Верховна Рада ухвалила зміни до закону про місцеві вибори.
Із закону про місцеві вибори виключена вимога про обов’язкову реєстрацію місцевих організацій партій щонайменше за 365 днів до дня виборів для участі в них. Скасування цієї норми дозволить взяти участь у виборах "молодим" політичним силам Сергія Тігіпка, Арсенія Яценюка, Анатолія Гриценка.
Крім того, згідно із законопроектом, до складу територіальних виборчих комісій може входити від дев’яти до 18 осіб, при цьому від партій, які представлені у Верховній Раді, до складу комісій можуть бути включені не більше, ніж 15 кандидатур. Від партій, не представлених у Верховній Раді, але які мають намір висунути своїх кандидатів на відповідних виборах, може бути включено не більше, ніж три кандидатури.
На думку Ігоря БАБ’ЮКА, директора Буковинського центру виборчих технологій, така ситуація з внесенням змін до виборчого законодавства за десять днів до старту виборчої кампанії нагадує пожежників, які приїхали на місце, де вже усе згоріло.
– Формування територіальних виборчих комісій все одно залишили за більшістю. Партіям, які не представлені у парламенті, дали лише по три місця у територіальних комісіях. А на місцеві вибори йтиме дуже багато партій. Як вони розподілятимуть представників у тервиборчкоми? – каже експерт. – Систему жеребкування не розроблено. Кандидатури трьох членів комісії від непарламентських партій розглядатиме ЦВК.
– Норма у 365 днів була абсурдною взагалі. Цю норму не потрібно було вводити, щоби потім скасовувати, – каже Ігор Баб’юк. – Якщо будуть дії, які нагнітатимуть ситуацію, вносити зміни та приймати рішення можуть навіть під час проведення виборчої кампанії.
З точки зору європейської традиції, згідно з якою за рік до виборів не вносять жодних змін, заслужений юрист України Борис РУСНАК не підтримує внесення змін до виборчого законодавства. Але з точки зору того, що закон прийняли такий, за яким не можна було проводити вибори, зміни треба було вносити, каже експерт.
– Інша річ – погано, що так пізно прийняли зміни, – говорить експерт із виборчого законодавства. – Норма закону, яка передбачає процес формування тервиборчкомів, не відповідає засадам рівності виборчого процесу. Чому ті партії, які мають фракції у парламенті, матимуть по троє представників у комісії? А на решту непарламентських партій, яких може бути й півсотні, дають лише по три місця у комісії. Такий принцип формування комісій не може зумовити їхню об’єктивну роботу. А ЦВК нині сформована за партійною ознакою, у ній більшість має Партія регіонів. Яка ж тоді може бути об’єктивність?
Громадська організація "Комітет виборців України" позитивно оцінює поправки до закону про місцеві вибори, але називає їх лише "фасадними" змінами на догоду Заходу.
Голова КВУ Олександр ЧЕРНЕНКО вважає, що ухвалюючи такі зміни, депутати мали лише політичні мотиви, адже, за його словами, попри позитивні норми, передбачені у зміненому законі, представники коаліції так і не дозволили самовисуванцям брати участь у виборах на посаду міських голів.
– Це швидше півкроку в бік демократії. І то зумовлені не бажанням покращити вибори, а бажанням їх ускладнити для конкурентів правлячої партії, – каже Олександр Черненко.
Голова КВУ переконаний, що ухвалені зміни про збільшення складу територіальних виборчих комісій лише внесуть хаос у виборчий процес, а їх формуватимуть місцеві держадміністрації невідомо за яким принципом.
Ольга ГНІДАН
2-09-2010, 10:45
0
2 294