У 9 років перечитала всю світову літературу
– Скажіть, чому вас назвали Еммою?
– Емму ще називають Емілією. Таке ім’я в моєї мами. А я народилася дуже маленькою і хворобливою. Щоб я була здоровою, забобонні люди порадили назвати мене так, як маму. Але щоби потім не було плутанини, мене вирішили назвати Еммою – наче скорочено від Емілія.
– Ви завжди розмовляли українською?
– Вперше я почула її в 6 років. Я тоді сильно захворіла, і лікарі порадили змінити місце проживання. Я поїхала до Вишгорода. Там познайомилася з дорослими дівчатами – вони розмовляли українською, на них були вишиті сорочки. Дівчата такі гарні, гречні. І вони розмовляли зі мною, шестирічною! Так я вперше почула українську мову. Мати моя – з козацького роду, хотіла мене виховати на "вищу расу", на росіянку. Тому, коли вона почула, що я розмовляю українською, почала кричати: "Не сметь! На колени!". Але дітям треба забороняти так, щоби вони не знали, що це заборона. То я подумала: "А, тоді я буду розмовляти лише цією мовою". Так Україна влетіла в моє серце і назавжди там залишилася.
– Розкажіть про якісь незвичайні події з вашого життя.
– Якби розповісти всі мої пригоди – оце романи! Це тисяча й одна ніч.
Я була дуже хворобливою. За мною дивилися "ленинградские фриберички" – няні. Та не встигали вони озирнутися, як я мусила щось утнути. Якось намовила няню дозволити мені поплавати, і вже наступного дня в мене було запалення легень. Що не повернулася – то вже хвороба. Якщо я була в школі один місяць на рік – це вже добре. У 16 років у мене виявили туберкульоз хребта, і я 3 роки пролежала в гіпсі. Мусила все здавати екстерном. Але це мене навчило швидко все наздоганяти. Коли я прийшла до німецької гімназії, не знала жодного німецького слова. А там ще й було багато нових предметів. Але нічого – впоралася. Мені все давалося легко. У 9 років я перечитала всю світову літературу.
– У вас є діти?
– Картини – це мої діти. Вже у 9 років я знала, що мої діти – це малярство.
– Як ви творите?
– Я абсолютно фанатично живу в світі творчості. Ніколи не думаю над тим, що мушу щось написати. Коли твір надруковано, я вже сиджу в наступній книжці. Це як новонароджена дитина, а творчі люди завжди ходять "вагітні".
Я дуже люблю брати "затаскані" форми, про які вже багато писали. Кожне явище унікальне, все залежить від власних очей. Коли я писала "Роман про добру людину", відстежувала до найменших дрібниць те, що хотіла написати, тоді відкидала зайве і писала своє.
Що ж до малярства – картини я вже бачу готовими. Вони постають у моїй свідомості, і мені залишається їх тільки перенести на полотно. Це не моя заслуга, а Божа. Ніколи, малюючи, не роблю жодних поправок. Тільки я мушу поспішати, бо якщо не записати ці зображення, то вони поступово розсотуються.
Коли вам прикро –читайте Кастанеду
– Коли ви почали малювати?
– У 6 років мене попросили зробити ілюстрації до творів Боккаччо. Я виконала це своє перше "замовлення", і ніхто з оточуючих навіть не підозрював, що це замальовки 6-річної дитини.
– Ви десь навчалися малярства?
– Я ніде не вчилася, але знаю всі теорії, історію мистецтва. У 6 років я малювала реалістичні картини. Пікассо казав, що у 8 років він міг малювати, як Рафаель, а щоби розучитися малювати, йому потрібно було 15 років.
– Ваша поезія і малярство нагадують лабіринт...
– Лабіринт – це досконале, чітке вивершення людського духа. Лише та людина, що дивиться на нього згори, бачить, що він такий. Пересічним же людям здається, що це – заплутаність. А пересічна людина – це та, що обрізала себе до пересічності.
– Чому на ваших картинах зображено стільки комах?
– Комаха – це світ, який довкола нас, але якого ми не помічаємо, до якого ми не маємо жодного доступу. У мене ж комаха обернена на дорадника, янгола. На моїх картинах вони більше схожі на бегемотиків. Але це саме те, що наближає їх до людськості. Бо людина може сприйняти те, що інакше, лише у якійсь трансформації.
– Ваші художні роботи виконані переважно акрилом. Чому не олійними фарбами?
