RSS logo rss  |  Вхід: Вхід в Молодий Буковинець
Головна | Війна з Росією | Допомога захисникам | ПРО ЧЕРНІВЦІ | Афіша | Історія успіху | Історія успіху Редакційна політика | Про нас | Підпишись Приєднуйся до читачів Приєднуйся до читачів Приєднуйся до читачів
  Новини: Чернівців | України | Світу | » Політика | » Економіка | » Культура | » Спорт | » Здоров'я | » Кримінал | » Життя | » Фото | » Відео |

Як дід Василь «самогонників» міліції здав


Збирати гуцульські історії затятий турист і президент клубу "Veslo", чернівчанин Валерій Павленко почав ще 35 років тому. За цей час у його записах накопичилося майже триста бувальщин і легенд із карпатського життя. В колекції різні історії – правдиві, містичні.
Пан Валерій не просто мандрує горами, серед гуцулів за довгі роки з’явилося чимало друзів.
– Навіть якщо вдома господарів немає, я знаю, де ключ, можу зайти поїсти, молока попити, залишити записку зі словами "Був я" і піти, – сміється Валерій Павленко. – Господарі знають, хто був.
Ще кілька десятків років тому, працюючи художником-оформлювачем, Валерій Іванович оформлював ферми, колиби на полонинах і багато часу проводив серед пастухів. Ввечері біля ватри цікавився: а чому ватра розташована посередині, а чому запалюють саме так?
– Коли почав ходити в гори і більше спілкуватися з гуцулами, зрозумів, що вони дуже доброзичливі і гостинні, – переконує В. Павленко. – А якщо ви ще й поцікавилися їхнім побутом, то історії доведеться слухати до ранку: і про діда, і про прадіда, і чому бабця вдягала синю, а не червону хустку… Горянам подобається, коли цікавляться їхніми традиціями. І це мене так захопило, що я почав збирати гуцульські історії. Не завжди можна зрозуміти, де правда, а де байка. Але гуцули переконують, що то чиста правда.

Байка про боротьбу із самогоноварінням
За радянських часів, коли боролися із самогоноварінням, в одному гірському селі зловили за "виробництвом" діда Василя. Виправдовувався чоловік, мовляв, цілительством займається, горілка потрібна для настоянок, а потім по­-
­обіцяв: якщо його не покарають, він зробить так, що все село апарати до сільради принесе.
Наступного ранку дід Василь йде через село з апаратом і сусідам пояснює: "Несу в сільраду, якщо зареєструватися, гнати самогон дозволять". Того ж дня всі селяни поздавали самогонні апарати до сільради.
Минає час, а самогон далі в селі є. Якось у неділю голова сільради та дільничний вирішили пройтися до лісу. Дивляться, а біля річки на галявині дід Василь сидить, поруч ватра, у баняку брага кипить, а трубка через річечку виведена на інший берег, і в банячок самогон крапає. Як не виправдовувався дід Василь, вирішили протокол писати. Чоловік погодився, але попросив зачекати, доки він додому за грошима на штраф збігає. Прихопив слоїк самогону і побіг до села, щоправда, не до хати, а на пошту. Дзвонить до райвідділу міліції і каже: "У нас в лісі дільничний і голова сільради самогон варять".
Насправді така історія трапилася чи ні, але Валерію Івановичу навіть показали у Верховинському районі галявину, де дільничний і голова "самогон варили".
– Незважаючи на урбанізацію, люди в горах бережуть свої традиції, звичаї, костюми, музику. І тому легенди навколо є. Щоправда, ще років 20-25 тому багато господарств було високо в горах. Тепер цивілізація підтискає, плюс за приходу радянської влади гуцулів силоміць зганяли в долини, хати переносили. Я з цими людьми дуже багато спілкувався, наприклад, цікавився, чому хата має двоє дверей. Одні з ганком, а другі – ззаду без сходів.

Чому в гуцульських хатах двоє дверей
Двоє дверей у своїх хатах гуцули робили споконвіку. Але Валерій Іванович спілкувався з гуцулами, яким таке облаштування домівки згодилося за часів партизанської війни, коли горами ходили і енкаведисти, і бійці УПА. Тоді, як розповідають, діставали і від одних, і від других. Бо що гуцулу робити, коли приходять радянські солдати, приставляють до скроні зброю, бо "бандерівців" годував. За кілька днів приходять партизани і з порога луплять, бо "москалям" з криниці дозволив напитися, воду осквернили… Зрештою, дехто з гуцулів почав робити так: бачать, енкаведисти йдуть, стіл накрили, слоїк самогону поставили, а самі через другі двері – і корчами до лісу. За метрів 300 спостерігають. Ті поїли, попили і пішли. Через кілька днів партизани йдуть. Знову стіл накрили – і до лісу.
– Переважно з покоління в покоління передаються побутові родинні звичаї та обряди, – каже Валерій Іванович. – Тобто речі, яких дотримуються сучасні гуцули, але так робили і тато, і дід, і прадід…

