Навчитися читати дитині віком три роки під силу. Є чимало методик, як навчити читати дитину раннього віку. Та батькам потрібно пам’ятати, що навчання з примусу лише зашкодить малюку і відіб’є бажання читати. Найкраще засвоєння інформації у дітей відбувається під час гри.
– Існує чимало захопливих ігор і методик навчання дітей азів читання, – розповідає вихователь-методист дошкільного навчального закладу №30 Ірина ПАТРАБОЙ. – Малюки полюбляють, наприклад, гру "Упіймай звук". Коли вихователь називає слово, діти плескають в долоні, якщо чують попередньо визначений звук. Головна запорука вміння читати – добре виділяти звуки, вловлювати звук на початку, в середині, наприкінці слова, вміти ділити слова на склади, не дивлячись на літери і не вміючи читати. Це буде найкращою підготовкою для читання. Це набагато важливіше, ніж вивчення літер.
В ігровій формі дітям легше вчитися, і вони краще засвоюють інформацію. Адже українську мову без звукового аналізу засвоїти досить важко. Головне – вчитися без примусу. Можна вивчати літери за допомогою піскотерапії – малювати на піску своєму малюкові певну літеру чи склади. Пісок не зберігає слідів від дитячих невдач. Тож психологічно дитині буде легше навчатися у такий спосіб.
– Головне – щоб дитина виявляла інтерес до читання, – продовжує Ірина Патрабой. – Є чудова методика Зайцева – складання кубиків зі складами. Спочатку, щоб зацікавити дитину цими кубиками, можете запропонувати малюку викласти з них будиночок, міст тощо.
Свого часу ми практикували навчання читання дітей раннього віку за методикою Глена Домена. Це нескладно. У дітей віком від року до двох – фотографічна пам’ять. Тому на картках червоним по білому великим шрифтом пишуть слово. Впродовж кількох секунд картку показують дитині, читають і ховають. Одні й ті ж картки у певній послідовності показують по п’ять-десять разів на день, залежно від зацікавленості дитини. І так впродовж кількох днів. Картки сприймає дитячий зір, і діти вчаться читати цілими словами. Діти й справді запам’ятовували по двадцять слів. А діти, які навіть ще не вміли говорити, приносили озвучену картку. Ця методика непогана для загального розвитку дитини і тренування її пам’яті. Але змушена розчарувати батьків. У такий спосіб діти не навчаться читати українською мовою.
Батькам потрібно зрозуміти, для чого вони хочуть навчити дитину читати у ранньому віці. І моя порада – ніколи не робити це з примусу. В моїй практиці був випадок, коли одна мама за методикою Домена наполегливо навчала дитину. У віці двох років її дитина знала дуже багато слів. До трьох років знала майже всі літери. Та коли дитина пішла у перший клас, найбільшою проблемою для неї було читання. Бо читання у дитини асоціювалося з примусом. Вона категорично не хотіла читати. Проблеми з читанням у дитини були аж до середньої школи.
– Займатися з дитиною потрібно, але не треба перевантажувати свого малюка. У ранньому дитячому віці краще зробити акценти на розвиток пам’яті, дрібної моторики рук, уваги, – зауважує вихователь-методист. – Потрібно давати можливість дитині розвиватися творчо. Не пошкодуйте у квартирі однієї стіни, заклеєної ватманом, для малювання. Давайте дитині багато кольорового паперу і ножиці з заокругленими кінцями для вирізання. Для розвитку дитини важливою є сюжетна-рольова гра.
Антоніна БАБЧУК
Коментар
Мирослава ТОКАР, ПРАКТИКУЮЧНИЙ ПСИХОЛОГ:
У кожної дитини є свій час дозрівання психологічної готовності до школи. Щоб дитина психологічно була готовою до навчання, дайте їй можливість награтися вдосталь. Не треба порушувати біологічний ритм своєї дитини, щоб не завдавати їй зайвих стресів. Якщо хочете зайнятися розвитком власного малюка, дайте йому можливість повною мірою реалізуватися у дитячий видах діяльності. Це може бути ліплення з пластиліну, з глини, малювання олівцями, ігри з дерев’яними іграшками, що тренують дрібну моторику. Для найменших можна зробити вдома хатню пісочницю з прожареним піском у великому тазику, дерев’яні пірамідки. Для старших дітей купіть конструктор "Лего", пазли. Всі ці ігри тренують дрібну моторику, увагу, пам’ять, логічне мислення. Є ще цікава і захоплива гра для дітей з гудзиками. Їх можна підбирати за розмірами, кольорами, складати з них різноманітні фігурки, візерунки тощо. Запропонуйте ще гру з прищіпками. З різнокольорових прищіпок можна складати різноманітні фігурки. Або дайте дитині просто погратися – і вона із захопленням вловлюватиме інформацію. Це і сподівання батьків від гри виправдає, і дитині принесе задоволення та підготує її до навчання”.
15-10-2009, 10:22
0
4 032