До України потрапляє чимало різної побутової техніки. Але велика частина цих виробів – або підробки, або просто брак. І продається вона не нелегально, а у звичайних чернівецьких магазинах. Частіше це стосується не великих компаній, а переважно приватних підприємців і невеликих магазинів. Купуючи побутову техніку, ми, як правило, дивимося спершу на ціну і через це потрапляємо у поле зору нечесних підприємців. Нам пропонують великий вибір продукції за доволі низькими цінами, стверджуючи, що уся техніка є фірмовою.
Микола, приватний підприємець: "Техніку зазвичай привозять з Китаю або з інших азіатських країн. Буває, що везуть і з Європи, але це найчастіше неформат.
Неформатом називають: браковану, недокомплектовану або просто застарілу в технічному плані техніку. Вироби, які привозять з Китаю, як правило, просто підробки світових брендів, надавати гарантію на неї підприємцеві невигідно, бо запасні частини коштують часом дорожче, ніж самий виріб, а прямих поставок в Україну не існує. Трапляється і так, що, приїжджаючи за новою партією, підприємець з’ясовує, що фірми-постачальника вже не існує. Але це не проблема, бо, як правило, на азіатських ринках таких фірм, як грибів після дощу. Купуючи таку побутову техніку, споживач дуже ризикує, бо її якість низька і не відповідає не те що світовим чи українським, але й будь-яким стандартам. Виходять з ладу такі вироби часто. Причиною цього найчастіше є те, що виріб не пристосований до нашої електромережі. Під час купівлі товару підприємець включає цей пункт у додаток до гарантії і, коли з’являється стурбований покупець, лише розводить руками: мовляв, усе чесно, адже у гарантії написано, що прилад не розрахований на наші 220".
Олександр, співробітник одного з магазинів у Чернівцях, розповідає: "Для "лоха" у нас завжди знайдеться декілька пунктів у гарантії. Якщо покупець настирливий і товар не дуже дорого коштує, ми його просто обмінюємо. Про повернення грошей мови бути не може.
Купувати підробні водонагрівачі, електрочайники небезпечно ще й тому, що часто це призводить не лише до втрати грошей, але в разі пожежі – і всього майна.
Підприємці ж, які продають вживану побутову техніку, чинять чесніше: вони надають споживачеві більш вичерпну інформацію про свій товар".
Як же бути покупцеві, щоб його не ошукали?
Денис Савка, заступник директора магазину "Фокстрот":
– За зовнішним виглядом підробку від оригіналу відрізнити майже неможливо. Покупцеві передусім треба звернути увагу на серійний номер моделі, і з цим номером звернутися до сервісного центру компанії виробника. Моделі, які не сертифіковані на території України, у сервісних центрах ремонту не підлягають. Сервісний центр компанії "Фокстрот" у Чернівцях розташований за адресою: вул Лук’яна Кобилиці, 51, тел 55-47-20.
Тетяна Губчак, виконувач обов’язків начальника обласного управління у справах захисту прав споживачів:
– Споживач може захистити свої права, коли має документ, який засвідчує факт купівлі товару. В документі обов’язково повинна бути вказана дата купівлі товару. Якщо це побутова техніка, також повинен бути гарантійний талон. Згідно з чинним законодавством, покупець має право на усунення недоліків, заміну товару на модель аналогічної марки, на іншу модель з перерахуванням ціни. А також може здати товар і вимагати повернення грошей. Споживач зі своєю вимогою і за наявності документів звертається до продавця з письмовою заявою. Заяву треба написана у двох екземплярах, на одному з них продавець повинен підписатися. У цьому документі має бути дата вручення заяви. Заяву можна також переслати поштою з повідомленням про вручення. Продавець повинен задовольнити вимогу покупця. У разі непорозумінь товар підлягає єкспертизі, яку здійснює незалежна експертна комісія. Експертиза здійснюється за рахунок продавця. Якщо експертиза довела, що товар вийшов з ладу з вини споживача, тоді її оплачує споживач. Неякісний товар, який важить понад п’ять кілограмів, у разі повернення або обміну транспортується за рахунок підприємця. Підприємець також повинен надати покупцеві на час ремонту товар аналогічної марки, за умови, що це зазначено у заяві покупця.
За 2004 рік було зафіксовано 259 фактів продажу неякісних товарів, із них – 30 випадків порушення прав споживача на гарантійне обслуговування і 19 заяв на повернення грошей за неякісний товар.
29-03-2005, 11:38
0
2 767