RSS logo rss  |  Вхід: Вхід в Молодий Буковинець
Головна | Війна з Росією | Допомога захисникам | ПРО ЧЕРНІВЦІ | Афіша | Історія успіху | Історія успіху Редакційна політика | Про нас | Підпишись Приєднуйся до читачів Приєднуйся до читачів Приєднуйся до читачів
  Новини: Чернівців | України | Світу | » Політика | » Економіка | » Культура | » Спорт | » Здоров'я | » Кримінал | » Життя | » Фото | » Відео |

Максим Опанасенко, бюро журналістських розслідувань "Свідомо" для "МБ"

"На тестових завданнях абітурієнт лише розставляє "галочки" і насправді може нічого й не знати. А справді талановиті діти можуть просто розгубитися і погано пройти тестування".

Так віце-прем’єр Володимир Семиноженко обгрунтовує повернення вступу до вузів через екзамени – а не лише за результатами тестів, як було в останні два роки.

Проти цього висловилася більшість українців, які вважають, що іспити – це корупція.
Чи можливо тестувати так, щоби було видно здібності абітурієнтів? "Свідомо" запитало про це Олександра Ляшенка, академіка-секретаря відділення загальної середньої освіти Академії педагогічних наук. Його вважають найбільшим спеціалістом у тестах в Україні, він очолював групу, яка вигадала, як тестувати здібності.

– Ректори університетів скаржаться, що через тестування, які зараз проводять, не можуть розгледіти "своїх" студентів.

– Розмови про пошук "свого студента" почав ректор КПІ Михайло Згуровський, і я це можу легко пояснити. Раніше вони обирали "свого" студента за допомогою довузівських курсів. Тоді діти, які їх закінчували, складали вступні іспити заздалегідь і проходили на навчання раніше за всіх. Це обирання "своїх" за пільгою – людина платить гроші, ходить на курси і стає студентом.

З цього і почалися розмови, що зовнішнє незалежне оцінювання не дає змоги розгледіти абітурієнта, впевнитися, що він підходить для цього факультету чи вузу загалом.

– А тестування здібностей допоможе цьому?

– Ці тестування визначають загальну компетенцію. Не спеціальну чи вузькопрофільну, а загальну. Тобто, не важливо, куди піде навчатися абітурієнт. Якщо він успішно проходить це тестування, значить у нього є здібність до самого процесу навчання, можливість адекватно отримувати і накопичувати знання – не важливо, які.

В Америці є такі тести – SAT (Scholastic Assessment Test – "тест шкільних здібностей") – вони обов’язкові для вступу в усі найпрестижніші університети. Тому що не завжди важливо, що ти знаєш. Важливо, чого ти можеш навчитися.

І якщо проводити такі тестування разом із зовнішнім незалежним оцінюванням, можна повноцінно оцінити знання і здібності кожного абітурієнта.

– Можете навести приклад?

– Ось:
Який кут утворять стрілки годинника, якщо час – 14.55?
а) 90;
б) 100;
в) 105,5;
г) 117,5;
д) 120.

– І яка правильна відповідь?

Варіант г. Коло має 360 градусів. На годиннику – 12 поділок. Значить градус між двома сусідніми поділками дорівнює 30. (360:12 = 30). Якщо на годиннику 14.55, то до 120 градусів не вистачає зовсім трішки. Це трішки – 30 градусів:12 позначок = 2,5 градуса. 120-2,5 = 117,5.

В цьому завданні треба вміти тільки ділити і логічно думати. Якщо людина справляється з такими завданнями, значить її можна навчати складних математичних правил.

– А ви знаєте позицію нового міністра освіти щодо можливості тестувати здібності?

– Ні, жодних намірів Дмитра Табачника з приводу цих тестів я не знаю. Ми працювали з Іваном Вакарчуком, він володів цією інформацією, і можна було передбачити його дії.

А зараз мені потрібно йти до Табачника і розповідати, що це таке і для чого ми його розробили. Яка буде його реакція – не можу уявити.

– А яким був план, затверджений Вакарчуком?

– Ми підготували перший варіант тестів і апробуємо його в чотирьох провідних університетах – Харківському, Донецькому, Львівському, Київському. Цей етап закінчується у вересні цього року. На другому етапі ми будемо випробовувати ці тести ширше – на 200 учнях і 200 студентах-першокурсниках. Ми хочемо перевірити, наскільки їх компетентність відрізняється від учнів. Якщо різниця не суттєва, значить тест працює нормально. Якщо суттєва – тест не придатний і доведеться його вдосконалювати.

