
– Якщо придбаний товар неналежної якості і термін гарантії ще не закінчився, – розповіла головний спеціаліст Чернівецького обласного управління у справах захисту прав споживачів Надія Кутиніна, – споживач має право вимагати від виробника безкоштовного усунення недоліків товару чи відшкодування витрат на їх виправлення споживачем чи третьою особою (не забудьте про квитанцію та чек, що підтвердять ваші витрати), або заміни на аналогічний товар належної якості, або розірвання договору купівлі-продажу із відшкодуванням збитків. Споживач вибирає прийнятний для себе варіант. Ви можете звернутися зі своїми вимогами до магазину, виробника чи гарантійної майстерні. Для цього необхідно оформити вимоги письмово: слід написати заяву у двох примірниках, виклавши свої вимоги. На підставі пункту 1 статті 14 Закону "Про захист споживачів" вам повинні здійснити гарантійний ремонт, обміняти неякісний товар або повернути гроші.
До речі, якщо вага товару понад 5 кілограмів, то доставка в ремонт, з ремонту, на обмін здійснюється за рахунок суб’єкта, що господарює. Якщо він не може це зробити, то оплачує доставку споживачеві.
Якщо клієнт бажає, він може вказати у заяві прохання надати йому у тимчасове користування аналогічний товар з обмінного фонду. Кожен суб’єкт господарювання повинен передбачити наявність товарів в обмінному фонді й одразу задовольнити вимогу споживача. Термін ремонту – 14 днів або за домовленістю сторін. За кожний день затримки виконання вимоги про надання аналогічного товару та за кожний день затримки усунення недоліків понад установлений термін споживачеві виплачується неустойка в розмірі одного відсотка вартості товару.
Згідно з постановою Кабінету Міністрів від 19 березня 1994 року, до обмінного фонду входять телевізори, магнітофони, магнітоли, радіоприймачі, холодильники, морозильники, пральні машини, мікрохвильові печі, кухонні та в’язальні машини, пилососи, електропраски, електроміксери та електросоковижималки. 13 грудня 2004 року цей список доповнено постановою Кабінету Міністрів: апарати телефонні (у тому числі – мобільного зв’язку), комп’ютери та комплектуючі частини до них, апаратура для відеозапису та відтворення зображення і звуку, електрочайники, електрофени, електрокавоварки.
Споживачі можуть сміливо писати заяви до суду, якщо їм не доставили ці речі після подання відповідної письмової заяви.
У нас не було скарг на те, що споживачеві відмовилися видати побутову техніку з обмінного фонду. Можливо, через те, що багато людей не знають про цей закон. У великих магазинах і сервісних центрах ці фонди є.
Чи дотримуються згаданої вище постанови в чернівецьких сервісних центрах та магазинах? За першими двома адресами сервісних центрів запевнили: будь-який дефект усунуть так швидко, що " тимчасова заміна" не знадобиться. Та й заміну, на їхню думку, повинен здійснювати магазин. Найбільше оптимізму й віри у те, що чернівецькі майстри-ремонтники найкращі та найгалантніші, вселив керівник майстерні сервісного обслуговування "Норд" Олександр Гладкий. Фахівець запевнив, що майстерня забезпечена запчастинами повністю. А за потреби вони обов’язково забезпечать клієнта технікою з обмінного фонду (з власних резервів).
Комерційний директор мережі магазинів "Фокстрот" Микола Моспан: "Так, справді, чинне законодавство передбачає створення торговельною організацією обмінного фонду. І оскільки ми намагаємося жити у правовій державі, звичайно, не можемо ці вимоги не виконувати. Хоча слід зазначити, що їх виконання – доволі складне завдання, а іноді й неможливе. На мою думку, нашим законотворцям слід закликати саме виробників удосконалити сервіс, шляхом створення та розвитку мережі потужних сервісних центрів на місцях, тобто намагатися справді розв’язати ці питання, а не перекидати всі проблеми на організації, які торгують. У нашому випадку виробляє – виробник, ремонтує – акредитований сервісний центр, а за якість їхньої роботи повинна "віддуватися" торговельна організація!.. На жаль, поки що це так".