягається у різних персонажів свята вашківчанин Орест СІРЕЦЬКИЙ. Нині чоловік керує обласним фестивалем народної творчості "Вашківецька Маланка". Тож про ці традиції чоловік знає все.
– Завжди героями свята були Українка, Маланка, Козак і Булан. Всі вони – інтелігенція, – розповідає Орест Ілліч. – Відколи себе пам’ятаю, у Вашківцях маланкують щонайменше дві доби. Починають 13 січня приблизно о 21.00. Колядують вночі, вдень і аж до вечора 14 січня. Йдуть до Івана, до Петра, до Гаврила – від хати до хати. Щоб добре маланкувати, треба силу файну мати, бо біля кожної хати треба випити трохи горілки. Хай по 100 грамів чи по 50 – але всьому має бути порядок!
Якими новими героями Переберії здивують цього року у Вашківцях, люди зберігають у таємниці. Кажуть, що дехто переодягається, щоб помститися своїм знайомим чи сусідам за якісь негаразди. Та головним завданням свята все-таки вважають створювати односельчанам та гостям Вашківців веселий настрій.
Про цьогорічну тематику костюмів Орест Сірецький знає лише із чуток:
– Краєм вуха чув, що нині готують костюми засновників Вашківців. Ще чув, що мають бути якісь волхви. Також готують інсценування радянського колгоспу. Будуть і моряки. Але чи правда це, ніхто зараз вам не скаже, бо люди таке зберігають у таємниці. Зустрів нещодавно свого друга і запитав: "Іване, у кого переодягнешся цього року?" Він посміхнувся: "Ги-ги, не скажу. Дочекайси Маланки й увидиш!"
– Чому зберігають у таємниці? Бо повинна бути інтрига до самого кінця, – продовжує пан Орест. – Чимало людей виросло в радянські часи, коли такі заходи забороняли. Люди не мали можливості показати себе в таких образах. За таке багатьом доводилося сидіти у в’язниці по 15 діб. Мене, на щастя, не посилали у в’язницю. Але на "Прожекторі" висіло моє фото. А ще дехто переодягається, щоб з кимось поквитатися. Скажімо, я вас чимось образив. Тоді ви одягаєте маску на Маланку і даєте мені головицю. Тоді я зрозумію, що це помста за якісь негаразди.
Дівчата з чужих сіл бояться кремезних чоловіківНе всі гості дійства адекватно сприймають жарти маланкарів у Вашківцях. Так чимало дівчат з вереском втікає від страхітливих героїв Переберії.
– Дівчата з чужих сіл бояться кремезних чоловіків, які переодягнулися у ведмедів чи циганів, – каже керівник фестивалю. – Ті підходять до дівчат, беруть їх за коліна, піднімають і, танцюючи, підкидають. Наші вашківецькі дівчата знають, що маланкарі нічого поганого з ними не зроблять – підкинуть кілька разів і відпустять.
Останніми роками маланкарі часто перевтілюються у політичних героїв. Скажімо, торік до Вашківців приїхали ув’язнена Юлія Тимошенко та п’ятеро президентів різних країн. Україну представляв екс-глава держави Віктор Ющенко. Натомість жоден учасник фестивалю не переодягнувся в Януковича чи, скажімо, Азарова. Самі маланкарі кажуть, що це не пов’язано з якимись заборонами.
– Просто не було масок цих політиків. Мабуть, не знайшли або не змогли самотужки створити. Але нам жодним чином ніхто не забороняв перевтілюватися у теперішніх провладних осіб. Жодних вказівок чи заборон не було, – додав Орест Сірецький.
Є четверо-п’ятеро людей, які виготовляють маскиМаланка – задоволення не з дешевих. На виготовлення одного костюма людині потрібно витратити в середньому дві тисячі гривень. Такі витрати щороку регулярні для учасників фестивалю, бо виходити у старому костюмі на Переберію тут не годиться.
– Маланкарі у нас мають щонайменше 12-15 костюмів – це ті, які залишаються з минулих років, – каже Орест Сірецький. – Хтось купує маски на базарі, хтось робить самотужки, комусь їх висилають з Москви (скажімо, маски Єльцина, Путіна чи Барака Обами, які можна було побачити торік). У Вашківцях є четверо-п’ятеро людей, які виготовляють маски. Є нові технології їхнього виготовлення. Ось я замовив нещодавно маску собі. Вона дуже тонка, хоча не гумова. Зроблена із силікону, марлі і клею. Люди знають, як це робити, але мало хто хоче ділитися. Але то люди хочуть не стільки заробити, скільки просто зберегти традиції.
Маски коштують від 60 до 300 гривень – залежно від складності роботи. Був на базарі цього тижня. При мені хлопці купили вісім масок: п’ять Дідів і три – Баб. Чоловік продавав їх по 80 гривень, але хлопцям продав по 70.
Понад 10 років виготовляє маски вашківчанин Любомир МОСКАЛЬ. Щороку йому надходять десятки замовлень від людей навіть з інших сіл Вижниччини. Це ремесло чоловік вважає сімейним.
– Це захоплення мені передав батько, – каже чоловік. – У мого тестя теж таке хобі. Тепер і мої діти виготовляють маски. Раніше старший син допомагав мені робити їх, але зараз він служить в армії. Тож я навчив молодшого Ігоря виготовляти їх. І дружина допомагає.
– Цього року вже зробив 50 масок. Є багато замовлень з інших сіл. Одна така коштує 120 гривень. Спочатку продаю їх дешевше – по 70-80 гривень. Але чим ближче до Маланки, тим більше замовлень отримую.
На виготовлення однієї маски Любомир Москаль витрачає від одного до кількох днів. Чи не найбільше його робіт – традиційні герої Переберії: Дід, Баба і Пан. Виготовляє їх чоловік вдома – у вітальні свого будинку.
– Насправді це дуже копітка праця, – продовжує чоловік. – Спочатку потрібно наклеїти один шар, зачекати, щоб все висохло. Потім ще один шар – і хай знову сохне. І так кілька разів. Щоб вони висохли, кладу їх на піч. Потім потрібно вирізати деякі елементи, щось поправити. І лише потім розмальовую водоемульсійними фарбами.
Микола КОБИЛЮК
Думка
"Маланка – альтернатива Хеловіну"Андрій
ГРЕЧАНЮК,
викладач філологічного
факультету ЧНУ:
Традиція переодягатися на свято Маланки походить ще з давніх язичницьких часів. А вже у християнські часи люди не могли відмовитися від неї. Переберія дуже міцно закріпилася у нашій культурі. Прийнято, що цього дня можна бешкетувати. Скажімо, у нас переодягнені люди полюбляють зупиняти машини на дорогах. Такі дурощі і бешкет пов’язані з процесом творення світу. Повинен бути хаос.
Герої Переберії Смерть і Ангелик – своєрідне відлуння язичництва. Ці персонажі виникли ще у давні часи. А вже за християнства виникло багато інших персонажів Маланки, які нині, можливо, й не мають нічого спільного з цим святом.
Наша Маланка – це своєрідна альтернатива карнавалу або Хеловіну, до якої міцно прив’язана часова традиція. Чому переодягаються у політиків? Бо ця тематика найбільше людям болить і є для них найближчою. Це своєрідне мистецтво перфомансу".