2012 року – на останньому етапі – виходимо на регіональний масштаб. До цього ми вже повинні запропонувати повністю всю технологію цих тестів.

– Чому саме 2012-го?

– Цього року через 12-річне навчання у школах абітурієн­тів-випускників не буде. Будуть вступати ті, хто закінчив школу раніше. І власне, цей тест розрахований саме на випускників минулих років.

– А чим погано повернутися до іспитів?

– Що таке екзамен? Це суб’єктивна оцінка – хто би і що не робив. Оцінка, яка переважно виражає ставлення викладача до тієї чи іншої дитини. Буде оцінювати цю дитину інший викладач – буде інша оцінка.

Я колись зробив експеримент. Контрольну роботу свого студента дав на перевірку своїм колегам. І діапазон оцінок був від трійки до п’ятірки за п’ятибальною шкалою. Одна й та сама робота! Ось вам і різниця. Так само і під час вступу.

І справа зовсім не в корупції і навіть не в хабарах. Тут зовсім інше.

Чим вирізняється тестування? Це засіб, який дозволяє вимірювати знання. На звичайному іспиті ти витягуєш білет – знаєш не знаєш, якось відповідаєш. Можеш сподобатися викладачеві, він поставить гарну оцінку. Ні, тоді буде погана оцінка. А завдання має бути завжди однозначне – я або знаю, або не знаю – третього не дано.

– Скільки грошей було витрачено на розробку тестування здібностей?

– У нас не було фінансування. За винятком запрошення експертів із США. Ми провели п’ять семінарів і, власне, отримали кошти тільки за переїзд, харчування і проживання гостей. Жодної зарплатні чи гонорарів ніхто із нас за розробку цих тестів не отримує. Це люди-ентузіасти.

Нам і не потрібна жодна фінансова підтримка. Нам потрібно лише, щоби викладачів, які працюють над розробкою тестів, ректори їхніх навчальних закладів відпускали на семінари. Вони тривають зазвичай тиждень, і для вчителів є великим навантаженням проводити вранці лекції, а вдень їхати на семінар. 

З історії

Cистему тестування здібностей почали створювати у США 1924 року. Тоді солдати поверталися з війни, і виникла проблема з їхнім навчанням у вузах.
Було утворено College Board – раду ректорів найбільших університетів США, яка 1926 року закінчила розробку SAT (Scholastic Assessment Test – "тест шкільних здібностей") – тест загальних здібностей. Він повинен був перевіряти не знання вступника в тій чи іншій галузі, а потенціал абітурієнта, його можливість швидко вчитися, отримувати і засвоювати знання і ефективно застосовувати їх на практиці.
Тести SAT за весь час існування зазнали мізерних змін і на сьогодні є обов’язковими під час вступу у найпрестижніші американські вузи – Гарвард, Прінстон, Єль.
Рішення розробити такі плани в Україні прийняв міністр освіти та науки Іван Вакарчук. 29 січня 2009 року, згідно з наказом МОН, створена робоча група. Основне завдання – дослідити міжнародний досвід і створити подібні тести в Україні. 
16-04-2010, 10:50
Коментарів 0 Переглядів 5 117


Внаслідок аварії загинули 17-річна дівчина та 30-річний чоловік

Дівчина спакувала потрібні військовим речі в коробки, які так і назвала – "коробка допомоги"
• Новини партнерів
купити айфон 15 у Львові, ціни в Україні

ФОТОРЕПОРТАЖ Переглянути всі фоторепортажі


«По ліки їду дев’ять кілометрів». Блог Людмили Осадчук
Як живуть мешканці села Чорнівка, яке приєднали до Чернівецької територіальної громади
Долар не буде вищим за 47 гривень. Блог Богдана Сторощука
Які будуть ціни, курс долара та інфляція у 2025 році
ВІДЕО Переглянути все відео

Паровоз не курсував уже понад 60 років

Чернівецька філія Державного підприємства "Івано-Франківський науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації" — це надійний партнер із забезпечення точності вимірювань, сертифікації продукції та відповідності стандартам. Філія запрошує до співпраці місцевих виробників, організації та фірми, які займаються виробництвом, експортом та імпортом, реалізацією продукції.

"Профі-Центр" — це не стереотипне середовище для вивчення іноземної. Насамперед це осередок, який має не тільки ефективну навчальну базу, яку може запропонувати студентам, а й відповідні підтвердження цьому.

Кожен маленький гість отримає солодкий подарунок за віршик чи талант. Варто лиш продекламувати віршик чи розповісти, яким чемним був цього року.