Чи не найсильніше світова економічна криза вдарила по автомобільному ринку. В усіх країнах спостерігається значне падіння продажів, склади переповнені авто. Зниження попиту до 80 відсотків спостерігається і в Україні.
– Минулої весни ми продавали за місяць приблизно 40 машин, – розповіли в одному з чернівецьких автосалонів. – А у березні цього року – лише десять. Перспективи на найближчий час не дуже привабливі, навряд чи слід очікувати зростання попиту.
У представництві іншого дилера відзначили, що рівень продажу впав до рівня 2002-2003 років. З початком весни відбулося деяке сезонне пожвавлення, але воно не йде в жодне порівняння з кількома попередніми роками.
Купують переважно дешевші авто
– Відбувається структурна перебудова ринку, – пояснили в компанії "Автоплаза". – Якщо торік продавали значну кількість авто середнього класу, нині переважає так званий "бюджетний" сегмент, тобто машини ціною 100-120 тисяч гривень.
Таку саму тенденцію відзначають й інші дилери.
– У нас зросла частка продажів недорогих ВАЗів та Chery, – прокоментували ситуацію в автосалоні "Ніко". – Хоча знаходяться покупці і на дорогі престижні марки. Адже навіть під час кризи є чимало людей, які мають гроші. А ось середній ціновий сегмент користується значно меншим попитом, адже представники невеликого бізнесу добре рахують свої витрати і або не поспішають, або не можуть дозволити собі купувати авто.
Кредити
від автосалонів
Ситуація ускладнюється тим, що банки нині не видають кредитів на придбання автомобілів. Деякі з фінансових установ декларують готовність до автокредитування, але насправді грошей не видають. Трапляється, беруть пакет документів від клієнта, просять певний час зачекати, але потім відмовляють з різних причин. Або пропонують такі відсотки, які роблять кредити просто "непідйомними".
За таких умов краще почуваються ті, хто намагається пропонувати клієнтам щось більше, ніж просто продаж авто.
– Сьогодні компанії намагаються знайти власні фінансові ресурси, щоби привабити покупців, – розповідає фахівець. – Ті, хто працює стратегічно, тобто з намірами залишатися на ринку не один рік, пропонують власні кредитні лінії. При цьому їхні умови часто навіть кращі за ті, що пропонували банки ще торік. Набуває поширення і така послуга, як лізинг.
Виробники зменшують прибутки
Через значне зниження курсу гривні автомобілі значно подорожчали. Наприклад, іномарка ціною 20 тисяч доларів коштувала влітку менше 100 тисяч гривень, а нині – вже 160 тисяч. Однак більшість дилерів пропонують значні знижки, які можуть сягати навіть кількох тисяч доларів. В одному із салонів повідомили, що можливий торг довкола фіксованих цін – офіційною мовою це називається лояльність та індивідуальний підхід до клієнта.
– Значні знижки зовсім не означають, що хтось продаватиме авто собі у збиток, – переконаний Олексій, який не один рік працює на авторинку. – Насправді ціни мають у собі чималий запас, який дозволяє виробникам лише дещо зменшувати свої прибутки.
Фахівець каже, що знижки відбуваються за рахунок виробників. Європейські та японські автоконцерни давно диверсифікували своє виробництво, розмістивши заводи у країнах третього світу з дешевшою робочою силою і валютою. Тому нині, коли за умов кризи відбулося падіння не лише гривні, а й багатьох інших валют, автомобілі, які збирають у Туреччині, Польщі, Росії та інших країнах, насправді подешевшали. Зокрема й відчутно знизився курс південнокорейської вони, що дало можливість пропонувати значні знижки на авто, виготовлені в Кореї (це не тільки корейські марки, а й європейські та японські).
Для України криза має несподіваний ефект. Якщо ще торік практично всі "справжні" іномарки, які збирають за межами держави, були дорожчими, ніж у Європі (такою була політика відпускних цін виробників), то нині у нас авто коштують так само, як і на Заході.
Ось тільки відчути цінові зміни можуть ті українці, які отримують доходи в американських доларах чи євро (або мають запаси). Адже у гривнях автомобілі значно подорожчали.
Ігор ДОВГАНЬ
30-04-2009, 10:56
0
2 254