Майже третину майстерні художника-реставратора, завідувача реставраційного відділу Художнього музею Володимира Краснова займає величезна ікона "Житіє святих" на підрамнику. Її розміри – 2,5 метра на півтора. На полотні відтворено всю Біблію – сотні облич святих, цілі сюжети. На столі – палітра з фарбами, лаки, пензлі, лупа, мікроскоп, хірургічний скальпель. Так виглядає майстерня, де й побував кореспондент "МБ".
"Картина була
в жахливому стані – порізана, деформована"
– Ікона тривалий час зберігалася у фондах художнього музею, була згорнута в рулон, – розповідає Володимир КРАСНОВ. – Її придбали 1988 року за 300 карбованців. Картина намальована невідомим художником ХІХ століття. На жаль, ми не знаємо, у кого саме її придбали, де вона перебувала – у церкві чи в когось вдома. Зараз наші дослідники намагаються дізнатися це. Коли ми з директором музею Інною Кіцул розгорнули ікону, побачили, що вона у жахливому стані: порізана, деформована, у багатьох місцях майже повністю стерті обличчя святих, втрачені цілі композиції. Але це дуже цікава робота, тому я виявив бажання зайнятися нею. Майже два роки вже працюю над цієї іконою. До речі, назвати її картиною можна було умовно. Ікона майже розсипалася в руках. Тому робота є надзвичайно складною та делікатною. Відновити ікону "Житіє святих" нам допомагають священики Святодухівського собору. Вони вже оглянули її, пообіцяли розшифрувати написи по краях. Після завершення реставрації ікону виставлять в одному із залів музею для огляду. Поруч вивісять фотографії, за якими відвідувачі зможуть відстежити весь шлях її повернення до життя. Такої багатосюжетної кольорової картини їм ще не доводилося бачити в нашому музеї. Це щось неймовірне. Усю Біблію відображено на полотні. Я людина віруюча, тому перед роботою молюся.
"Є багато фарб, які легко підібрати до епохи та відтінку"
Володимир Краснов – єдиний у Чернівцях має допуск до реставрації старовинних ікон і картин. Він закінчив Харківський художньо-промисловий інститут, де отримав першу категорію реставратора станкового олійного та темперного живопису.
– Разом із київськими реставраторами я відновлював історичну картину французького художника, виготовлену на замовлення Петра Першого, в музеї Полтавської битви. Це було велике полотнище шести метрів довжини на три метри ширини, – пригадав Володимир Миколайович. – А в Харкові реставрував відому картину Рєпіна "Запорожці пишуть листа турецькому султану". У Чернівецькому художньому музеї відреставрував майже сотню старовинних ікон та картин – як відомих, так і невідомих художників. Деякі з них можна побачити в експозиції. Фарбу можна відновлювати лише в тих місцях, які добре видно. Те, що втрачено, скажімо, стерте обличчя людини чи композиції, самостійно не відновлюю. Інколи доводиться шукати аналоги в світовій практиці. Зараз є дуже багато видів фарб, тому їх можна легко підібрати відповідно до епохи та відтінку. Застосовую пензлі різних розмірів, та в основному – дуже тонкі. Робота ця надзвичайно скрупульозна, тому доводиться користуватися мікроскопом і збільшувальним склом. Пристосував навіть хірургічний скальпель.
У залах на другому поверсі висить чимало ікон та картин, відновлених Володимиром Красновим. Реставратор показує їх. Серед ікон – "Христос Пантократор" (XVIII cт.), "Свята Магдалина і свята великомучениця Варвара" (перша половина ХІХ ст.) тощо.
У сховищах музею є ще багато цікавих ікон – на дереві та полотні, які Володимир Краснов хотів би відреставрувати. "Щойно завершу роботу над "Житієм святих", одразу ж візьмуся за іншу ікону", – запевнив реставратор.
– А ще я намалював майже 400 своїх картин, – розповів Володимир Краснов. – Це портрети відомих чернівчан, пейзажі, графіка. Чимало моїх робіт за кордоном.
Надія БУДНА
805
0
Свіжий номер №47, 21 - 27 листопада 2024 року