Сьогодні влаштуватися на роботу вчителем важко. А тим більше, у Чернівцях. У цьому кореспондент "МБ" переконалася сама, спробувавши знайти роботу педагога.
Захопивши свій диплом магістра української філології, пішла до відділу кадрів міського управління освіти. Мене повідомили, що працевлаштування розпочнеться після 20 серпня, а поки що можу записатися в чергу.
– Ви, звісно, можете написати заяву на працевлаштування, але цього року вам навряд чи пощастить, – сказала головний спеціаліст міського управління освіти Світлана УСТІНОВА. – Тим паче з вашою спеціальністю вчителя української мови та літератури. Педагогам зараз дуже важко знайти роботу. Якщо десь працюєте, тримайтеся роботи. Час від часу заходьте до нас, можливо, наступного року з’явиться вакансія.
Ставши у чергу, я поцікавилася, яка за порядком у цій черзі. Виявилося – 49-та…
Вирішила все-таки піти до
кількох чернівецьких шкіл.
– У нас немає жодної вакансії, – повідомив директор однієї з міських шкіл. – Ні вчителя української мови, ні педагога-організатора, ні навіть секретаря. Хіба що (киває в бік секретарки – авт.) будете нашу секретарку "підсиджувати". Все ж можете прийти наприкінці серпня. Можливо, щось зміниться. Землетрус, наприклад, станеться…
– У нас своїх педагогів ніде подіти, – розвів руками директор іншої школи. – Маємо п’ять учителів української мови та літератури, і всі вони працюють не на повну ставку. Та що там казати, коли наша секретарка за фахом – учитель хімії.
Починала секретаркою, а потім стала вчителькою
У схожій ситуації опиняються десятки випускників педагогічних спеціальностей.
– На початку п’ятого курсу нам в університеті порадили шукати собі роботу відтепер, щоби наприкінці навчального року здати відношення на працевлаштування, – розповідає випускниця математичного факультету ЧНУ Інга, яка навчалася за держзамовленням. – Бо університет навряд чи зарадить із роботою. Як мені розповіла людина, що часто буває у відділі кадрів при університеті, цього року в них лише три вакансії вчителя математики в області, та й то одна з цих шкіл – румунська. Всі інші місця – у Миколаївській, Херсонській, Сумській областях, причому в глухих селах. Отож вибір: або шукати роботу самому, або університет "працевлаштує", відправивши кудись у село. Тому ще з березня почала шукати роботу вчительки в міській школі. Знайомі організували мені зустріч з одним із керівників міського управління освіти. Проте мені нічого не пообіцяли, сказали лише прийти, коли отримаю диплом. Я намагалася запропонувати керівникові гроші, але вона відмахнулася, запевнивши, що такими речами не займається. Зараз перебуваю в черзі і не знаю, чи отримаю роботу. Якщо ні – буду шукати щось інше. Чула, що торік влаштуватися до міської школи коштувало 800 доларів, а вчителем у початковій школі – 600 доларів. Цього року, як розповідала одна випускниця, яка хотіла влаштуватися, робота вчителя в "крутій" школі коштує тисячу євро.
А студент факультету історії, політології та міжнародних відносин Володимир, хоч і намагався знайти в школі місце вчителя історії, так ні на що й не натрапив.
– Ходив школами, "пробивав" роботу через знайомих, але поки що немає місць, – зітхає Володимир. – Керівництво шкіл каже, що їм ніде своїх учителів подіти. Можуть хіба що виділити мені кілька годин із викладання допризовної підготовки юнаків, адже я ще пройшов військову кафедру. Та за це будуть платити копійки, це хіба що "на чай".
Навіть тим, хто все-таки влаштувався , місце далося нелегко.
Коли випускниця філологічного факультету Надія БІЛОУС звернулася до управління освіти, там була лише вакансія на посаду секретарки в Чернівецькій школі №24. Тож дівчина рік працювала секретаркою, отримуючи 600 гривень на місяць. Але вона з дипломом магістра філології мала право заміняти вчителів української мови та літератури. Після кількох таких замін керівництво школи помітило Надію. І коли в школі з’явилося кілька вільних годин, її оформили на півставки вчителем української мови та літератури.
Навіть у селі знайти роботу вчителя проблематично. Випускниця філологічного факультету ЧНУ Тетяна після закінчення навчання довго не могла працевлаштуватися.
– У центрі зайнятості мене направляли на птахофабрику, до кафе, ресторанів, – розповідає Тетяна. – Коли казала, що це не за моєю спеціальністю, працівники центру відповідали, що вчителеві української мови знайти роботу сьогодні нереально. На щастя, мені все-таки знайшлася робота в одному з міських музеїв.
