* На правах реклами
У магазинах закінчується одяг всесвітньо відомих брендів через зниження попиту та складнощі з оплатою під час його закупівлі. Чи свідчить це про шанс для вітчизняних брендів одягу та які проблеми вже застали українських виробників?Ситуація на ринку модного одягу до війни
Станом на 2019-20 роки обсяг українського fashion-ринку становив близько 60 000 000 000 грн. При цьому переважна кількість гравців на ньому — ритейлери міжнародних брендів. Асоціація "Укрлегпром" встановила, що їх частка на цей період становила понад 50 %.
Не варто забувати й про одяг з секонд-хенду та речі, які ввозять в Україну контрабандою. За підрахунками вони займали більше ніж 30 % ринку.
Так, у довоєнний період українським виробникам було доступно лише 11 % всього ринку.
Війна вдарила по імпорту дизайнерських колекцій
В Україні значно поменшало брендових речей на весняно-літній сезон, імпорт скоротився вдвічі. Про це каже гендиректор ARGO Павло Савчук — ритейлер брендових речей з 52 магазинами в мережі. За його словами, актуальний одяг не доходить у тій кількості до ТРЦ, а зазвичай продається те, що було завезено взимку до війни.
Мультибрендова мережа фешн-ритейлора Intertop також підтверджує, що деякі замовлення, сформовані до 24.02.2022, досі не завезли в країну. Це приблизно 40-45 % колекцій.
За результатами досліджень Pro-Consulting, ввезення імпортного одягу з 24.02.2022 впало на 60%. Деякі міжнародні оператори зменшили кількість постачання товарів, а деякі взагалі пішли на невизначений термін. Наприклад, магазини H&M, Zara, Pull&Bear і Bershka досі не доступні в Україні.
Річ у тому, що імпортний одяг та взуття під час війни не так просто замовити. На те є наступні причини:
- Банки не в змозі гарантувати постачальникам оплату ритейлерських зобов'язань.
- Брендові речі відсутні в переліку критичного імпорту у постанові від 24.02.2022.
Останній пункт створює компаніям перешкоди у процесі закупівлі валюти для оплати товарів. Сергій Бадрітдінов — гендиректор "Intertop Україна" — каже, що хоча одяг на весняно-літній сезон наступного року замовляється, компанії для цього потрібно сплатити борги, що дуже складно.
Наслідки валютних обмежень й надалі руйнуватимуть бізнес ритейлерів модного одягу з усього світу. Такий розвиток подій передбачає СЕО мережі ARGO та додає, що пропозицій легкого літнього одягу буде вкрай мало. До нього приєднується Бадрітдінов, пояснюючи, що може статися через пів року: "Буде дефіцит. Ми виробляємо лише 20% одягу та взуття в Україні. Цього недостатньо".
Бізнес українських дизайнерів також постраждав внаслідок війни.
Наприклад, мережа aTan нараховує 52 магазини, проте українцям сьогодні доступні тільки 16 з них.
Зокрема виторг, магазинів aTan, що зараз працюють, знизився в 3-5 разів, Must Have за травень — більше, ніж у 2 рази, а ARGO та Intertop — трішки менше, ніж у 2 рази.
Виторг у порівнянні з минулим роком не змінився у Goldi. Бренд українського одягу нараховує 25 магазинів у мережі, втриматися йому вдалось завдяки продажам повсякденних речей. Проте виробник зазначає, що 2021 рік теж був складним через пандемію.
З цим погоджується співвласниця Must Have. Вона додає, що під час карантину показники продажів були кращими, тому зараз бренду довелося вдвічі скоротити колекції весна-літо.
Як діяти найближчим часом
Що робити гравцям ринку модного одягу зі своїм бізнесом вже зараз? Для представників цієї галузі ми зібрали кілька порад, що вже допомогли провідним брендам України вижити у скрутних умовах.
Ритейлерам
Що робити компаніям-імпортерам брендового одягу, аби втримати свої позиції:
- Вкладайте тристоронні договори. Аби не перевищувати борг й не було проблем з оплатою, компанії замовляють одяг через європейських партнерів: “Переводимо заборгованість з постачальника на них”, — пояснює СЕО з ARGO, як це працює.
- Заміщуйте дефіцитні товари продукцією власного виробництва. Так виходить зі скрутного становища мультибрендовий ритейлер дизайнерського одягу ARGO. Щоб в асортименті не було “дірок”, дефіцитні товари спеціально відшивають у південній та західній частинах України, після чого вони з’являються під маркою компанії — Equilibri. Олександр Соколов — генеральний директор Pro-Consulting — вважає, що вітчизняні марки користуватимуться все більшим попитом.
Виробникам
Для тих, хто створює дизайнерські речі в Україні власними силами, актуальними будуть наступні поради:
- Відкрийте склади для одягу в найменш вразливих містах. Можливо, для цього доведеться відвантажувати одяг з одного кінця країни в іншу, проте це гарантуватиме безпеку зберігання товарів. Наприклад, після знищення фабрики через обстріли Андре Тан планує перенести склад одягу за межі України.
- Спробуйте зайняти нішу елітного одягу в Європі чи інших частинах світу. Це також один із варіантів виживання, який підтримали десять українських брендів. У переліку їхньої продукції розробки Лілії Літковської, Каті Сильченко та інших дизайнерів, які планують представити баєрам на французьких, італійських та німецьких виставках моди за фінансової підтримки Європейського банку реконструкції та розвитку.
- Робіть акцент на патріотичну символіку. Зараз у попиті футболки та інші речі в кольорах прапору України, з висловами та гаслами, що підтримують бойовий дух і підкреслюють самобутність народу. Це підтверджує зростання частки власної марки на полицях з 15 % до 30 % у мережі ARGO.
- Займайтеся створенням та розкруткою інтернет-магазину. Вам знадобиться не тільки якісний дизайнерський одяг, а й швидкий, привабливий та зручний сайт для його продажу в інтернеті. Не забувайте про рекламу. Для нових та інтернет-магазинів, що давно працюють, потрібне SEO просування сайтів. Завдяки цьому сторінки ваших онлайн-каталогів не пастимуть задніх серед конкурентів у результатах пошуку.
Позитивні зрушення спостерігалися у вітчизняних марок Must Have, Goldi, VOVK і aTan після Революції Гідності 2014 року. Хвиля патріотизму стимулювала купувати товари made in Ukraine. Зараз ставлення до українських речей переживатиме ще одне таке становлення, люди пишатимуться високою якістю вітчизняних виробів і віддаватимуть перевагу саме їм.
Проте генеральний директор ARGO запевняє, що для такого розвитку подій потрібно, аби великі бренди на кшталт H&M та Zara не менш як рік були зачинені. Обмежена пропозиція головним чином впливає на вибір людей.
"Джерело: bonum-studio.com"
20-07-2022, 11:18
0
1 214