Залізниця з’єднала Буковину з Галичиною та іншими австрійськими краями і мала стати однією з ланок транспортної системи Європи й Азії.
Ініціатором будівництва залізниці в цих краях став князь Лев (Леон) Людвіг Сапіга. За його ініціативи у 1864-1866 роках проклали колію зі Львова до Чернівців через Станіславів та Коломию. У 1870 році вона сягала тодішньої столиці Молдови Ясс, а далі – через Кишинів до Одеси, пише molbuk.ua.
"Основні знаряддя – лопата, ноші, тачка"Леон Сапіга їздив до Лондона, де з допомогою нитки та глобуса доводив англійським промисловцям, що Львів, Станіславів і Чернівці знаходяться на прямій лінії між Лондоном і Калькуттою. Він намагався переконати їх у необхідності продовження залізниці через Константинополь і Багдад – до Перської затоки та далі до Індії.
Князь згадував про ті перемовини: "Англійців мала б цікавити залізниця зі Львова до Ясс та Чернівців, якби вони не бачили в ній початку лінії, що йшла аж до Індії. Міністром торгівлі був тоді містер Мільнер Гібсон, а його заступником – сер Емерсон Теннет… Я розповідав йому про можливість продовження колись нашої колії через Малу Азію аж до Бомбея. Він почав сміятися, але попросив, аби я прийшов до нього, щоб обгрунтувати свою пропозицію. У нього в кабінеті був великий глобус. Ми розтягнули на ньому нитку, тримаючи один кінець в Лондоні, а інший – у Бомбеї. Ця нитка позначала найкоротший шлях між двома пунктами. Вона проходила, враховуючи особливості рельєфу, через Дрезден, Краків, Львів, Чернівці, Русе, Варну, один із портів у Малій Азії і, простягаючись долиною Євфрату, спускалася колією, яка вже існувала, до Бомбею. Якби наша залізниця була збудована, то можна було би нею за 6-8 днів прибути з Лондона до Бомбею".
Будівництво залізниці розпочалося в травні 1865 року. Нагляд здійснювали англійські спеціалісти Стайлмен і Маклін. Колія пролягала через Ходорів, Галич, Станіславів, Коломию, Снятин і пов’язала Львів із Чернівцями.
Обсяги робіт були досить великими, що потребувало залучення тисячі людей. Це давало можливість додаткового заробітку для місцевих селян. Умови праці були виснажливими. Селяни виконували найважчі роботи – земляні. Все виконували вручну. Основними знаряддями були лопата, ноші й тачка, якою перевозили грунт на насип. Дорого на будівництві цінувалася праця "обер-баулегерів" – укладників рейок.
Тогочасні умови були вкрай несприятливі: голод та епідемія холери на сході Галичини й Буковини, війна Австрії з Пруссією, перебої в постачанні матеріалів і конструкцій. Незважаючи на це, вдалося в нечувано короткий термін (неповних 16 місяців) передати для руху 266,6 кілометра залізничної колії. До речі, це була єдина залізниця, збудована того року в монархії.
Пасажирів вітали гарматними залпамиПершого вересня 1866 року, в суботу, об 11:00, прикрашений прапорами та гірляндами потяг, у якому розмістилося кілька сотень осіб, під звуки військового оркестру вирушив зі Львова. По всьому відтинку залізниці його вітали місцеві процесії, які очолювали священики. Сотні людей хотіли побачити на власні очі тогочасне диво. Біля Дністра потяг зупинився, щоби пасажири могли оглянути міст, який, на думку "Газети Львівської", був величезним досягненням техніки й архітектури на той час.
У Станіславові, де потяг зупинився на 47 хвилин, на вокзалі вже було приготовлено щедрий сніданок, яким влада міста і дирекція залізниці пригощали гостей.
О 6 годині по обіді потяг прибув до Чернівців. Його вітали гарматними залпами. Пасажирів зустрічали сотні міщан. Із привітанням виступив бургомістр Яків фон Петрович. До Львова потяг відбув увечері 2 вересня.
На жаль, проєкт трансконтинентальної залізниці від Ла-Маншу до Бомбея так і не був реалізований ні у ХІХ, ні у ХХ столітті. Насамперед через війни Пруссії з Австрією та Росії з Туреччиною, світову фінансову кризу 1873 року, політичні чинники – суперництво між Британією, Німеччиною та Росією на Близькому Сході й у Південній Азії. Леон Сапіга теж втратив інтерес до цього проєкту.
Після побудови колії Львів–Чернівці він був причетний до судового процесу щодо зловживань дирекції залізниці. Хоча його провину не довели, князь подав заяву про відставку.
Так Львів і Чернівці втратили шанс стати важливими вузлами стратегічного шляху з Європи до Перської затоки й Індії. Частково його функції перебрали на себе збудований у 1859-1869 роках Суецький канал і Багдадська залізниця, яка пролягла значно довшим південнішим шляхом.
Читайте найоперативніші новини "МБ" у Facebook і Telegram
12-06-2020, 22:00
0
4 691