Речі також плачуть

у номері / культура, шоу-бізнес
2 018
0
Припускаю, що на запитання, що пише український письменник Андрій Содомора, не кожний професор численних кафедр української літератури відповість: "Вишукану імпресіоністичну прозу". Так вже сталося, що майстра нюансованих новел і шкіців знають переважно як перекладача грецьких і римських авторів. Та зовсім нещодавно слава наздогнала таки пана Андрія: його нова прозова книга "Сльози речей" перемогла в номінації "Художня література" в рейтингу ЛітАкцент-2010.

Варто нагадати, що раніше були видані львівським "Літописом" (саме це видавництво і стало відкривачем Содомори-прозаїка) "Наодинці зі словом", роман-есе "Під чужою тінню", "Сивий вітер", книга літературних портретів "Лініями долі" – разом понад тисячу чотириста сторінок. А "Сльози речей" опублікувала літературна агенція "Піраміда" в серії Василя Габора "Приватна колекція", і завдяки цій книзі Содомора-прозаїк став нарешті помітний ширшому читацькому колу, обійшовши фіналістів рейтингу ЛітАкцент-2010 Івана Малковича і Тараса Прохаська.

А тепер про очевидне: Содомора – європейський письменник, незважаючи на те, що європейські літератури поки що не засвоїли його художніх осягнень. Його проза ввібрала у себе європейську літературну традицію від першопочатків, адже Андрій Олександрович переклав цілу полицю античних класиків, без яких неможлива жодна європейська література. А в осерді цієї традиції – людина, особистість, рефлектуюче "я". Ідеальний світ живої античності зіштовхується в свідомості Содомори з непрогнозованою руханкою теперішнього буттєвого плину, в який занурено безліч більших і менших речей. Усі ті речі єднає спільна доля – проминання. "Все йде, все минає – і краю немає...". Думка не нова, та надзвичайно чіпка і невідчепна. А тому – і сльози речей. Звичайно ж, Содомора не має наміру охопити своїм співчуттям усі зримі і незримі речі світу – його цікавлять зафіксовані пам’яттю речі, відтворювані час до часу внутрішнім зором події, котрі мали місце лише один раз, а в пам’яті перетворилися на щось подібне до запису. Те, що зберігає індивідуальна пам’ять людини, все ще належить людині. Зовнішнє, яке вислизло з фіксування пам’яттю, западається в небуття остаточно.

У новелі "Рукавичка", що відкриває книгу, потрапляння випадкової речі у банк пам’яті унаочнено: персонаж-оповідач знаходить на снігу чорну жіночу рукавичку, та не наважується її підібрати. За хвилину він бачить жінку, що тримає в руці лише одну рукавичку, і не наважується зав’язати з нею розмову. Жінка, заглиблена у свої думки, сама до себе посміхається, і оповідач не хоче зруйнувати втручанням настрій незнайомки. Потім оповідач зізнається, що безліч разів уявляв, як розгорталися б події, якби він підняв загублену рукавичку і віддав би її неуважній власниці. Так чи так, а найпевніше, що вони, обмінявшись приязними фразами, однаково б рушили кожен у своєму напрямку. Оповідач не припускає, що з випадкового знайомства могла б розпочатися розлога романна історія.

Історії, навіть найрозлогіші, з найнесподіванішими сюжетами, теж проминають, а тому не розвиваються у Содомори далі зав’язки, або ж навпаки – розпочинаються з кінця, коли все чи майже все вже в минулому. Письменника цікавить як смислове наповнення не переміщення персонажів, а вловлювання, сказати б, "атмосферних явищ", настроїв, тонких незримих субстанцій, які виконують роль провідників між так званою дійсністю і пам’яттю. Речі належать буттю, але торкаються і людини, огортаються людською увагою і навіть любов’ю. Ці доторки таємничим чином запам’ятовуються і безліч разів прокручуються у пам’яті як персональна фільмотека. Читач, який бере до рук книгу "Сльози речей", щедро ілюстровану настроєвими світлинами Андрія Кіся, потрапляє не у Львів-який-насправді-є і куди прибувають численні туристи, а в лабіринт пам’яті Содомори, що вибудувався під впливом львівських вуличок-лабіринтів. У ньому більше важать враження, напівтони, ледь вловимі запахи, незвичайні звуки (як, наприклад, протяжний звук, який видобуває з рейок трамвай на повороті), світлотіні, інтонування, ніж послідовна розповідь про переміщення персонажів чітко визначеним часопростором.

