RSS logo rss  |  Вхід: Вхід в Молодий Буковинець
Головна | Війна з Росією | Допомога захисникам | ПРО ЧЕРНІВЦІ | Афіша | Історія успіху | Історія успіху Редакційна політика | Про нас | Підпишись Приєднуйся до читачів Приєднуйся до читачів Приєднуйся до читачів
  Новини: Чернівців | України | Світу | » Політика | » Економіка | » Культура | » Спорт | » Здоров'я | » Кримінал | » Життя | » Фото | » Відео | » Новини читачів |

Невідома Буковина: у Резиденції митрополитів у різні роки був і госпіталь, і музей

Історичні події ХХ століття, що відбувалися на Буковині, позначилися і на Резиденції митрополитів.

У вересні 1914 року Чернівці вперше опинилися під російською окупацією, йдеться в публікації "МБ".



Нова влада намагалася змусити митрополита Володимира Репту відслужити урочисте Богослужіння за здоров’я російського царя. За відмову виконати цей наказ призначили покарання – відкрили на території Резиденції російський госпіталь для лікування військових із венеричними хворобами.

Після війни і приходу румунів 24 жовтня 1920 року в Синодальній залі Резиденції оголосили про відкриття румунського університету в Чернівцях. У церемонії взяли участь король Румунії Фердинанд І та королева Марія.

Про те, як виглядала тоді Резиденція митрополитів, можна дізнатися зі статті віденського журналіста Жана Гольдберга, опублікованій 25 вересня 1927 року в "Neues Wiener Journal": "Резиденція складається із головного корпусу посередині, семінарського корпусу із семінарською церквою ліворуч і корпусу для священників праворуч. Головний корпус з усіма допоміжними спорудами налічує 156 приміщень. Тут розташовані інтернат для семінаристів, теологічний факультет із 50-ма студентами, інтернат для учнів школи церковного співу і приватні помешкання радників консисторії.

Позаду головного корпусу розкинувся великий парк із акаціями, буками, фонтанами, квітковими клумбами. Я прогулявся цим майже безлюдним парком і побачив лише одного монаха, який сидів на лавиці, повністю поглинутий у свої роздуми. І коли часом між деревами промайнув силует митрополита, виникало відчуття, що це місце створене саме для таких людей, які уникають щоденного звичайного міського життя".

Продавали посуд митрополита


Після приходу Червоної армії у 1940 році митрополії довелося терміново покинути Чернівці та виїхати до Сучави. У Резиденції залишилися меблі, ікони, картини. Щоби зберегти їх, нова влада навіть призначила охорону. Проте, за свідченням очевидців, на міських ринках продавали посуд митрополита: порцелянові тарілки, срібні ложки, виделки та ножі.

Обласне партійне керівництво вирішило "використовувати митрополичі палати Резиденції як краєзнавчий музей". В архівних документах навіть зберігся текст екскурсії, який затвердила партійна комісія.

Під час окупації Буковини румунськими військами (липень 1941року – березень 1944-го) Резиденція відновила свій релігійний статус, до Чернівців повернувся митрополит Тит. Перед приходом радянської армії він встиг вивезти все цінне: унікальні книги, манускрипти, картини, гобелени, меблі, обладнання лабораторій, проєкти Йозефа Главки. Те, що залишалося, зокрема книги та документи, підпалили.

Велика пожежа в Резиденції, яка тривала майже шість годин, знищила конструкції перекриття горища і даху, дерев’яну стелю над Мармуровою, Блакитною і Трапезною залами. Вогонь пошкодив підлогу, доломітові колони, фресковий розпис на стінах, оздоблення інтер’єрів Блакитної та Рожевої зал, вікна, двері, залишки бібліотеки та митрополичого архіву, начиння домової церкви, кам’яні склепіння, фрески і меблі Трапезної зали …

У вцілілих приміщеннях Митрополичого палацу розташувався штаб Прикарпатського військового округу.

У лютому 1945 року Резиденцію взяли під охорону держави як пам’ятку архітектури місцевого значення. У її стінах відновив роботу історико-краєзнавчий музей.

У грудні 1955 року архітектурний ансамбль Резиденції передали на баланс Чернівецького державного університету.

У серпні 1963 року Резиденцію визнали пам’яткою архітектури республіканського значення, а з 1991-го – національного.

У 2011 році Резиденцію митрополитів Буковини і Далмації занесли до списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО, і вона набула офіційного статусу пам’ятки всесвітнього значення.

Читайте найоперативніші новини "МБ" у Facebook і Telegram
Редактор: Марина Кавкало
1-12-2019, 22:00
Коментарів 0 Переглядів 4 680

Теги -


Захисник загинув під час контрнаступальної операції на Донеччині
Великописарівська громада Сумської області перебуває під сильним обстрілом
• Новини партнерів
купити айфон 15 у Львові, ціни в Україні

ФОТОРЕПОРТАЖ Переглянути всі фоторепортажі


Захисник загинув під час контрнаступальної операції на Донеччині


Вирок суду – читати класику. Блог Юлії Пацаранюк
Чоловіка, який обікрав сестру, зобов'язали прочитати "Кайдашеву сім’ю" І.Нечуя-Левицького
“Красиве, спокійне, проєвропейське місто”. Блог Галини Олійник
Віталій Кім поділився враженнями від Чернівців та поміркував, на що зараз слід витрачати бюджетні кошти.
Кому дісталися гуманітарні швидкі допомоги – секрет: чому посадовці на Буковині не готові це розказати
Державні відомства приховали інформацію про отримувачів дорогих авто з Італії під приводом "обмеженого доступу"
ВІДЕО Переглянути все відео

До церкви приходьте на всю Великодню службу, щоби відчути велич свята, радить єпископ Феогност

У "Магістраль" ви будете навчатися з висококваліфікованими інструкторами, які підготують вас до будь-яких дорожніх ситуацій. Наші автомобілі відповідають найвищим стандартам безпеки, а навчання проводиться за сучасними методиками, що забезпечує вам не лише отримання водійського посвідчення, але й практичні навички, необхідні для безпечного водіння.

Міжнародна програма з ефектом особистої присутності за участі європейських артистів цирку та героїчного артиста, що отримав поранення під Бахмутом.

Alterra School – це територія іншого навчання. Тут поєднуються академічні студії з проєктною діяльністю. Цінностями школи є демократичний підхід, екологічність та практичність. Тьютори школи здійснюють індивідуальний супровід кожної дитини. Допомагають школярам ставити цілі та досягати їх. Сприяють розвитку емоційного інтелекту та формуванню так званих soft skills у дітей.