Сьогодні в Україні чотири підприємства мають лінії для повномасштабного виробництва авто: ЗАЗ, ЛуАЗ, КрАЗ і ЛАЗ. За найкращих часів в Україні виготовлялося 150-170 тисяч легковиків, 20-30 тисяч вантажівок і 5-7 тисяч автобусів на рік. У середині 90-х виробництво скоротилося до кількох тисяч на рік. У 2004 році автомобілебудівна галузь України видала 181 тисячу авто, в тому числі і за рахунок збирання іномарок з машинокомплектів.
Нині виник конфлікт між урядом і підприємством ЗАЗ, яке вважає зміни в законодавстві такими, що призведуть до знищення автомобілебудування в Україні. Натомість міністр фінансів Віктор Пинзеник оцінив пільги, що отримував ЗАЗ раніше, у 2 мільярди гривень за рентабельності підприємства 12,5% і прибутку 700 мільйонів гривень. Кабмін упевнений у правильності своїх рішень про відміну податкових пільг окремим підприємствам і не має наміру їх змінювати.
Однак вказують на інший негативний момент рішень уряду. Зокрема, змінені ставки мита й акцизу на автомобілі іноземного виробництва загалом не дуже вплинули на рівень цін на європейські авто. Але між Україною і Росією діє режим вільної торгівлі, тому за ВАЗи мито не сплачується. За приблизними підрахунками, після нововведень ціна на російські ВАЗи зменшиться на 300-400 доларів. Враховуючи зростання цін на "Таврії", "Славути" і "Ланоси" після відміни пільг на 20%, українські і російські авто майже зрівняються у ціні. Це однозначно призведе до падіння попиту на легковики ЗАЗу, а, відповідно, і до спаду виробництва. Крім того, складати "Лади" в Україні теж не буде сенсу, отож загальне падіння виробництва може бути значним. Таким чином, надходження від автомобілебудівної галузі до бюджету внаслідок відміни пільг можуть навіть зменшитися.
Вихід із цієї ситуації запропонували імпортери автомобілів. Для захисту національного виробника слід було би виключити російські авто з переліку товарів, що підпадають під дію режиму вільної торгівлі. Тоді знову було би створено однакові умови для всіх імпортерів, а ЗАЗ отримав би певні переваги. Однак у будь-якому разі ціна на автомобілі зросте, і вони стануть менш доступними масовому споживачеві.
788
0
Свіжий номер №47, 21 - 27 листопада 2024 року