Про сало, чорний хліб і чай
Одного разу, коли Валерій Павленко був у Верховинському районі, кличе його друг, лікар місцевої лікарні, і збуджено каже: "Ти мусиш на це подивитися, це фантастика". Тоді в гори привезли флюорограф і скликали горян на обстеження. Дивитьс я Валерій Іванович, стоїть бабця, якій уже за 80 років – маленька, худенька, ніс з горбинкою, а в кутку рота самокрутка димиться. Причому скручена зі шматка газети і набита тютюном-самосадом. Палить вона з 14 років, а легені – майже чисті! На це бабця розповіла, що щоранку робить те, що робив її тато. Вранці, щойно підвівшись з ліжка, відрізає кавалок соленого сала (грамів так на 150), знімає шкірку, кладе на кусень житнього хліба, робить чашку гарячого солодкого чаю і за годину до сніданку це з’їдає. Так робили усі в її родині, і вона щоранку з 14 років дотримується традиції.
Частина гуцульських легенд втрачається, але натомість народжуються нові. Інколи досить несподівано. Валерій Іванович розповів, як колись працював у туркомплексі і з експедицією вони вивчали можливості пішого і кінного туризму на Путильщині. Зупинилися в Сараті. Там є дві подібні скелі, які називаються "Молочні брати", поруч розкидане каміння. А ще там є досить глибока печера.
Місце цікаве, але щоби водити сюди туристів, потрібно їм було щось розповідати. Старожилів тут майже не залишилося. Та й ті нічого не могли розповісти про "Молочних братів". Тоді Валерій Іванович сам вигадав історію про войовниче плем’я карпатських амазонок. Через місяць повів групу туристів на Путильщину і розповів їм легенду. Послухати історію підійшов чоловік, який мешкав неподалік… І вже невдовзі ту­ристів, охочих знати історію "Молочних братів", місцеві мешканці почали відряджали саме до цього господаря. Легенда прижилася і розійшлася околицями.

Легенда про Молочних братів
Колись давно на дні глибокої печери войовниче жіноче плем’я сховало в яскравому камінні під скляним саркофагом всі свої таємниці. Хто винесе його з печери, той оволодіє таємною інформацією.
І ось два молочні брати з багатої родини вирішили спробувати щастя. Коли жінки вирушили на полювання, брати винесли каміння з печери, але зустрічі з амазонками не уникнули. Хлопці почали тікати, дорогою скидаючи з себе прикраси. Вони сподівалися, що коштовності зацікавлять жінок, і вони припинять переслідування. Однак жінки тільки перестрибували прикраси, які одразу перетворювалися на звичайне каміння. Братів амазонки наздогнали і за зухвалість покарали, перетворивши на скелі. Відтоді скелі й називаються "Молочні брати". 
Марина Карасьова
26-11-2009, 10:56
Коментарів 0 Переглядів 2 970

• Новини партнерів
купити айфон 15 у Львові, ціни в Україні

ФОТОРЕПОРТАЖ Переглянути всі фоторепортажі

Олена Рєпіна – випускниця Міжнародної програми "Капеланська академія"


«По ліки їду дев’ять кілометрів». Блог Людмили Осадчук
Як живуть мешканці села Чорнівка, яке приєднали до Чернівецької територіальної громади
Долар не буде вищим за 47 гривень. Блог Богдана Сторощука
Які будуть ціни, курс долара та інфляція у 2025 році
ВІДЕО Переглянути все відео

Паровоз не курсував уже понад 60 років

Чернівецька філія Державного підприємства "Івано-Франківський науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації" — це надійний партнер із забезпечення точності вимірювань, сертифікації продукції та відповідності стандартам. Філія запрошує до співпраці місцевих виробників, організації та фірми, які займаються виробництвом, експортом та імпортом, реалізацією продукції.

"Профі-Центр" — це не стереотипне середовище для вивчення іноземної. Насамперед це осередок, який має не тільки ефективну навчальну базу, яку може запропонувати студентам, а й відповідні підтвердження цьому.

Кожен маленький гість отримає солодкий подарунок за віршик чи талант. Варто лиш продекламувати віршик чи розповісти, яким чемним був цього року.