Педагогів перевчають на менеджерів з туризму та економістів
Як повідомила "МБ" Світлана Устінова, усі вільні місця в школах (практичного психолога, вчителя німецької мови, вчителя хімії, інструктора з фізичного виховання у дошкільному закладі) були заповнені ще у лютому. І зараз вакансій на посаду педагогів у міських школах взагалі немає.
– Через кризу педагоги бояться залишати місце роботи, – каже Світлана Павлівна. – Якщо впродовж першого семестру 2008-2009 навчального року в школах, дитсадках, позашкільних закладах звільнився 291 педагог (дев’ять відсотків від загальної кількості), то в другому семестрі – лише 61 вчитель (1,2 відсотка від загальної кількості). Такого ще не було ніколи, навіть коли тимчасово закрився Калинівський ринок!
Світлана Устінова розповіла, що в чергу на працевлаштування можна записуватися впродовж усього року. Найбільша черга зараз на посаду вчителя початкових класів – за словами пані Світлани, педагогічний коледж випускає таких учителів більше, ніж відділ кадрів спроможний влаштувати. Після них ідуть учителі української мови та літератури, а також випускники факультету іноземних мов, математики. Зате кого не вистачає – так це інструкторів фізкультури в дошкільних закладах, музичних керівників.
– Точні дані про кількість вакансій у нас будуть після 15 серпня, – додає Світлана Устінова. – Все ж я не вважаю, що ситуація кардинально зміниться.
– На сьогодні вакансій немає, у серпні будемо знати точніше, – повідомив завідувач сектору кадрової роботи та правового забезпечення Головного управління освіти ОДА Дмитро МАРКУ. – На сьогодні знайшли роботу лише тим випускникам, які навчалися за цільовим направленням.
На запитання, скільком відсоткам державників обласне управління зазвичай знаходить роботу, Дмитро Марку не відповів, пославшись на зайнятість.
За словами заступника директора міського центру зайнятості Євгена БУРАЧКА, із півтори тисячі безробітних, які перебувають на обліку центру, педагогів мало – не більше п’яти-шести. Адже працевлаштуванням педагогів займається міське управління освіти, тож усі вакансії знаходяться на обліку там.
– Серед педагогів, які стають до нас на облік, найбільше філологів, а також географів, біологів, учителів початкових шкіл, – перелічує Євген Бурачок. – Шанси знайти їм роботу малі. Тих педагогів, які не можуть знайти роботу за фахом, ми на безкоштовних курсах перевчаємо на менеджерів з туризму. Курси тривають чотири місяці. Вони також дають економічну освіту. Пройшовши їх, можна працювати бухгалтером. Після цих курсів значно більше шансів знайти роботу. Адже туристичних агентств у нас багато.
КОМЕНТАРІ:
Галина КОЛОСЮК, начальник відділу кадрів ЧНУ:
– Зазвичай нам вдається працевлаштувати 92-94 відсотки державників. Якщо платник має бажання, ми можемо йому також дати направлення. Звісно, у чернівецькій школі знайти місце значно важче. Місто майже не виставляє вакансій.
На 10 березня цього року було 250 вакансій. Із них 132 – у Рівненській області, шість – у Львівській, 75 – у Чернівецькій області. Із цих 75 вакансій 19 місць – за цільовим направленням, тобто випускники поїдуть працювати до своїх сіл. Чотири місця – у Чернівцях, проте вони вже зайняті. Взагалі ці 250 вакансій уже майже заповнені. Чи погоджуються випускники їхати працювати до інших областей? А що їм залишається, якщо немає роботи? Цього року університет закінчать за педагогічним напрямком 476 студентів денної форми навчання.
Андрій ВОВК, заступник директора з навчально-виховної роботи школи №42:
– У нашій школі вакансії з’являються нечасто. Нещодавно потрібен був учитель фізкультури. Втім, ми швидко його знайшли. Молодим педагогам, які шукають роботу, раджу не опускати рук: записуватися в чергу на працевлаштування, навідуватися до відділу кадрів, щоби запитати про роботу. Можете спочатку влаштуватися секретарем, лаборантом у школі. Скоро закінчиться той час, коли до шкіл ідуть учні, що народилися в період низької народжуваності. Тож через три-чотири роки кількість класів буде збільшуватися, а відповідно виникне потреба у вчителях.
Олександр ЛЕБІДЬ, прес-секретар прокурора області:
– В області не зафіксовано випадків давання чи вимагання хабара за влаштування на роботу вчителем. Зафіксувати їх вдається дуже рідко й в Україні. Адже той, хто дає хабар, хоче влаштуватися на роботу, і він не буде скаржитися на того, хто йому допоміг. Тим паче, що кримінальна відповідальність загрожує і тому, хто бере хабар, і тому, хто його дає.
Галина МАРКІВ
25-06-2009, 11:42
0
13 674