
– Почувши слово "стікер", народ косяками пішов купувати поліси, – зазначив директор однієї з чернівецьких філій страхових компаній на прес-клубі. Але обов’язковість страхування знову перенесли, тепер на 1 січня 2008 року.
– Це не означає, що контроль Державтоінспекції за наявністю страховки відмінено, – пояснила Олена КІСКІНА, інспектор ВДАІ УМВС у Чернівецькій області. – Закон про обов’язкову автоцивільну відповідальність діє ще з 1 січня 2005 року. При цьому ДАІ перевіряє наявність поліса автоцивільної відповідальності в чотирьох випадках: 1) у разі порушення правил дорожнього руху; 2) у разі скоєння дорожньо–транспортної пригоди; 3) під час проходження державного технічного огляду транспортних засобів; 4) під час реєстрації чи перереєстрації автомобіля.
Поліс так званої "автоцивілки" дає можливість водієві у разі, якщо він пошкодить інше авто чи завдасть шкоди здоров’ю іншим учасникам дорожнього руху, за рахунок страхової компанії оплатити збитки потерпілим. Закон гарантує виплату до 25 тисяч гривень на один пошкоджений транспортний засіб, а таких машин може бути до п’яти.
Зараз в Україні такі поліси мають усього 20-30% водіїв (середня ціна поліса цього року становила 204 гривні). Це дуже малий відсоток, кажуть страховики, і пояснюють це тим, що люди просто бояться страхових компаній, а також лояльністю законодавства. Адже не є рідкістю випадки, коли незастрахований водій, пошкодивши чуже авто, приносить до суду довідку про мінімальну зарплату, і суд зобов’язує його платити по 10 гривень із кожної зарплати до кінця життя.
– Цього року 11 наших клієнтів отримали виплати після дорожньо-транспортних пригод. Скажімо, було застраховано авто (ціна полісу – 149 грн), яке на вул. Руській розбило автомобіль "Жигулі". Власник "Жигулі" отримав 16 тисяч гривень компенсації, без суду. Потім цей водій привів до нас усіх своїх друзів і знайомих, – розповів Володимир АНДРУЩАК, директор Чернівецької дирекції однієї компанії.
Сьогодні в області, за даними страхових компаній, розмір середніх виплат за полісом "автоцивілки" становить 8000 гривень. При цьому цей вид страхування називають найбільш невигідним.
– Виплати становлять 73% від зібраних премій, це дуже великий показник, – зазначив керівник однієї з компаній. Водночас для більшості держав Європи вважається нормальним, коли страхові виплати становлять 70 і більше відсотків страхових платежів. Вітчизняні ж компанії звикли отримувати значно вищі прибутки.
Обираючи, в якій компанії застрахуватися, водієві варто насамперед поцікавитися, який відсоток у їхніх послугах займає страхування автоцивільної відповідальності. Бажано, щоби він не перевищував 60%. Адже найбільші прибутки, а, отже, й фінанси для виплат своїм клієнтам приносять страховикам інші види страхування – майна, життя, здоров’я тощо.
За кордоном водіям у разі ДТП буває достатньо обмінятися полісами, щоб отримати відшкодування. У нас же в судах можна доводити необхідність виплат місяцями. Страховики пояснюють це поширеністю шахрайства.
За словами Людмили КУЛІЄВИЧ, директора страхової компанії, найпоширеніша спроба обдурити страхову компанію – підставлення битого авто й інсценування ДТП, купівля поліса заднім числом (одразу після аварії), отримання страхових виплат за іншого водія тощо (Н. Макушинська)