Науковець ЧНУ Юрій Халавка розробив мобільну лабораторію "Мобілаб" для дослідів з хімії у школі.
Вчений-хімік каже, що така міні-лабораторія підвищить у дітей інтерес до навчання, бо вони зможуть вчити теорію на прикладах.
"Всі деталі мобілки створені за допомогою хімічних реакцій" "Хімія – дуже цікава наука, але не всі про це знають. Я часто розказую дітям, що всі деталі мобільного телефону чи комп’ютера створені людиною у лабораторії, за допомогою хімічних реакцій, – говорить Юрій ХАЛАВКА, доцент кафедри загальної хімії та хімічного матеріалознавства ЧНУ. – Важливо також розуміти, що хімія перебуває у взаємодії з такими науками, як фізика чи біологія. Все у природі взаємно пов’язано, і ми намагаємося на елементарних прикладах показати це дітям у школі".
Науковець каже, що останніми роками інтерес до вивчення хімії у школі знизився. "Діти хочуть більше стати юристами чи економістами. Можливо, тенденції суспільства чи самі ж батьки підштовхують дітей обирати професії, які приносять великі гроші. З кожним роком дедалі менше спеціалістів у хімічній галузі. Звичайно, на це може впливати і те, як вчитель у школі подає матеріал учням, адже книжки написані для всіх однаково, складені однаково програми, а результат отримуємо різний", – зауважує Юрій Халавка.
"Проект переміг на конкурсі від благодійного фонду "Кращим бути". Створював його я не сам, а зі студентами. Це своєрідна спроба популяризувати науку у школі. Часто важко показати великій кількості дітей у класі якийсь дослід, адже не вистачає часу. Поки що купили один прилад, який коштує 45 тисяч гривень. Він ще "крутіший", ніж найпопулярніші смартфони, адже дорожчий і має більше функцій", – додає вчений.
"Шукали вміст білка у молоці"За словами Юрія Халавки, діти зможуть детальніше пізнати ті речі, яких немає у шкільній програмі. "За допомогою прилада можна навіть виміряти кількість пестицидів у полуниці, щоправда такі досліди ще не робили. Але ми вже проводили інші подібні експерименти, наприклад, шукали вміст білка у молоці, і діти навіть з елементарними вміннями і навичками опанували його".
Кореспондент "МБ" і сама провела експеримент за допомогою мобільної лабораторії.
"Власне, у цій посудині – чиста вода, без жодних домішок, а в іншу ми додамо трішки харчового барвника синього кольору. На екрані видно, що він поглинає жовто-помаранчеве світло. Ці результати слід підставити у наперед заготовлений графік, хоча учні й самі можуть його побудувати, якщо дозволяє час. З нього визначаємо результати оптичної речовини і, відповідно, вміст барвника. Перевірити можна і у третій посудині, додавши туди ще більше барвника. Зрозуміло, що колір більш насичений, а от точну кількість визначити можна визначити за допомогою прилада. Приблизно так і проводять аналізи крові та інше", – додає науковець.
"Навчання повинно бути цікавим, щоб отримувати від нього задоволення та приносити користь людям", – каже Юрія Халавка.
12-05-2018, 18:50
0
2 014