На Буковину очікує важлива культурна подія – постановка твору Ольги Кобилянської "Апостол черні". Прем’єра відбудеться 27 листопада в день народження письменниці. Вистава отримає назву "Юліан Цезаревич" за першою оригінальною назвою твору.
"Для чого я є тут? Чи це є цінністю бути українцем? Чи народ цей м’який, слабкий та невитривалий і отримує те, на що заслуговує? Мало хто з авторів так б’є у центр проблеми, як Ольга Кобилянська", – найперше, що говорить режисер Чернівецького муздрамтеатру Мирослав ГРИНИШИН про роботу над постановкою.
"Апостол черні" в радянські часи був заборонений, як націоналістичний твір, і не видавався. Єдина постановка твору відбулася у 2006 році на сцені нашого театру, але для її постановки був запрошений проросійський режисер, який не передав жодної національної ідеї твору. Не дивно, що постановка прожила кілька показів і вмерла. Нині глядачі мають можливість по-справжньому відкрити для себе один із найбільш глибоких творів О. Кобилянської.
– Ми не намагаємося виставу перевести на сучасні рейки: хочемо дотриматися основних канонів, ідей та мовних принципів Ольги Кобилянської, – наголошує Мирослав Гринишин. – Це неймовірно багата мова зі словами, які нині уже не побутують. А ось побутова декорація вирішується зовсім не побутово. У книзі присутній конфлікт між двома родинами – Альбінських та Цезаревичів. Саме цей конфлікт породив те, що стало сюжетною канвою у романі. Це подано і у виставі, адже коли за основу береться сильний конфлікт, це дає потужні резонанси для розвитку сюжету. Відтак, конфлікт перенесений на сцену з сюжетною лінією росту, виховання, встановлення, видозміни світогляду Юліана Цезаревича. Саме лінія цього героя виведена з роману, укрупнена і проведена через усю виставу. Показано не так соціальні зміни героя, як світоглядні. Взагалі, вистава стане зіткнення різних світоглядів.
– В "Апостолі черні" є багато закодованих тем. Чітко виписаний конфлікт між родинами, який переростає у конфлікт нації. Актуальність цього твору є позачасовою, – міркує режисер. – Це про те, яким є наш час: коли розривають країну на релігійному, географічному, соціальному, політичному тлі. Наприклад, читаєш про азартні ігри, за якими роздавалися цілі села і... Ти розумієш, що схоже відбувається з Україною сьогодні: у кулуарах ділять країну.
У виставі грає директор Чернівецького муздрамтеатру Юрій МАРЧАК. Він ділиться, що саме переосмислює через роль батька.
– Перша ідея – це ідея батька, виховання дітей, – зауважує Юрій Михайлович. – Коли ми говоримо сьогодні про демократію, то ніби насправді говоримо про свавілля. Демократія – це коли є дисципліна. І коли батько у дисципліні тримає свою родину, то значить кожен із дітей триматиме у дисципліні й свої майбутні родини. Тема зберігання родин, тепла у родині – усе це існує, коли один за одного дбають, люблять одне одного, шанують, допомагають. Якщо кожен буде дбати про свою сім’ю, то дбатиме і про державу. Якщо немає сили у сім’ї, то жодна революція не допоможе...
У ролях – Юрій Марчак, Олексій Надкерничний, Григорій Руденко-Краєвський, Крістіна Збролюкова, народна артистка України Тамара Кільчиcька та... майже увесь акторський склад театру! Художник – Андрій Романченко.
16-10-2015, 11:13
0
2 573