У "Чернівцігазі" пояснили причини відключень газу і розповіли, чи потрібно сплачувати тисячі гривень за відновлення подачі.
"Нам відключили газ без жодних пояснень", "Звертаємося у "Чернівцігаз", та нічого не кажуть", "Люди вже кілька днів без газу, коли його ввімкнуть", – минулого тижня до редакції molbuk.ua телефонували десятки чернівчан зі скаргами на те, що їхні будинки раптово залишилися без газопостачання.
Одні вважали, що газ відключили через боржників у будинку, інші запевняли, що "Чернівцігаз" робить це навмисне, щоби отримати від мешканців сотні тисяч гривень.
Щоби розвіяти ці чутки, ми звернулися до
начальника Чернівецького відділення "Чернівцігазу" Сергія Козара, який пояснив причини відключень і розповів, чи потрібно сплачувати тисячі гривень.
Минулого тижня диспетчерська служба "Чернівцігазу" за два дні отримала понад дві тисячі заявок про запах газу у будинках, десятки будинків були відключені від газопостачання. Вже відомо, що запах газу мешканці відчули через те, що "Прикарпаттрасгаз" перебільшив дозу спеціальної рідини - одоранту під час ремонтних робіт. Та це водночас довело і те, що газові мережі у місті в поганому стані і їх потрібно ремонтувати.
– Чому раніше "Чернівцігаз" не потребував укладання договорів від мешканців і підприємство обслуговувало внутрішньобудинкові мережі?– У 2018 році втратив чинність наказ "Укргазу" про обов’язкове технічне обслуговування внутрішньобудннкових мереж силами газорозподільних підприємств. У нас із тарифу вилучена ця частина. Внутрішньобудинкові мережі мають утримувати або співвласники, або управлінські компанії.
Тож якщо є аварійні виклики, аварійна служба газопостачання відключає, а ось ремонтувати їх ми не маємо права без відповідних на те договорів. Тому мешканці або управлінська компанія мають укласти договір на обслуговування внутрішньобудинкових мереж. Це можна зробити не лише з "Чернівцігазом", а й із будь-якою компанією, яка має ліцензію.
Наразі масових відключень немає. У нас є відключення у випадку виявлення аварійних ситуацій. При цьому, якщо виявлені дрібні несправності, підприємство виконує такий ремонт власними ресурсами, хоча й несе збитки. Вже понад рік "Чернівцігаз" не обслуговує газові мережі. Мережі старі й потребують обслуговування – систематичного та кваліфікованого.
– Часто люди скаржаться, що відключають газ без попереджень, не залишають жодних оголошень, не кладуть пломби.Минулими вихідними отримали понад 2,5 тисячі заявок. Тому справді відключали без розміщення оголошень, однак інформували громадськість через ЗМІ та соціальні мережі. Таке трапляється за нестандартних ситуацій.
Якщо ж ситуація звичайна, то при відключенні ми обов’язково залишаємо оголошення на фасаді будинку про причину, кладемо пломбу, здійснюємо фотофіксацію. Також інформуємо про відключення аварійну службу "1580" та телефонуємо управителю будинку. Здійснюємо такі дзвінки через архіватор нашої диспетчерської служби для того, щоби в будь-який час це підтвердити.
За номером "1580" можна дізнатися причину відключення газу, а ось щоби дізнатися про дії надалі, представнику будинку або управителю необхідно звертатися у Центр обслуговування клієнтів (ЦОК), що на вулиці Головна, 243.
– Газ відключили, що робити мешканцям, щоби укласти договір?– Укласти договір може один із мешканців будинку – представник. Делегована особа звертається у ЦОК. Потрібно мати при собі дані, які підтверджують особу, дані протоколу зборів мешканців, де вказано, кому делегували повноваження, і документи, які підтверджують особи мешканців (ксерокопії свідоцтв на право власності).
Такий набір документів необхідний для того, щоби уникнути шахрайства. В місті вже були зафіксовані випадки, коли людей у такій ситуації намагалися обдурити. Приходила людина з вулиці, збирала кошти й обіцяла вирішити проблеми з газом. Тому і з’явилися чутки, що на будинках були оголошення про сплату "Чернівцігазу" 500-600 тисяч гривень. Але "Чернівцігаз" жодні такі оголошення не розвішує і працює виключно на договірних умовах, згідно із розробленим кошторисом та проплатами виключно через банківські установи.
Делегованій особі даємо проєкт договору і проєкт кошторису на виконання робіт. Після того, як мешканці ознайомляться із документами, підписуємо договір на виконання робіт, здійснюється оплата, і за день-два приступаємо до виконання робіт.
Якщо цим у будинку ніхто не хоче займатися, тоді можна передати повноваження управлінській компанії. Організовуєте збори мешканців, представника управлінської компанії і складаєте протокол. Управлінська компанія обслуговування мереж включає у свій тариф. Але дуже часто управлінські компанії відмовляються брати на себе такі зобов’язання.
– У скільки ж може обійтися ремонт внутрішньобудинкових мереж? Не потрібно буде платити шалених сум?– Щоби визначити, скільки коштує ремонт мереж, потрібно бачити, які там проблеми. Тому виїжджає наш фахівець, обстежує внутрішньобудинкову систему і вже тоді складає калькуляцію. У багатоквартирних будинках витрати становлять 100-200 гривень разової плати на рік.
За ці кошти здійснюємо випробування газопроводу на герметичність, перевіряємо всі з’єднання. Раз на пів року виконуємо повне обслуговування системи.
Такі суми як 500-600 тисяч гривень у нас ніколи не фігурували. Максимальна сума, яку людям довелося заплатити, – 50 тисяч гривень у 142-квартирному будинку. У середньому це людям обійшлося по 350 гривень з урахуванням газоспалюючих приладів.
– Газовики просять, щоби під час запуску газу всі мешканці були вдома. Але є випадки, коли люди досить часто виїжджають за кордон і їх немає роками. У таких випадках люди теж залишаються без газу?– За законом, ми зобов’язані здійснювати запуск після допуску у кожну квартиру. Але якщо це не вдається зробити, проводимо випробування системи на герметичність. Якщо все добре, розглядаємо можливість запуску газу. А ось якщо система не пройшла цього випробування, отже є витоки, є небезпека для людей, тоді ми не можемо подати газ.
– Люди переймаються, якщо в будинку є боржник за газ, то їм не відновлять газопостачання.– Боржників за спожитий газ відключаємо лише за дорученням газопостачальної компанії. При цьому робимо це в індивідуальному порядку.
– Тим, у кого ще не було аварійних ситуацій і будинки не відключали, що порадите робити, аби уникнути такої ситуації?– Є вже багато випадків, коли люди самі до нас звертаються для обслуговування мереж. До речі, з будинків, у яких ми вже обслужили газові мережі, минулими вихідними, коли був "аврал із запахом газу", не зареєстровано жодного виклику.
Тому радив би мешканцям подбати про свою безпеку. Укладати договори. Адже остання ситуація, яка була у нас в місті, свідчить про те, що системи газопостачання – у незадовільному стані.
Читайте найоперативніші новини "МБ" у Facebook і Telegram
8-09-2019, 21:21
0
6 370