Претенденти на посаду міського голови та в депутати міської ради дедалі активніше красуються перед виборцями. Але чи можуть мешканців Чернівців надихнути абстрактні заклики "Разом до кращого майбутнього", "Зміни своє майбутнє", "Будуємо країну разом", "Третя сила – це ви"?.. Або піар, коли будь-яку нагоду, навіть не варту дірки від бублика, використовують для критики. Виборці ж і без того знають, які в місті проблеми. А ось як їх вирішити – наразі запитання без відповідей. Чи можуть місцеві політики запропонувати щось нове виборцям і про що свідчить їхня політична реклама, ми запитали у політолога Ігоря Буркута.
– Якщо йдеться про вибори мера, я не бачу наразі чогось нового і яскравого. А щодо кандидатів у депутати, то їх взагалі не помітно і не чутно. Хоча є одна чудова технологія, яка дає гарантію обрання, – це обхід квартир, – зауважує Ігор Григорович. – А всі ці загальні фрази, які ми наразі чуємо, абсолютно неефективні.
– Нещодавно з’явилися листівки: "Федорук, не висувайся. Мешканці Барбюса". Як ви оцінюєте таку технологію?– Це застосування так званих "чорних" технологій, коли намагаються дискредитувати нині чинного політика за допомогою тих негативних фактів, які насправді є. Зсуви в Чернівцях розпочалися задовго до того, як мером став Федорук. І триватимуть, на жаль, ще дуже довго. Звичайно, в період виборчої кампанії звичайні виборці не займаються аналітичною роботою. Вони на подібні речі реагують суто емоційно. Тому і з’являються такі листівки, які повинні викликати негативне ставлення до чинного мера. Але я наразі не бачу жодного реального конкурента Федоруку. Адже всі, хто вже заявив про намір балотуватися, або не мають необхідного досвіду роботи, або маловідомі широкому загалу, або виглядають як технічні кандидати.
– Деякі ймовірні кандидати в мери використовують будь-які нагоди, щоби розкритикувати владу. Наприклад, один із них, взявши участь у спортивних змаганнях до Дня фізкультурника, зауважив, що для теперішнього мера одягнути спортивний костюм – це вже олімпійський рекорд… – Це типове явище. Воно завжди було, є і буде. У тому, щоб використовувати будь-який інформаційний привід для самореклами з одного боку і для критики конкурентів – з іншого, немає нічого дивного. Але не думаю, що з точки зору логіки чи економіки варто розбирати такі звинувачення. Тут йдеться про типовий технологічний хід.
– Наскільки вдалим на місцевих виборах є позиціонування на противагу відомим політичним брендам певної третьої сили? І як можна розуміти гасло "Стабільність і розвиток"?– "Стабільність і розвиток" – не нове гасло. Це було гаслом нині правлячої коаліції в парламенті. Тому не бачу тут оригінальності. А поняття "третя сила" дискредитовано ще в період минулих президентських виборів. Коли під цим гаслом виступали люди (маю на увазі Тігіпка), які зрештою опинилися в правлячій команді. І взагалі виборці дуже швидко звикають до різноманітних понять. Потрібно вигадувати щось нове.
– Чи є місце на місцевих виборах всеукраїнським політичним гаслам?– Вважаю, що міжнародні або всеукраїнські гасла на кшталт "Обираємо майбутнє" чи "Будуємо нову країну" – це позавчорашній день. Дієва річ – коли кандидати кажуть, що разом із виборцями відремонтують дитячі майданчики, наведуть порядок із незаконними автостоянками під вікнами будинків тощо. Але наразі таких речей не чую від майбутніх обранців. Тому в мене немає бажання віддавати свій голос за кандидатів, які розповідають щось малозрозуміле для виборця.
– Якщо виборча кампанія розвиватиметься так надалі, чи не зіткнуться виборці з проблемою: а за кого взагалі голосувати?– Це дуже серйозне запитання, і мене непокоїть, що на виборчі дільниці прийде мінімум людей. Взагалі для місцевих виборів характерно, що на них голосують менше, ніж на національних. Але це було пов’язано з особливостями попередніх кампаній. Тож ми вперше маємо окрему кампанію виборів до місцевих органів самоврядування, тому ще немає досвіду. І найголовніше те, що депутати не зрозуміли свою відповідальність, яка значно зросла, а виборці не зрозуміли, що в них тепер більше важелів впливу на депутатів. Депутата потрібно обирати осмислено. І насамперед потрібно думати, кого ми обираємо за мажоритарними списками.
Марина Карасьова
30-09-2010, 11:46
0
3 224