Василь ФЕДОРЯК – креативний директор рекламного агентства, який має досвід копірайтингу майже 10 років. В інтерв’ю "МБ" він розповів про особливості своєї професії та рекламний бізнес у Чернівцях.
– Як ви потрапили на роботу до рекламного агентства?
– Випадково. Починав я зовсім з іншої професії – працював оператором радіоефіру. Копірайтером почав працювати пізніше. У компанії тоді не було чіткої структури, штатного розкладу. Спочатку було незрозуміло, кому писати рекламні тексти. Менеджер пояснював клієнтові, чому йому варто розмістити рекламу. Він же й складав текст оголошення. На тлі цього я теж спробував свої сили, й мені одразу почало вдаватися. Посада копірайтера на той час була революційною для чернівецького ринку реклами.
– Ви відвідували якісь семінари, тренінги?
– Спочатку вчився на власних досягненнях та помилках. Потім почав відвідувати Київський міжнародний фестиваль реклами. Там ми подивилися, як працюють інші, й почали набиратися досвіду від знавців.
– У чому полягає робота копірайтера?
– Завдання копірайтера на радіо – за 20 секунд "намалювати" картинку. Це 40 слів, якими потрібно встигнути зацікавити слухача, пояснити і сказати, де цю продукцію можна знайти.
– Які строки виконання завдання?
– Залежно від складності – від години до п’яти днів, а також залежно від наявності черги. Але щоразу потрібно зробити рекламу такою, щоби вона була максимально цікавою і зрозумілою клієнтам.
– Де найкраще вигадувати тексти?
– Навіть поставлена у межі, це все одно творчість. Коли людина себе стимулює, то може думати навіть у "напіввідключеному" стані. Можна фізично займатися чимось іншим, але мозок у той час працює над завданням.
– Коли продукт готовий, його представляють замовнику, погоджують?
– Все залежить від клієнта, від того, наскільки довго ми співпрацюємо, та від складності завдання. Насправді продавати радіорекламу на папері дуже складно. Тому в тих випадках, коли людина нам довіряє, показуємо вже кінцевий результат. А деколи можемо переписувати по декілька разів, переробляти.
– Наш ринок праці потребує спеціалістів цієї галузі?
– Для тієї кількості інтелектуального продукту, який потрібен на сьогодні, фахівців вистачає. Але, гадаю, цей ринок буде рости і будуть з’являтися нові люди.
– А як відбираєте молодих спеціалістів, адже освіти маркетолога недостатньо?
– Маркетинг – це глобальна дисципліна, реклама є її частиною, а копірайт вже є частиною виробництва реклами. А між теорією і практикою насправді велика різниця. Скажімо так, маркетолог – це людина, яка готова починати навчатися маркетингу.
– Які якості повинен мати хороший спеціаліст?
– Насамперед природну схильність, велике бажання навчитися працювати добре, не заради грошей. А також потрібно мати совість.
Яна ЯЩЕНКО