Крики, скандали, зачинені кіоски – на Калинці тільки й розмов, що про перевірки. На ринку підприємці обурюються перевірками податкової, збирають наради і намагаються довести, що "трясуть" їх несправедливо. Кажуть, що у них вимагають документи про походження товару – а раніше, мовляв, цього не було потрібно. "Під прицілом" перевірок – переважно продавці шкіряного та хутряного одягу, золота, мобільних телефонів.
– Мене перевіряли минулого вівторка, – розповіла підприємець Марія ЦЮРУПА, яка продає шкіряний одяг. – Зайшло п’ятеро податківців, які дві години перераховували весь товар, все записали, нічого не пояснили. Не те, що торгувати не могла – інсульт можна було отримати. Я на єдиному податку, а нарахували мені товару аж на 300 тисяч гривень. Якби було більше 500 тисяч, надлишок, мабуть, забрали б. А рахували все – браковане, потоплене під час повені. Одразу почали вимагати у мене документи про походження товару, про розмитнення. А цих документів тут ніхто не має! 15 років торгую без них, і досі ніхто про них не питав. Я закуповую куртки в Україні, сама їх не завожу – в кого маю брати документи? Дали мені строк, щоби навести лад – два тижні. А де взяти документи – не знаю. Якби держава зробила фірму, яка би займалася розмитненням – я би заплатила, щоб оформити документи.
Сусідку Марії Цюрупи по ряду також намагалися перевірити. Але, за словами жінки, підприємці з усього ряду зчинили такий галас, що перевірка не відбулася.
Скаржаться ті, хто не мають документів– Раніше такого ніколи не було, – каже продавець шкіряного одягу Ірина ПРІЦ. – Люди не проти мати ці документи. Але де їх взяти? Їх ніхто не видає. Усі знають, хто возить товар із-за кордону. І цих великих бізнесменів чомусь не чіпають. А "трясуть" дрібних, тих, хто перекуповує і продає. Самі покупці у нас ще ніколи не питали документів про походження товару – наші люди ще не доросли до цього. Клієнтами є переважно постійні покупці. І якщо виникають проблеми, ми і гроші повертаємо, і товар за свій рахунок ремонтуємо.
– Мене податкова перевіряла два тижні тому, – розповів приватний підприємець Анатолій ВАСИЛЬЧУК, який торгує ювелірними виробами. – Знайшли помилку, нарахували кілька тисяч гривень штрафу. Я до них претензій не маю – про перевірку попередили, порушення я таки допустив. Товар мені також рахували, я у 500 тисяч гривень вклався. А взагалі документи у мене в порядку. Мені легше працювати легально, а не закриватися й ховатися під час перевірок. Люди на ринку масово скаржаться на перевірки – але це ті, які не мають документів. А в мене все є, тому й не боюся. Так простіше працювати.
Легальність товару підтверджує митна декларація або акт закупки
Які ж документи потрібно мати підприємцям, щоби працювати спокійно, і скільки триватимуть масові перевірки – про це розповів Сергій ЛЄСНІК, заступник начальника Державної податкової інспекції у місті Чернівці.
За його словами, нещодавні перевірки Калинівського ринку – це звичайний режим роботи. Така робота триватиме постійно.
Насамперед звертають увагу на те, щоби підприємці мали документи про походження свого товару. Згідно з законом, приватні підприємці, які працюють на спрощеній системі оподаткування і сплачують єдиний податок, повинні вести журнал обліку доходів та витрат. Усі графи у журналі повинні бути заповнені. Зокрема там вказується і походження товару. І щоб вказати його, підприємець повинен мати підтверджуючі документи. До таких документів належать:
1. Митна декларація (якщо підприємець сам завіз товар з-за кордону і розмитнив).
2. Акт закупки товару (він складається, якщо підприємець купив товар уже в Україні).
– Скажімо, якщо підприємець з Калинівського ринку закуповує товар на ринку "15-й кілометр" в Одесі, він там у гуртовика повинен взяти документ на товар – накладну, скласти акт закупки, взяти у цього суб’єкта господарювання копію його свідоцтва платника єдиного податку. Це свідчитиме про походження товару. Акт затверджує дирекція ринку. І, згідно з цим документом, дані про походження товару підприємець вказує у своєму журналі, – каже С. Лєснік. – Це елементарно зробити! Нехай підприємці покажуть, що мають акт закупки – і перевірка за 10-20 хвилин закінчиться без галасу.
У разі, якщо підприємець має партії попередньо закупленого товару, на які він не брав документів, С. Лєснік радив звернутися підприємцеві до своїх постачальників товару і попросити оформити документи на попередньо закуплений товар.
Перевірки також повинні бути цивілізованими– Проблем великих немає, – каже Сергій СТОЛЯР, перший заступник генерального директора Калинівського ринку. – Рано чи пізно підприємці мали би привести у відповідність усі свої документи. Єдине, що викликає зауваження, це те, що податкова під час перевірок не ставить до відома адміністрацію ринку. Про це йдеться у правилах торгівлі на ринках, затверджених сесією міської ради. А останні півроку перевіряючі нічого не повідомляють про свій прихід. Це, вважаю, неправильно.
Ми дали можливість організувати зустріч підприємців ринку з податковою, зібралися разом з представниками міської влади. Річ у тому, що походження товару й облік фінансів підприємці не дуже хочуть показувати. А в декого по п’ять-десять років лежать залишки товару. Тому з податковою адміністрацією ми вирішили напрацювати механізми вирішення цієї проблеми.
Тому не скажу, що відбувається податкове свавілля, просто торгівля приводиться до цивілізованих норм. Скажімо, в Росії без сертифікату вже нічого не продаш. А в нас народ не звик до цього.
Згідно з законом, усі продавці зобов’язані надати покупцям інформацію про товар. Натомість чимало покупців скаржаться, що продавці цього не роблять. Навіть міський голова Микола Федорук на цьому наголошував після наради мерів міст України – там звучали зауваження, що на нашому ринку покупцям з різних міст України не давали чеків, не показували документів на товар тощо.
За словами С. Столяра, реагують на перевірки підприємці по-різному. Хто має документи – спокійно працює. Хто ні – складає товар, зачиняється і тікає.
За словами С. Столяра, вихід із цієї ситуації полягає в тому, щоб, по-перше, змінити порядок проведення перевірок: попереджати про них заздалегідь, залучати до них адміністрацію ринку, роз’яснювати людям вимоги і давати терміни для їхнього виконання. По-друге, підприємці самі повинні піти назустріч і дотримуватися законних вимог.
Надія МАКУШИНСЬКА
13-05-2010, 11:34
0
4 889