Колишній податківець, а нині адвокат Олександр БОВКУН вчить підприємців виживати під тиском податків та контрулюючих органів.
– П’ять років ви були податківцем, а потім почали працювати по інший бік закону – захищати підприємців та громадян. Чому?
– Так, я звільнився з податкової і започаткував власний бізнес. Причин є кілька. Держава на той час не платила державним службовцям належну зарплатню, жодного соціального забезпечення не було. Робота була ненормована, а за понаднормовий час заробітну платню не платили. Якщо відбувалася зміна керівника податкового органу, найближчим часом відбувалися суттєві зміни у всій вертикалі керівництва. На керівні посади іноді призначали людей без досвіду роботи чи відповідного багажу знань.
Зараз так склалося, що перед податковими органами поставлено завдання зі збирання податків, хоча в Законі Україні "Про державну податкову службу в Україні" на них такого обов’язку не покладено. Незважаючи на це, в податкових органах є плани не тільки надходжень до бюджетів, а ще й план протоколів про адміністративні правопорушення, штрафних санкцій, план перевірок – з усього план. А якщо після проведеної перевірки виявляється, що у підприємства чи у підприємця податківець не виявив порушень – вже виникають проблеми у самого податківця. Керівництво сумнівається у кваліфікації податкового інспектора, йому дорікають: як це так, перевіряв тиждень чи місяць і не знайшов жодного правопорушення?
– Інтереси підприємців ви захищаєте 10 років. Чи покращилася ситуація за ці роки?
– Не можу сказати, що підприємцям стає легше жити. Зараз від підприємця вимагають стільки правових знань, які йому неможливо осягнути. Зміни в законодавстві відбуваються майже щомісяця. Зараз наша держава не має можливості забезпечити всіх громадян роботою, тож вони змушені йти в приватний бізнес. Склалася ситуація, коли в бізнес йде людина не для заробляння мільйонів, а щоб хоча б прогодувати себе та свою сім’ю.
А виходить так: зареєструвався підприємцем – будь ласкавий, іди в університет чи училище на бухгалтера вчитися. Бо так у нас налаштоване законодавство. Дуже багато звітності, і це не вина податкової чи, наприклад, Пенсійного фонду або окремого ревізора – вони виконують обов’язки, покладені на них законом. Це вина держави, а саме законотворчого органу, що в Україні занадто багато контролюючих органів, на які, до речі, покладено контрольно-перевірні функції. Натомість функції попередження та/або профілактики правопорушень майже відсутні. Формула приблизно така: за будь-яких обставин виявити правопорушення і покарати за це.
– Своїм девізом ви називаєте фразу судді Верховного Суду США Джорджа Сандерленда "Право платника податків уникати податків із використанням усіх дозволених законом засобів ніким не може бути оскаржено". Але чи діє цей девіз в умовах України, коли податкова вважає мінімізаторів ледь не злочинцями?
– У Кримінальному Кодексі України такого виду злочину, як мінімізація податкових зобов’язань, немає. Усе в законі, що можна трактувати на користь платника податків, тобто усі непорозуміння, повинні трактувати саме на користь платника, а не держави. У нас у державі існують дві системи оподаткування – спрощена і загальна. Спрощена система оподаткування – це сплата фіксованого та єдиного податку. А при комбінації цих систем та загальної системи можна вийти на саму економічну, в сенсі оподаткування, схему. Цим просто необхідно скористатися, в іншому випадку твій бізнес відносно аналогічного стане нерентабельним. Людина також може взагалі не реєструватися підприємцем і працювати за цивільно-правовими договорами
– заробляти гроші і надавати послуги, не будучи підприємцем. Якщо підприємницька діяльність не є систематичною, не більше чотирьох разів на рік, то є можливість, не будучи зареєстрованим суб’єктом підприємницької діяльності, сплачувати податок на промисел. Тобто систем оподаткування в Україні багато. Знаючи про різні системи оподаткування, легше обирати найекономнішу з точки зору сплати податків.
– Можете дати рецепти економії для окремих сфер бізнесу?
– Тут не може бути універсальних порад. У кожному випадку необхідно знати очікуваний обсяг валового обігу, асортимент товару чи послуг, місце здійснення діяльності тощо. Чим більше є інформації про бізнес, тим легше обрати систему оподаткування.
Надія МАКУШИНСЬКА
ДОВІДКА
БОВКУН Олександр Анатолійович, адвокат.
43 роки. 1996 року закінчив економічний факультет ЧНУ. 1993-1998 рр. працював у податкових органах. 2004 року закінчив юридичний факультет ЧНУ. У червні 2008 року отримав свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю. 2009 року закінчив ЧНУ та здобув кваліфікацію бакалавра філософії.
У травні 1999 року створив організацію для захисту та допомоги суб’єктам підприємницької діяльності, яка об’єднала фахівців у сфері фінансового і податкового права.
18-03-2010, 10:52
0
4 472