– Є і олійні. Але щоби сфотографувати олію, потрібен спеціальний фотоапарат. Я ж користуюся простеньким, дешевим фотоапаратом, який, до речі, може ідеально фотографувати. Крім того, акрил швидко сохне. А олія – дуже довго.
– Чому у вашій поезії переважають сонети?
– До 13 років мене дуже цікавила музика, компонування. Але, на жаль, я не вміла її записати. Музика почала зникати, врешті зникла. І якось перемістилася в поезію.
– Хто ваш улюблений письменник?
– Скажімо так: якщо вам дуже прикро в житті, читайте Кастанеду, але всі його твори, бо один твір зовсім не те уявлення дає.. Взагалі я "всеїд", дуже багато читаю. Улюблений – Маларме. Він зрушив усю систему віршування. Саме на ньому базується вся модерна поезія у всіх її відхиленнях. Маларме – вершина всіх поетів і часів.
Треба падати,
а робити, інакше нічого не вийде
– Коли ви встигаєте творити?
– Я працюю по 18 годин на добу. Якби я зважала на обставини, то ніколи жодного рядка, жодної картини не намалювала би. Те, що я робила, було проти природи. Потрібно було і на роботу піти, а американська праця така – на секунду відходиш, на секунду приходиш, і з чоловіком треба поспілкуватися. Кожного дня мені залишалося 20 хвилин на себе. За цих 20 хвилин я мала все зробити. Я писала "Роман про людське призначення" 10 років, "Роман про добру людину" – 4 роки, не перечитуючи того, що написала. І все це – на одній ноті. Тепер маю трохи більше часу на себе. Маю енергію без кінця. Думаю, що не зосереджую свою увагу на мотлохові.
– Які у вас плани на майбутнє?
– Лежить недописаний роман. Але дуже мало часу – потрібно і вдома поприбирати, і ніхто, крім мене, це не зробить. Але треба, бо інакше ви будете жити в нечистоті, і тоді у вас не буде енергії. Це дисципліна, без якої людина втрачає людські властивості.
– А як ви долаєте негатив?
– Людина для того й існує, щоби долати труднощі. Кожна людина має здатність перетворювати негатив на позитив. Треба не бажати іншій людині зла, хай навіть ворогові. І тоді ви побачите, як у вас росте енергія.
Коли вам погано, пам’ятайте: ви могли народитися дефектним, без руки, без ноги. Але ж як чудово, що це не так. Розвивайте в собі здатність тішитися з дрібниці. Ось крапля на ніс упала. Яке чудо!
– Ви завжди така, як зараз?
– Маску одягає та людина, яка не має енергії бути. А я маю.
– В чому секрет вашої молодості?
– У мене все життя – це марафонський біг. Я не думаю, не маю часу зосереджуватися, думати про себе. Думання про себе паралізує велику частину вашої енергії. Думайте про речі, які ви робите. Якщо ви скеровуєте свою енергію на те, що б вам хотілося втілити, ви випростуєтеся.
Провидіння дарує кожному скарби. Тільки переважно люди ледачі і викидають їх.
– А у вас ніколи не буває депресій, меланхолії?
– На цей "люкс" у мене немає часу. Це лише в тих, хто має багато часу, грошей. Кріпко доведеться – ото забудете і про депресії, і про все.
– Як обрати свій шлях?
– Правильного шляху немає. Існує турецька приказка: "Якщо ти нічого не маєш – поший собі капці. Не можеш капці – посади маленьке деревце, а якщо нічого не можеш – скажи будь-яке гарне слово комусь іншому". Оце й покликання – як людина щось робить. Можливості реалізації себе безмежні. Тільки справу не можна відкладати на завтра, бо завтра нічого не зробите. Треба падати, а робити. Інакше нічого не вийде. Буття відбувається не колись, а тепер, цієї секунди. Оце життя. Це щось надзвичайне. Ми випадково в цей світ прийшли, не знаємо, чому прийшли і чому відходимо. Але це щастя. Це як у школі – побути і чогось навчитися. Це єдина можливість щось зробити. Отже, поспішайте!
– Які у вас враження від
Чернівців?
– Нема слів – захоплення. Я тут уперше. Чарівне місто. Старі будівлі, конфігурація, розташування – все. Але для мене основне – це люди. А це – ви. А ви такі неповторні. Це те, що творить Україну.