Проза Содомори лірична в тому сенсі, що не обходиться без рефлектуючого автора, вписаного в текст. Цей автор-персонаж не надто соціалізований, не спішить означувати свою професійну приналежність, хоча, безумовно, інтелігентний. Ситуації, в які він потрапляє, можна окреслити як зустрічі з "особливим у звичному і повторювальному": прохід вуличкою, обсервування з вікна рейсового автобуса, приглядання до життя інших людей, знайомих, незнайомих, сусідів, а також до рослин і тварин... Деколи інші люди стають персонажами переднього плану (новела "Фотель пана Дучака"), відсуваючи оповідача в тінь, та частіше автор-оповідач і персонаж, який його привабив, перебувають у рівноправних позиціях, поки персонаж не зникає з поля зору оповідача (новела "Вітряк"). Содомора намагається не втручатися в плин істот і речей, не гальмувати і не пришвидшувати його, а також, здається, мимоволі іронізує над занадто послідовним "обречевленням" світу, в якому речі перетворюються на колекції непотрібного мотлоху, якого так важко позбутися.
Віктор НЕБОРАК
Шановний відвідувач, Ви зайшли на сайт як незареєстрований користувач. Ми рекомендуємо Вам зареєструватись або зайти на сайт під своїм ім'ям.

0 коментарів

Ваше ім’я: *
Ваш e-mail: *
Код: Натисніть на зображення, щоб оновити код, якщо він нерозбірливий
Введіть код:

Новини Дня

13:47
На Буковині експортер відшкодував 5 млн несплачених податків
13:32
Ударила ножем в спину: на Буковині затримали жінку, яка поранила свого чоловіка
13:15
Практичні поради щодо вибору меблів для маленьких квартир*
реклама
13:13
Чи корисна гаряча вода з лимоном: уся правда про розрекламований чудо-напій
12:59
У Чернівцях на будівельному майданчику загинув 20-річний чоловік
12:48
Курс валют у Чернівцях 31 січня
12:36
На Буковині рятувальники дістали водія з авто, яке з'їхало у кювет та перевернулося
12:16
Від музичного вечора до унікальних традицій: куди піти у вихідні у Чернівцях - дайджест
11:56
На Буковині врятували чоловіка, який впав у яр та травмувався
11:35
21 рік свого життя присвятив службі: на Буковині від важкої хвороби помер поліцейський Віталій Лютак
11:26
Зіткнулися дві автівки: у Чернівцях сталася ДТП
11:09
На Буковині поліція розслідує можливе порушення на зборах за перехід церкви від УПЦ МП до ПЦУ
10:39
Прем'єр-міністр Угорщини знов пригрозив накласти вето на санкції проти Росії через транзит газу
10:19
На Буковині сталася ДТП: травмувалася жінка-пішохід
09:59
Хотів привласнити бізнес: СБУ затримала депутата, який замовив убивство підприємця
09:43
ЗСУ: війська РФ вночі запустили понад 100 БпЛА по Україні, 59 – збили
09:32
Нацбанк України очікує підвищення тарифів на комуналку: коли це станеться
09:16
Україну за рік залишили ще пів мільйона осіб, і масове повернення малоймовірно
08:59
Втрати РФ за добу склали майже 1700 солдатів - Генштаб
08:42
Росія знову вивела ракетоносій у Чорне море: який можливий залп
08:21
Росіяни вдарили по 10 громадах Сумщини
08:02
Температурний рекорд в Чернівцях та прощання з воїном Павлом Мельничуком: головні новини минулої доби
07:45
Яке сьогодні, 31 січня, свято – все про цей день, яке церковне свято, що не можна робити
07:30
Планові знеструмлення: де на Буковині 31 січня не буде світла
07:15
І це не коров'яче. Дієтолог назвала молоко, яке корисне для серця та шлунку
Більше Новин

Колонка

Читають Коментують

Свіжий номер

Афіша

452 0

Чернівецький академічний обласний український музично-драматичний театр ім. Ольги Кобилянської

"Сіді Таль. Аідише нешуме" 2 лютого, 17:00 “Аідише нешуме” в перекладі з ідишу означає – “єврейська душа”. Саме так можна сказати про артистку єврейського театру, видатну Сіді Таль.

31 січ 2025
467 0

Чернівецький академічний обласний український музично-драматичний театр ім. Ольги Кобилянської

"Гном Джером і пів кілограма цукру" 2 лютого, 11:30 Це історія з життя лісових героїв, які навчаються у школі танців. Вони люблять пустувати, смішно жартують і співають пісні.

31 січ 2025

політика, влада

економіка

здоров'я

культура

спорт

Каталог фірм